A kísérletezés nyelve
	KIÁLLÍTÁS
	Sinclair ZX Spectrum, Atari ST, IBM AT és XT, Commodore 64 – többnyire ilyen típusú számítógépeken készültek az 1980-as évek második felében Magyarországon született komputerművészeti alkotások. Most kiállításon is láthatóak. 
	
	
		
			
				| Magyar Múzeumok Online | 
				2016-06-30 08:20 | 
			
		
	 
	
	
		
		
Gábor Áron: Piramisok, 1989, cibakróm nyomat, 60×80 cm, © Szépművészeti Múzeum
A számítógépes művészet magyarországi  történetének korszakos összefoglalására elsőként egy 1990-ben, kilenc  meghívott művész részvételével Franciaországban rendezett kiállítás  vállalkozott. A lille-i Fête de l'image (Képünnep) programsorozat részeként, az új médiaművészet jeles kurátora, Joël Boutteville által összeállított Les Artistes hongrois et l’ordinateur (A magyar művészek és a számítógép) című tárlat a szocializmus utolsó éveiben Magyarországon kibontakozó  digitális művészet minden lehetséges területét (komputergrafikát és  -animációt) felölelte. Boutteville kilenc magyar művész (Böröcz András,  Gábor Áron, Galántai György, Hegedűs Ágnes, Kiss Llászló, Hannawati P.  Ráden, Révész László László, Sugár János és Waliczky Tamás) műveiből  válogatott mintegy százhúsz műtárgyat, az anyagot 1990 és 1991 között  még két másik helyszínen (Étampes-ban és Helsinkiben) is bemutatták.
 A szocializmus utolsó éveiben született magyar komputerművek újdonsága a  képzőművészet hagyományos intézményi struktúráján való kívülállásukban  ragadható meg. A művészet szabadságát hirdető üzenet az  államszocializmus bukása és a nyugati típusú politikai berendezkedés  konszolidációját követően azonban veszített jelentőségéből és egyre  kevésbé volt aktuális. Huszonöt évig senki sem firtatta, hogy mi lett a  kiállított művek sorsa. A sokáig elveszettnek hitt alkotásokat azonban  Joël megőrizte, és a művek 2016 elején visszakerültek Magyarországra. A  hazai médiaművészet-történet mérföldkövének tekinthető franciaországi  bemutató hatással volt a technikai képpel folytatott 1990 utáni  magyarországi kísérletekre, a médiumnak a megváltozott kultúrpolitikai  klímában, a rendszerváltás után betöltött szerepére és előkészítette az  utat a digitális kultúra intézményes keretek közé emeléséhez.

Böröcz András: Felfújt Unicum, 1990, cibakróm nyomat, egyenként 40x50 cm (6 darab), © Szépművészeti Múzeum
Az utóbbi időszakban az új médiaművészet korai korszakát egyre  fokozottabb nemzetközi érdeklődés kíséri, jóllehet Magyarországon ez  idáig még nem szenteltek önálló bemutatót a témának. A Magyar Nemzeti  Galériában látható tárlat a Joël Boutteville által negyed évszázaddal  ezelőtt kiválasztott anyag rekonstrukcióján keresztül a médium  nemzetközi kontextusba állításával tágabban is foglalkozik a digitális  képalkotást forradalmasító magyar származású úttörők munkásságával és  átfogó képet ad az 1970-es évek közepén Magyarországon kibontakozó  számítógépes művészet első, a rendszerváltásig tartó korszakáról.
Az  1975 és 1981 között Magyarországon született komputerművészeti  kísérletek (többek között Bartók István, Bódy Gábor, Csízy László, Háy  Ágnes, Kismányoky Károly és Száva Gyula alkotásaival) mellett a közönség  megismerkedhet a digitális képalkotást forradalmasító magyar származású  úttörők munkásságával.
A kiállítás  első részében a komputerművészeti pályázatok kapcsán felelevenítésre  kerül a médium hazai recepciója: betekintést nyerhetünk a digitális  kultúra történetébe, valamint megismerhetjük a Szépművészeti Múzeum  1986-ban rendezett Digitart kiállítását.

Hegedűs Ágnes: Hierosgamos, 1990, video, 1’34”, © Szépművészeti Múzeum
A  korszak magyar komputerművészete a szocializmus utolsó éveiben, a  felpuhult kádári diktatúra nem hivatalos művészeti közegében dolgozók  számára lehetővé tette, hogy ideológiamentesen alkossanak valami  korszerűt. A számítógéppel létrehozott művek kívül estek a képzőművészet  hagyományos intézményi struktúráján, kiállításukhoz nem volt szükség  egy őket hatóságilag véleményező hivatalos szerv, a Képzőművészeti  Lektorátus engedélyére. Nem voltak a kialakult kánon részei és esetükben  nem érvényesültek azok a megítélésükhöz szükséges egyezményes sémák  sem, amelyek alapján kötni lehetett volna őket bármilyen korábbi  hagyományhoz. Nemcsak a létrehozásukhoz szükséges eszközök, de a művek  hordozója is megfoghatatlan volt – egy mágneslemezen például bárhova  eljuttathatók voltak. A számítógép demokratizálta a művészetet,  szabadsággal ruházta fel az alkotókat és megszüntette a művészeti ágak  között a szocialista kultúrpolitika által mesterségesen felállított  hierarchiát.
A kiállítás kurátora: Orosz Márton, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze
 
MAGYAR MŰVÉSZEK ÉS A SZÁMÍTÓGÉPMagyar Nemzeti Galéria2016. június 24. - 2016. augusztus 21.