Az a szép, az a szép

Mi a szép? (Was ist schön?) című kiállítás a drezdai Higiéniai Múzeumban

Szép az, ami szimmetrikus; szép az, aki ápolt; aki szép, az sikeres; a szépség mulandó. Ezeket és az ehhez hasonló közhelyeket veszi górcső alá a drezdai Higiéniai Múzeum Mi a szép? (Was ist schön?) című kiállítása.

Domokos Dóra 2010-11-23 14:52
Cikk küldése e-mail:

Szép az, ami érdek nélkül tetszik - írta Kant az Ítéleterő kritikája című művében. A meghatározás állandóan változik, a kérdés azonban örök: mi a szép? És mi jelenti ma számunkra a szépet?

A németországi tárlat első terme felépít egy szépségideált. Eszerint a szépség valami csábító dolog, amire mindenki vágyik. A szépség boldoggá tesz. A szépség elismerés és siker. A kiállításon ezek a szépséggel kapcsolatos közhelyek jelennek meg. Míg az ifjú lány hamvas bőre szép, a vele szemben látható idős hölgy megereszkedett bőrétől elfordulunk. Az első terem is nagyon "szép": a falakat mélybordó mintás tapéta borítja, a plafonról kristálylámpa lóg. A kiállítás következő termei viszont lerombolják az itt felépített banális ideált, és a szemünk láttára esik szét a klasszikus mítosz.

Mitől leszel szép?

 A következő termek végigvezetnek a "szépségen". Megjelennek az egyes korok szépségideáljai: volt idő, amikor a fehér bőr, a toka és a férfias arc számított szépnek, és volt, amikor a teltkarcsú nők testesítették meg az ideált. De az egyforma stílusú ruhák is széppé tehetik az embert: ha ugyanolyan stílusú ruhát hordunk, nem térünk el az átlagtól, akkor a társadalom szépnek tart minket - állítja a kiállítás. Az egyik legérdekesebb rész egy igazolványképekből álló tabló, melyeket munkahelyekre érkezett önéletrajzokhoz csatoltak. Előítélet ide vagy oda, a látogatók többsége a vörös hajú, szemüveges fiút webszerkesztőként alkalmazná, míg a dekoratív, fiatal lányt szívesen látná a tévéképernyőn. Ez derül ki abból a rövid tesztből, amit a tárlatvezető minden látogatóval elvégeztet.

A kreált szépség

A kiállítás következő része viszont megmutatja, hogy a mai modern világban bárki lehet szép és sikeres. A "back-stage"-nek elnevezett termek a kulisszák mögé engednek bepillantani, megmutatják, hogyan is kreálják a szépséget. Az erősebb gyomrúak például végignézhetnek több plasztikai műtétről készült videofilmet. De szilikonbetétek és sminkeszközök is minden mennyiségben megtalálhatók a kiállított tárgyak között. Látható a teremben az a híres reklámfilm is, amelyben egy utcáról behívott, meglehetősen "átlagos" nőt alakítottak "modellé": sminkkel, mesterfodrásszal és számítógéppel csináltak belőle vonzó modellt, majd a fotózáson készült plakátot elhelyezték az utcán. A tárlat ezen része a kozmetika világának üzen hadat. Megmutatja, hogy nemcsak az lehet szép, aki megengedheti magának a drága kozmetikumokat és sebészeti beavatkozásokat. Kisebb-nagyobb trükkökkel szinte bárki vonzóvá válhat. A termeket kifutóra emlékeztető, vörös bársonyfüggönyökkel és tükrökkel teli, hosszú, keskeny folyosó köti össze, melyek között sétálva bárki modellnek érezheti magát.

Számodra mit jelent?

 Az utolsó terem viszont több szempontból is eltér a korábbiaktól. Világos és nagy, valamint csupán néhány kisfilm látható benne. A videók a szépségről szólnak: emberek vallanak arról, mi jelenti számukra a szépséget. Van, aki a meztelen bőrön végigsikló kígyóval, játék babák vagy hegedű készítésével, és van, aki egyszerűen a tészták látványával azonosítja a szépséget. A kiállítás itt egyértelműen megadja a választ: szép bármi lehet, mindenki maga dönti el, hogy számára mit takar a szépség fogalma. A szépség szubjektív, ezt bizonyítja az összes film. A videók megtekintésére időt kell szánni, de érdemes mindet végignézni. Egy-egy alkotás előtt ülve elgondolkozunk azon, hogy a présből kiáramló nyers tészták kavalkádja valóban szép lehet.

Játék, ami gyönyörködtet

A kiállítás végig játékos és interaktív. Kicsik és nagyok egyaránt élvezhetik. Lehet játszani a torzító tükrökkel, egy számítógépes program segítségével meg lehet nézni, hogy beleillünk-e a klasszikus szépségideálba, és szépségideáltesztet is ki lehet tölteni. Híres színészek magazinokból ismert, felnagyított arca messziről tökéletes, ám közelebbről meglátjuk, hogy az idő felettük is eljárt. Az egyik teremben például zenét lehet hallgatni. A tízes "slágerlistából" bárki kedvére válogathat. A teremben található lista szerint a komolyzene a legszebb, de a Beatles slágere, a Yesterday szintén igen előkelő helyet foglal el a szépnek számító zenék rangsorában. Az interaktív megközelítés megkönnyíti a befogadást. Sokszor el is feledkezünk arról, hogy Németország egyik leghíresebb múzeumában vagyunk, sokkal inkább egy rendhagyó biológiaórán vagy éppen a Csodák palotájában érezzük magunkat. A kiállítás elejétől végiéig befogadható. A sokféle információt, amelyet közöl, emészthető formában kapja meg a látogató.

Szép az, amit szépnek tartunk; szép az, aminek a látványa vagy épp érintése örömet okoz; szép az, ami tetszik.

A Mi a szép? (Was ist schön?) kiállítás 2010. március 27-től 2011. január 2-ig tekinthető meg a drezdai Higiéniai Múzeumban.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...