Tréning nemcsak teremőröknek

Hiába a legmodernebb kiállítás, fölösleges a korszerű múzeumi program, és semmit sem ér a 21. századi múzeumi infrastruktúra, ha a látogatók a képzetlen múzeumi frontszemélyzet reakciói alapján tesznek szert életre szóló benyomásokra.

Herpainé Lakó Judit 2009-09-09 00:46
Cikk küldése e-mail:

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2007-ben hívta életre az Alfa-programot, a magyar múzeumi modernizáció átfogó fejlesztési koncepciójának, illetve középtávú stratégiai programjának első megvalósítási ütemében. Az Alfa-program négy prioritása között szerepel a nyitott, "látogatóbarát múzeum" koncepciójának érvényesítése valamennyi múzeumi szolgáltatásban és az ennek megvalósulását elősegítő, korszerű infrastruktúra kialakítása, összhangban a kulturális vidékfejlesztés programjával.
A "szolgáltató múzeum" megteremtése csak úgy lehetséges, ha az intézmények személyi, szervezeti és infrastrukturális szempontból is alkalmazkodnak a megváltozott igényekhez, s fejlesztési koncepciójukat és gyakorlati munkájukat a látogatóbarát múzeum megvalósításának jegyében készítik el.
Program a panaszkönyvek alapján
Az Alfa-program kapcsán keresete meg dr. Veres Gábor, a Heves Megyei Múzeumi Szervezet igazgatója dr. Juhász Erikát, az Eszterházy Károly Főiskola Andragógiai és Közművelődési Tanszék tanszékvezetőjét azzal a kéréssel, hogy állítson össze egy tréningtervet a múzeumi frontszemélyzet (teremőrök, pénztárosok, jegyszedők, biztonsági őrök) számára. A tréning tartalmát dr. Juhász Erika a megrendelői igények szerint alakította ki, a gyakorlati szituációkhoz az eseteket a múzeumi vendég/panaszkönyv szolgáltatta.
2008 áprilisában, Egerben, bemutató jelleggel zajlott le az első tréning, amelyen 61 fő vett részt a Heves Megyei Múzeumi Szervezet frontszemélyzetéből. A minisztériumi megfigyelők és a két régió megyei múzeumi szervezeteinek vezetői a tréningnap végén úgy döntöttek, hogy megrendelik a programcsomagot egységeik számára. 2008. áprilistól júniusig két régióban (Észak-magyarországi Régió és Észak-alföldi Régió), hat megyeszékhelyen zajlottak a tréningek (Eger, Salgótarján, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és Szolnok), a következő célokkal:
- tapasztalatcsere;
- megjelenéssel, öltözködéssel kapcsolatos elvárások egyeztetése;
- a látogatókkal való kommunikáció segítése szituációs játékokkal;
- a látogatókkal és a kollégákkal való viselkedés elvárásainak egyeztetése;
- a látogatókkal és a munkával kapcsolatos tapasztalatok feldolgozása.
A tananyag
A tréning két fő részből állt. Az első blokkban a résztvevők prezentációval egybekötött előadást hallhattak, melyet dr. Juhász Erika tartott minden helyszínen. A szemléletes, példákkal tarkított, egyórás előadás a társalgás, a köszönési formák, az öltözködés, a megjelenés, a múzeumi viselkedési és illemszabályok témaköreit taglalta.
A második részben az előadást 2 × 90 perces viselkedési és konfliktuskezelési tréningprogram követte: azonos létszámú csoportokban gyakorlati, szituációs feladatokat oldottak meg a résztvevők.
A foglalkozás kezdetén a tréningvezetők ismerkedéssel, a célok ismertetésével oldották a hangulatot, buzdították együttműködésre a múzeumi frontszemélyzetet. A játékos bemutatkozási forma megteremtette a jó és oldott hangulatot, így megkezdődhetett az érdemi munka. A programban az alábbi témakörök szerepeltek:
- élmény (+, - tapasztalat);
- megjelenés, öltözködés;
- kommunikáció, köszönés, megszólítás, társalgás;
- viselkedés, illemszabályok, reakciók;
- "nehéz emberek" - hogyan bánjunk a "nehéz" emberekkel;
tapasztalatok a látogatókról.
A tréning záró feladataként a dolgozóknak meg kellett fogalmazniuk, mit szeretnek legjobban a munkájukban. Nagyon különleges, érdekes válaszok születtek:
Azt szeretem legjobban a munkámban, hogy...
...emberekkel találkozom, újat adhatok nekik, figyelnek rám. A személyes kommunikáció elkötelezett híve vagyok. Ez a terület az élet napos oldala - az emberek szabadidejüket töltik nálunk.
...változatos, soha nincs két egyforma nap, gyakran vannak kihívások, amelyeket meg kell oldani, és ritkán számíthatok segítségre. Nagy örömet jelent, ha a látogatók elégedetten távoznak, a gyerekek megismernek az utcán, és rám köszönnek. Volt olyan kislány, aki beírta a vendégkönyvbe: az tetszett a legjobban, amikor Zsuzsa néni befonta a hajamat pataki fonásba.
...ismereteket közvetítek, hazaszeretetre "nevelek", tartalmas "szórakozást" nyújtok.
...a múzeumlátogatóval együtt örülhetünk a művészet és a tudomány csodálatos világában.
...ez nem a munkám, hanem a hivatásom 26 éve.
A tréning során szerzett tapasztalatok alapján elmondható, hogy a múzeumok arculatának kialakításakor nagy figyelmet kell fordítani a múzeumi frontszemélyzet munkájára, képzésére, hiszen a látogatók ezekkel a dolgozókkal találkoznak, s a velük kapcsolatos élmények alapján alkotnak véleményt, ami nagyban befolyásolja a múzeumról kialakított képet.
Elhangzott a Múzeumok és Látogatók Alapítvány által szervezett "Felnőttképzés, felnőttoktatás a múzeumokban - Egyenlő esélyt mindenkinek!" című konferencián 2008. október 29-én, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.
Herpainé Lakó Judit, Eszterházy Károly Főiskola, Andragógiai és Közművelődési Tanszék

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2007-ben hívta életre az Alfa-programot, a magyar múzeumi modernizáció átfogó fejlesztési koncepciójának, illetve középtávú stratégiai programjának első megvalósítási ütemében. Az Alfa-program négy prioritása között szerepel a nyitott, "látogatóbarát múzeum" koncepciójának érvényesítése valamennyi múzeumi szolgáltatásban és az ennek megvalósulását elősegítő, korszerű infrastruktúra kialakítása, összhangban a kulturális vidékfejlesztés programjával.

A "szolgáltató múzeum" megteremtése csak úgy lehetséges, ha az intézmények személyi, szervezeti és infrastrukturális szempontból is alkalmazkodnak a megváltozott igényekhez, s fejlesztési koncepciójukat és gyakorlati munkájukat a látogatóbarát múzeum megvalósításának jegyében készítik el.

Program a panaszkönyvek alapján

Az Alfa-program kapcsán keresete meg dr. Veres Gábor, a Heves Megyei Múzeumi Szervezet igazgatója dr. Juhász Erikát, az Eszterházy Károly Főiskola Andragógiai és Közművelődési Tanszék tanszékvezetőjét azzal a kéréssel, hogy állítson össze egy tréningtervet a múzeumi frontszemélyzet (teremőrök, pénztárosok, jegyszedők, biztonsági őrök) számára. A tréning tartalmát dr. Juhász Erika a megrendelői igények szerint alakította ki, a gyakorlati szituációkhoz az eseteket a múzeumi vendég/panaszkönyv szolgáltatta.

2008 áprilisában, Egerben, bemutató jelleggel zajlott le az első tréning, amelyen 61 fő vett részt a Heves Megyei Múzeumi Szervezet frontszemélyzetéből. A minisztériumi megfigyelők és a két régió megyei múzeumi szervezeteinek vezetői a tréningnap végén úgy döntöttek, hogy megrendelik a programcsomagot egységeik számára. 2008. áprilistól júniusig két régióban (Észak-magyarországi Régió és Észak-alföldi Régió), hat megyeszékhelyen zajlottak a tréningek (Eger, Salgótarján, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és Szolnok), a következő célokkal:

- tapasztalatcsere;

- megjelenéssel, öltözködéssel kapcsolatos elvárások egyeztetése;

- a látogatókkal való kommunikáció segítése szituációs játékokkal;

- a látogatókkal és a kollégákkal való viselkedés elvárásainak egyeztetése;

- a látogatókkal és a munkával kapcsolatos tapasztalatok feldolgozása.

A tananyag

A tréning két fő részből állt. Az első blokkban a résztvevők prezentációval egybekötött előadást hallhattak, melyet dr. Juhász Erika tartott minden helyszínen. A szemléletes, példákkal tarkított, egyórás előadás a társalgás, a köszönési formák, az öltözködés, a megjelenés, a múzeumi viselkedési és illemszabályok témaköreit taglalta.

A második részben az előadást 2 × 90 perces viselkedési és konfliktuskezelési tréningprogram követte: azonos létszámú csoportokban gyakorlati, szituációs feladatokat oldottak meg a résztvevők.

A foglalkozás kezdetén a tréningvezetők ismerkedéssel, a célok ismertetésével oldották a hangulatot, buzdították együttműködésre a múzeumi frontszemélyzetet. A játékos bemutatkozási forma megteremtette a jó és oldott hangulatot, így megkezdődhetett az érdemi munka. A programban az alábbi témakörök szerepeltek:

- élmény (+, - tapasztalat);

- megjelenés, öltözködés;

- kommunikáció, köszönés, megszólítás, társalgás;

- viselkedés, illemszabályok, reakciók;

- "nehéz emberek" - hogyan bánjunk a "nehéz" emberekkel;

tapasztalatok a látogatókról.

A tréning záró feladataként a dolgozóknak meg kellett fogalmazniuk, mit szeretnek legjobban a munkájukban. Nagyon különleges, érdekes válaszok születtek:

Azt szeretem legjobban a munkámban, hogy...

...emberekkel találkozom, újat adhatok nekik, figyelnek rám. A személyes kommunikáció elkötelezett híve vagyok. Ez a terület az élet napos oldala - az emberek szabadidejüket töltik nálunk.

...változatos, soha nincs két egyforma nap, gyakran vannak kihívások, amelyeket meg kell oldani, és ritkán számíthatok segítségre. Nagy örömet jelent, ha a látogatók elégedetten távoznak, a gyerekek megismernek az utcán, és rám köszönnek. Volt olyan kislány, aki beírta a vendégkönyvbe: az tetszett a legjobban, amikor Zsuzsa néni befonta a hajamat pataki fonásba.

...ismereteket közvetítek, hazaszeretetre "nevelek", tartalmas "szórakozást" nyújtok.

...a múzeumlátogatóval együtt örülhetünk a művészet és a tudomány csodálatos világában.

...ez nem a munkám, hanem a hivatásom 26 éve.

A tréning során szerzett tapasztalatok alapján elmondható, hogy a múzeumok arculatának kialakításakor nagy figyelmet kell fordítani a múzeumi frontszemélyzet munkájára, képzésére, hiszen a látogatók ezekkel a dolgozókkal találkoznak, s a velük kapcsolatos élmények alapján alkotnak véleményt, ami nagyban befolyásolja a múzeumról kialakított képet.

Elhangzott a Múzeumok és Látogatók Alapítvány által szervezett "Felnőttképzés, felnőttoktatás a múzeumokban - Egyenlő esélyt mindenkinek!" című konferencián 2008. október 29-én, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

Herpainé Lakó Judit, Eszterházy Károly Főiskola, Andragógiai és Közművelődési Tanszék

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...