|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
Brigitte Bardot, Marcel Duchamp és a zsugorított amazóniai emberfej
A Quai Branly Múzeum ősszel megnyílt kiállítása a hajviselet kulturális jelentéseit kutatja
Szerző: Szeljak György | Forrás: | 2012-12-26 15:40:00
A párizsi Quai Branly Múzeum néhány hete megnyílt Micsoda hajak – ékességek és trófeák (Cheveux cheris – Frivolités et trophées) című tárlata azoknak a kiállításoknak a sorába kapcsolódik, amelyek egy-egy társadalmi, kulturális, természeti vagy biológiai fogalom köré szerveződve, a világ különböző részeiről vett példákkal próbálják értelmezni az adott fogalom univerzális és egyedi jelentésváltozatait, teret engedve az antropológia, a klasszikus és kortárs művészet, valamint a divattörténet találkozásának.
Egy ilyen típusú kiállításhoz a haj, mint téma valóban jó választás, amely izgalmas megközelítésekre nyújt lehetőséget. Ahogy azt a rendező Yves le Fur művészettörténész, óceanista, jelenleg a múzeum Örökségi és Gyűjteményi Osztályának igazgatója a kiállítás ismertetőjében részletesen elemzi, a haj az emberiség kialakulásától kezdve fontos szerepet játszik a csoportidentitás kifejezésében. A Krisztus előtt úgy 21 000 évre datált csontfigura, a híres Brassempouy Vénusz arra utal, hogy az emberek már ekkor vágták és gondosan elrendezték a hajukat, hogy így tetszenek maguknak és másoknak és elkülönüljenek a természettől.
A hajviselet azóta is változatos módon reflektál a társadalmi, politikai és vallási előírásokra, a reprezentáció, az elkülönülés és osztályozás eszköze az egyes kultúrákban. Egy rendkívül képlékeny szimbólum, kifinomult jelentései kor-, kultúra- és kontextusfüggők. Egy hosszú haj kifejezheti a vadságot, a természetközeliséget, ugyanakkor a művész, a csavargó, a francia király vagy éppen egy remete attribútuma is lehet. A társadalmi normák elleni tiltakozás épp úgy megnyilvánulhat a haj levágásában, mint annak megnövesztésében. A leborotvált haj nemcsak egy szerzetest, hanem akár egy skinheadet is jelölhet, sőt a mások általi büntetés, megbélyegzés pecsétje is lehet.
A 280 tárgyat – klasszikus festményt, szobrot, fényképet, etnográfiai és multimédiás anyagot – bemutató kiállítás első részében a főként francia múzeumoktól ( Louvre, Musée d’Orsay, Petit Palais, Versaillesi kastély, Nantes-i Szépművészeti Múzeum) kölcsönzött művészeti anyag dominál, majd fokozatosan kerül előtérbe a Quai Branly Múzeum saját etnográfiai gyűjteménye. Amint a kiállítás összefoglalásából kiderül, a kiállítás három etapban mutatja be a hajhoz kötődő kulturális értelmezéseket.
A haj elkülönülése tulajdonosától szorosan összekapcsolódhat az elmúlás, emlékezés, nosztalgia fogalomkörével, a kiállításnak ebben a részében kerülnek bemutatásra ezek tárgyi emlékei is: a falra kerülő bekeretezett relikviák, hajat tartalmazó apró üvegcsék, ékszerek, medalionok, amelyek utalnak az idő múlására, a gyermekkor elvesztésére, egy elhunyt rokonra, barátra – ahogy ez a szokás a 19. századi Európában oly népszerűvé vált.
A 2012. szeptember 18-án megnyílt tárlat 2013. július 14-ig tekinthető meg.
Fotók: forrása:
Quai Branly múzeum honlapja
Fotomuzeum.hu
Kapcsolódó cikkek:
Balogh Rudolf – aranykoszorús fényképészmester
Dínók, látványtár és még egyszer Gabriel Orozcóról
Puzzle az utókornak
Cimkék: