Múzeumlátogatók: változókorban vagy serdülőkorban?

A Szépművészeti Múzeum átépítése során kibontakozó vitában lépten-nyomon szembetalálkoztunk azzal az érveléssel, hogy megváltoztak a múzeumlátogatók igényei, elvárásai. Arról viszont keveset hallottunk, hogy mit is jelent ez a változás a gyakorlatban.

Türk Timea 2010-05-31 21:41
Cikk küldése e-mail:

Sok mindentől függ, mikor és mitől érezzük jól magunkat egy múzeumban, miért megyünk be egyáltalán egy kiállításra, mitől leszünk visszatérő vendégek.
Hétről hétre erre keressük majd a választ a budapesti, a vidéki múzeumok körében, szétnézünk külföldön is, hogy lássuk, mit gondolnak a világ boldogabb országaiban múzeum és látogató kapcsolatáról. 
10 éve irigykedem a skandináv múzeumi példákat hallgatva, ahol nem voltak restek megkérdezni a látogatókat: mégis miről, milyen témában látnának szívesen kiállításokat a múzeumban, mi érdekelné őket, hiszen alig van szomorúbb látvány az üres múzeumnál, ahol a legnagyobb zajt a teremőrök ásítása „csapja”: látogató nélkül vajon mit ér egy múzeum?
Az ICOM etikai kódexe szerint a múzeum: „…az emberek és környezetük anyagi és szellemi bizonyítékait gyűjti, megőrzi, kutatja, közvetíti és kiállítja tudományos, közművelődési és szórakoztató céllal. […]A múzeumok lehetőséget biztosítanak a természeti és kulturális örökség megbecsüléséhez, élvezetéhez, megértéséhez és kezeléséhez.”

Valóban megváltoztak a szokásaink, vagy inkább az elvárásaink nőttek meg? Vagy csak ki merjük mondani őket?
Emlékszem még régről: a múzeumban, vagyis a kultúra szentélyében, a tudás fellegvárában a látogató, mint jómagam is, csendes kis porszemnek érezhette magát a felbecsülhetetlen értékű műtárgyak között, nem voltak elvárásai, megtiszteltetésnek érezte, hogy bemehet, ágaskodott, jelképesen is, hogy elérje a kilincset, kinyithasson egy újabb óriási faajtót, elfogadta a múzeum által diktált körülményeket. A múzeum az iskola folytatásaként szinte kizárólag az iskolázott, művelt emberek terepének számított, szerencsésebb gyerekek órákig állhattak vasárnap délelőttönként ugyanazon kép előtt.

Változás közben: Szépművészeti Múzeum

Azt hiszem, nem is lehet kérdéses, hogy kell a változás, szükséges a Szépművészeti Múzeum és a többi múzeum épületének átalakítása, megújítása, amennyiben fontos a látogató. Az ellenzőknek pedig ajánljuk, ha pesti kalandparkra vágynak, látogassanak csak el ide, vagy a Néprajziba vagy akár a Nemzeti Múzeumba, de a megszokott rózsaszín-poros szemüvegüket vegyék le előbb. A tájékozódást jobb esetben plakáterdő segíti – jó hír, hogy vannak már nyelveket beszélő segítő önkéntesek is –, de egy-két termetesebb váll mögött már észre sem lehet venni ezeket. Nyáron talán szerencsésebb, nincs sok ruha, esernyő – csak szükségletek –, de mi van rossz időben? A ruhatár ingyenes ugyan, már ha sikerül a mélyföldszinten megtalálni, ahonnan már aránylag könnyű az út a mosdóig, a büféhez ismét nehezebb, pedig a kiállítás előtt vagy után jólesne egy – nem méregdrága – kávé, internetes hozzáférésről egyelőre ne is álmodjunk. Kerekes székkel, babakocsival a nem összefüggő liftek között eligazodni: minden elismerésem. A főbejáratnál megépített lift legalább engedi kulturáltan megérkezni a kerekekhez kötött látogatókat, és nem az alagsor titkaival ismerteti meg őket, mint a Monet és barátai idején. 
 A Szépművészeti Múzeum csapata sokat tesz azért – l. kiállítások, Múzeum+, docent-program, a legkülönbözőbb családi, gyerek- és felnőttprogramok, táborok, tárlatvezetések, stb. –, hogy a fentieket feledtetve valóban élményekkel, új ismeretekkel vértezze fel és csábítsa vissza a látogatót. Jó érzés iskolai, óvodai duruzsoló csoportokat látni, hónuk alatt párnával, izgatottan; képzős szakközepeseket, amint rajztábláikkal egy-egy sarokban nyugodtan elmélyülnek. Remélhetőleg az ő számukra a múzeum már nem a megközelíthetetlen, egyben unott intézmény lesz, hanem sokkal inkább az a hely, ahol a barátokkal akár egy órára is össze lehet futni, és megnézni, vajon Velázquez étkezőinek aznap mi jutott az asztalára.

Dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a következőképp vélekedik a megváltozott látogatói szokásokról:

− A nyugati világban a 20. század utolsó harmadában elindult a másképp gondolkodás. A megnövekedett szabadidő átalakította a kulturális szolgáltatások piacát, ahol komoly verseny folyik a közönségért. Fókuszba került a múzeum, ahol a látogatókat illető hangsúlyváltásnak köszönhetően rájönnek – jellemzően először az angolszász világban –, hogy a múzeum nem az iskola folytatása: az oktatói, mi több, a kioktatói attitűdöt felváltja a partneri viszony. Már nem egy kanonizált tudást akarnak a látogató fejébe beleverni, ennek következtében egészen másképp szólítják meg a közönséget: felismerik, hogy a látogató nyelvén kell szólni tudniuk a művészetekről, művekről, miközben a múzeum természetesen megőrzi szakmai teendőit. Az elitista módszert felváltja a demokratikusabb megközelítés, már az is foglalkoztatni kezdi a múzeumi szakembereket, hogyan érzi magát a látogató a múzeumban, mely tényezők teszik a látogató számára örömtelivé a múzeumi tartózkodást, pl. bolt, étterem, kísérő előadások, társművészeti rendezvények, kisgyerekkel való problémamentes látogatás stb., hogy a múzeum olyan hely legyen, ahová a látogatók szívesen visszatérnek. (Angol középosztálybeli szokás múzeumban randevúzni.)
Számos példa mutatja, hogy ezek a kiegészítő funkciók előbb bekerülnek a múzeumba, majd fejlesztik őket, ahogy a Pradóban is, de arra is van példa, hogy eleve nagyon igényes színvonalon hoznak létre akár éttermet a múzeumban, pl. Salzburgban vagy Tokióban a National Art Centerben a három Michelin-csillagos sztárséf nevével fémjelzett Brasserie Paul Bocuse Le Musée-t (megjegyzendő, hogy az étterem mellett mind a három szinten egy-egy kávézó is működik).
Az angolszász világban a demokratikusabb oktatásnak köszönhetően könnyebben ment végbe ez a hangsúlyváltás, mi még idehaza az elején járunk. A londoni National Galleryben épp nemrég ünnepelték a pénteki koncertsorozatuk 50. évfordulóját, a Szépművészeti Múzeumban pedig még csak 6. éve zajlanak a társművészetek beemelésével a nagy érdeklődéssel kísért csütörtök esti Múzeum+-ok, meghosszabbított nyitva tartással.

A megvalósult projekt: a Magyar Természettudományi Múzeum

A Természettudományi Múzeumban már megvalósult az átalakítás. Az új épületszárnyban látványos lift, figyelemfelkeltésnek sem utolsó bálna, jó információs rendszer, praktikus ruhatár fogadja a látogatókat. 
Vásárhelyi Tamás főtanácsost arról kérdeztük, miként vették birtokba az új teret a „kortárs” látogatók:

– A múzeum 1996-ban nyitotta meg új kiállítási épületét, a korábbiakkal (a Nemzeti Múzeum épületében) nem érdemes összehasonlítani.
Néhány változás, ami feltűnt nekem:
 Elsőként mutattunk be olyan állandó kiállítást, amelyben sok interaktív egység volt. A szakma megosztott volt, és sokan ma is elutasítják az ilyen kiállításokat a múzeumokban. Egy sajátos mérőeszközzel vált láthatóvá a látogatók véleménye: a kiállítás padlója azokon a helyeken feltűnően megkopik, ahol valamit lehet csinálni, még ha az egyszerű gombnyomás is (amire sokféle jelenség, „válasz” érkezhet).


Volt egy emlékezetesen sikeres fotókiállításunk, nagy hatású reklámmal. Feltűnően megjelentek látogatóink között a susogó joggingot viselők, akikre azelőtt nem figyeltünk fel, valószínűleg azért, mert kevesen voltak.
Régebben kevés múzeumi programajánló létezett, majd azok is meggyérültek. Megjelent viszont a bulvármédiumokat is bevonó, kommersz reklámkampány, és az tapasztaltuk, hogy a múzeumlátogatásokra hasonló hatása van, mint feltehetően a mosóporokra. A téma sem közömbös, a dinoszauruszok iránti étvágy egyelőre kielégíthetetlennek tűnik.
Közhelyszerű már az a megállapítás, hogy az átlagos látogató a hosszabb szövegeket nemigen olvassa el, és mennél több a szöveg, annál kisebb figyelmet fordít rá. Múmiakiállításunkon (Rejtélyek, sorsok, MÚMIÁK. A domonkos templom titka)
a viszonylag sok szöveget nagyon sokan végigolvasták, a lelassult mozgás, a kegyelet, a halott személyek miatti érdeklődés vagy megilletődöttség miatt.
A múzeumok éjszakáján mások és másfajta viselkedéssel vannak jelen. A látogatók többet sétálnak felületes érdeklődéssel, többet beszélgetnek egymással, az ember úgy érzékeli, hogy nem annyira a kiállításokért, mint a társasági esemény kedvéért érkeznek azok is, akiket nyilvánvalóan érdekelnek a természettudományi múzeumok. Máskor is feltűnő, milyen készségesen vesznek részt látogatóink azokban a személyiségüket bevonó programokban (a gyermeküktől elirigyelt kézművesmunkától a szerepjátékokig), amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak múzeumokban. Az utóbbi időkben érzékelem, hogy visszatérő látogatóinkban kialakult valamiféle elvárás az MTM kiállításaival kapcsolatban, és ennek szerencsére hangot is adnak.

A változás nyomában: Petőfi Irodalmi Múzeum

E. Csorba Csilla, a 2010-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjjal kitüntetett Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója a megváltozott olvasási szokások látogatókra gyakorolt hatásáról beszélt:

Az elmúlt időkben, ha Bécsben, Madridban, Washingtonban múzeumi kiállításokon megfordultam, azt láttam, hogy mindenben a nézők (elképzelt, feltételezett) kívánságát lesik.
Jól feliratozott haladási útvonal, pihenő részek, mellékhelységek, a nagyobb kiállítások közepén ülőhelyek, s az adott kiállítás-részhez kapcsolódó katalógus-, képeslap-, ajándéktárgy-árusok várják a látogatókat. A kiállítási útvonal nemegyszer „átvezet” egy büfé részen, kávézón, s az illat és látvány akkor is leülésre csábít, ha előtte esetleg nem terveztem ezt. Arts and business - gondolhatjuk. Kérdés, hogy mindez valós, a látogatók igényének felmérésen alapuló szolgáltatás, vagy a kínálatot biztosítani (eladni) akarók oldaláról érkező, a kényelem látszatát keltő üzleti vállalkozás csupán.  
 A Petőfi Irodalmi Múzeum működése természetesen nem hasonlítható az előbb említett nagy intézményekhez, térbeli adottságaink is szűkösebbek, a marketingfogásokat is más ütemben sajátítjuk el, de a látogatók szokásainak változását figyelemmel kísérve tervezzük kiállításainkat. Az irodalmi múzeumban a szó, az irodalmi szöveg, a nyelv a közvetítendő matéria, a művészet: az írói életmű, egy-egy mű belső világa, képisége, egy korszak meghatározó irányzatai. Húsz évvel ezelőtt még sok kiállításban az írott és nyomtatott szöveg dominált túlnyomóan, teljes, részletes életrajzok, hosszú versek, kéziratoldalak falakon, kis-könyvtárnyi könyv a tárlókban. 
Az olvasási szokások megváltozása, az olvasás visszaszorulása kisiskoláskortól, az Internet pontszerű olvasásra szoktató gyakorlata az utóbbi években arra nevelt, hogy tartalmukban lényeges „üzeneteket”, a kanonizált  életmű  adott kontextusba rendezett idézeteit tegyük az író, költő világát megidéző, vizuálisan is élvezhető módon a látogatók elé, figyelembe véve a különböző tudásszinteket: kisiskolások, gimnazisták, felnőttek korosztályának látogatási szokásaihoz igazodva. Látogatóink tekintélyes része az iskoláskorúakból tevődik ki: a fiatalok „állóképessége” az utóbbi években  jelentősen romlott, nem feltétlenül fegyelmezetlenségből, de a fizikai teherbírás hiánya miatt sokkal gyorsabban kívánnak leülni, mint akár idősebb szüleik, tanáraik. Ha a figyelmet le akarjuk kötni, azt az érdekfeszítő tárlatvezetés mellett a székek, párnák biztosításával érhetjük el. Az iskolai oktatás az interaktivitásra, az e-learningre épít, a múzeum közönségkapcsolati gyakorlatába mindezek mellett a hálózat útján szerezhető tudás lehetőségét is be kell építeni, s amikor az egyedit, a soha nem látott kincset kívánjuk megmutatni, tudnunk kell annak virtuálisan elérhető változatáról is, az eredeti, egyedi és a másolat megváltozott megközelítési viszonyrendszeréről. A fiataloknak fontos a játékos elemek beépítése, a felnőtteknek a különlegességek kiemelése. Természetesen látogató és látogató között nagy különbség van: a kiállításon „átvonuló”, néhány kitett szövegre, képre koncentráló, kb. 15-20 perc után fáradó látogató mellett, a másfél órás vezetések után kérdéseket feltevők és az egy teljes délelőttöt egy kiállítás minden apró részletét tanulmányozókig  mindenféle néző megfordul nálunk. Az írott szó mellett megnőtt az igény a „hallott” szavak iránt is: többen igényelnek tárlatvezetést, rendhagyó vezetéseket, a kortárs írók magyarázatait, mely utóbbi elsősorban a tárművészetek bevonásával zajló rendezvények bekapcsolásával válik élményszerűvé. A kiállítások megtekintése után látogatói szintnek megfelelően a katalógusok, könyvek mellett igény mutatkozik az adott tematikához kapcsolódó kisebb „irodalmi” tárgyak megvásárlására is, természetesen méltatlan, minőségileg kifogásolható tárgyak árusítására semmiképpen sincs lehetőség.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...