A múzeumok és a kreatív ipar együttműködése mára sok helyen a múzeumi munka fontos részévé vált. A lehetőségek feltérképezésével és megfelelő kihasználásával az intézmények olyan helyzetbe kerülhetnek, amelyben hosszú távon sikeresebbé válhatnak. A lehetőségekkel kapcsolatban a Creative Museum think tank elmúlt két éves munkája során azt vizsgálta, hogy Lettország múzeumai milyen módon tudnak sikeresen együttműködni a kreatív iparral.
A kutatók céljai elsősorban a következők voltak:
- felhívni a figyelmet a múzeumok szerepére a kreatív ipar kontextusában,
- többet megtudni a múzeumok és a kreatív ipar együttműködéseiről, például arról, hogy milyen módon és hol történnek,
- bizonyítani a politikai döntéshozóknak a kooperációk előnyeit,
- előmozdítani a jövőbeli együttműködéseket,
- támogatni a Creative Europe célkitűzéseit.
A vizsgálat egyik fő eredménye az volt, hogy a kreatív ipar által a múzeumoknak nyújtott hozzáadott érték egyre inkább növekszik az együttműködés előrehaladtával – főként gazdasági szempontból. A kutatás alapján összeállították a Museums and Creative Industries: Mapping Cooperation című eszköztárat, amely közelebbről mutatja be a témát és a vizsgálat első eredményeit.
Az eszköztár elsőként felvázolja azokat az alap okokat és érveket, amelyeket a két oldal fogalmazott meg az együttműködések fontossága érdekében. Először a kreatív ipar képviselői mondják el, hogy miért választották a múzeumokkal való együttműködést, milyen kihívásokkal szembesültek és milyen hozzáadott értéke volt végül a közös munkának: például a kortárs művészekkel való együttműködéssel az intézmény is sokkal modernebbé vált vagy éppen a múzeum tárgyai hatottak úgy egy művészre, hogy új alkotásra inspirálták. A kiadvány a kreatívok után a lett múzeumok példáin keresztül mutatja be a kreatív iparral való kapcsolatok előnyeit. A kreatív iparral való együttműködés fontosságáról például azt említették meg a múzeumi szakemberek, fontos, hogy a múzeum a világgal és a látogatókkal való aktív párbeszéd részese legyen, továbbá a múzeum hagyományos megítélésén is sokat változtathat a kooperáció.
A kiadvány második felében az együttműködési lehetőségek feltérképezésének elméleti megközelítését vázolják a szerkesztők. Ezen belül útmutatót kínálnak a múzeumok és képviselőik interjúztatásához is, ezzel segítve a múzeumi hálózat jobb megértését. A kérdések között találhatóak személyes, továbbá a múzeum küldetését és funkcióját firtató kérdések. Ezek után rákérdeznek a vállalkozási kedvre és a kreatív iparral való együttműködési hajlandóságra is, valamint egy további kérdőív is kapcsolódik az eszköztárhoz, hogy még részletesebben fel lehessen térképezni a múzeumok kreatív iparral való együttműködésének lehetőségeit és irányait.
A kiadványban bemutatott példák a múzeumok és a kreatív ipar között létrejött szinergiák potenciálját hangsúlyozzák, és szorosan kötődnek a Creative Europe célkitűzéseihez az EU 2020 Stratégiában.
A Museums and creative industries: mapping cooperation című kiadvány elérhető itt >>
(Szabó Dóra)
|