Egy korszak arcképe

REMBRANDT

Három évre bezár a Szépművészeti Múzeum, de az átalakulás előtt még egy tőle is különleges szuperprodukcióval rukkolt ki: megcsinálta azt a tárlatot, amire soha egyetlen magyarországi múzeumnak sem volt módja.

Götz Eszter 2014-11-10 08:21
Cikk küldése e-mail:

Sokszázmilliós biztosítási költséggel, húsz Rembrandt-festménnyel, sőt három Vermeerrel (tőle még soha egyetlen kép sem járt nálunk) egy pompás kiállításon mutatta be a holland aranykor festészetét, a spanyol uralmat legyőző csataábrázolásoktól a polgári életmód értékrendjét megszilárdító – és lényegében a modern Európa szellemi sarkpontjait kijelölő – nép egyszerű zsánerképeiig. Mi több, ezt ízléssel és apró gesztusokkal a háttérben maradó installációval gazdagította, hogy a kettős védőajtó mögé bekerült néző ne egy pillanat szülte látvánnyal szembesüljön, hanem azzal, ami ennek a kornak a lényege volt: a polgári élet látványossággá formálásával.

 

 

 

A Szépművészeti ügyes PR-elvek mentén megkomponált, standard koncepcióval létrehozott (néhány művel szereplő húzónevet és körülötte sok másodvonalbeli alkotást egybefoglaló) produkcióinak sorában talán ez az a kiállítás, amelyik témájából adódóan valóban kiérdemelte ezt a bánásmódot. Hiszen a holland festészet nagy évszázada Rembrandt mellett vagy ötezer igen jó festőt termelt ki és tartott el; egyben elindította az európai tájképfestészet nagy hagyományát, újraértékelte a reneszánsz portréművészetét, létrehozta a csoportkép műfaját, élettel telítette az allegóriát, új szemlélettel nyúlt a bibliai témákhoz – egyszóval mindent megtett a majdani modern művészet megteremtéséért. Óriási feladat ez, olyan polgárok vállán, akik két nemzedék alatt vívtak egyszerre politikai, társadalmi és kulturális forradalmat. A kiállítás nem Rembrandtról szól, nem a korát és önmagát újra meg újra figyelmesen elemző festő-tanárról, nem is a tárlat első egységében büszkén felsorakozó orániai hercegekről, vagy az őket követő, gyorsan meggazdagodott gyarmati kereskedőkről; hanem az egyszerű polgárokról, akik az élet- és csoportképeken zenélnek, mulatoznak, bortól felhevült lányok ruhájában matatnak, ezüstbe foglalt kagylókat nézegetnek, könyvet lapoznak. Ők adták a megbízást a holland festőknek, az ő szobáikat díszítették a csipkemandzsettás portrék, az ezüstös tónusú csendéletek, a folyóparton álldogáló, elhagyott malmot ábrázoló tájképek. Olyan társadalomtörténeti pillanat tanúi lehetünk a tárlaton, ami felér azzal a másik, nagy találkozással – Rembrandt mester önarcképe előtt állva.

Ember Ildikó főkurátor rendkívüli érzékkel formált közönségsikert az anyagból. Nem a műtörténeti analógiákat helyezte a fókuszba, hanem az élet szépségeire figyelő adófizetők magabiztos ízlését. Ahogy az egyes tematikus részek a történelem felől a magánélet intimitásáig haladnak, úgy rajzolódik ki a fontossági sorrend, ami természetesen nem esik egybe a műtörténet szempontjaival, de annál sokkal gyakorlatiasabb értékrendbe szervezi a festők tevékenységét. A megbízások arc- és csoportképekre, ótestamentumi és evangéliumi jelenetekre, tájábrázolásokra szóltak, virágzó üzletág lett a festészet, ugyanakkor hallatlanul nyitott az újra, a meglepetésre. A barokk kevésbé reprezentatív, emberközeli változata éppen azoknak a festőknek a műveiben érte el a tökélyt, akiktől most a tárlaton majdnem kétszáz vásznat látunk: Frans Hals elmosódó portréin, Jan Lievens történelmi jeleneteiben, Jan van Steen életképein, Gerrit Dou utolérhetetlen chiaroscuro árnyalataiban. Willem van de Velde tengeri jelenetei a függetlenségi háború csatáiról, a csaták előtti várakozásról nem a győzelem mámorát örökítették meg, hanem a képtelen, mégis sikeres vállalkozás fölötti kétségeket, a tengeri köd hatalmát, szinte az impresszionisták modorában. Rembrandt lélektani ábrázolásmódjának óriási hatásához, a rá épülő festőiskolához, a több nemzedéknyi tanítvány munkásságához kellett az a nyitottság és rugalmasság, amivel a megszülető köztársaság harcosai és polgárai, kereskedői és utazói szemlélték a hirtelen kinyílt világot. Ahogyan a kultúra felé fordult, pénzt és energiát áldozott rá – nem utolsósorban megteremtette a modern értelemben vett műkincspiacot –, ahogyan rányílt a szeme a tudományokra – Vermeernek a tárlatra kölcsönzött három festménye közül kettő, Az asztronómus és A geológus ég és föld kitapintható titkait emeli a művészet témájául. De kellett ehhez az Európában egyedülálló vallási tolerancia is – a tárlaton feltűnő arányban jelenik meg a templombelsők ábrázolása, különösen annak tudatában, hogy Hollandiában az egyház alig adott megbízásokat a festőknek –, kellett a gyarmati kincsek és a másfajta életformák megjelenése, a minták fellazulása. Mindezzel együtt járt a személyiség felé forduló figyelem, az önvizsgálat, amiről a legszebben éppen Rembrandt önarcképeinek hosszú sora tanúskodik. Közülük négyet most itt láthat a magyar közönség, de a tárlat végén Forgács Péter videóinstallációja (Rembrandt morph, 2006) az önarcképek teljes során végigvezet, mintegy záróakkordként, profán, de büszke és emelkedett változatban újraértelmezve az újszövetségi „ecce homo” jelentését.

Budapestre érkezett Vermeer egyik főműve

FŐMŰ

Kicsomagolták Johannes Vermeer Az asztronómus című, 20 milliárd forintra biztosított festményét pénteken a Szépművészeti Múzeumban. Az alkotás a Rembrandt és a holland arany évszázad című kiállításon lesz...

2014. október 10. MTI

Londonból érkezett Budapestre Rembrandt egyik főműve

FŐMŰ

Kicsomagolták Rembrandt A festő önarcképe harmincnégy éves korában című festményét a Szépművészeti Múzeumban. A londoni National Galleryből érkezett alkotás a Rembrandt és a holland arany évszázad című...

2014. október 10. MTI

Már látható: a Szépművészeti Rembrandt-kiállítása

KIÁLLÍTÁS

Több mint 100 festő 178 alkotását vonultatja fel a Szépművészeti Múzeum Rembrandt és a holland arany évszázad című kiállítása, melynek közönsége más munkák mellett húsz Rembrandt-művel és három...

2014. november 11. MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...