Panelek között, otthon
Helytörténet és múzeumpedagógia lakótelepi környezetben
A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény öt kerületi iskolával együttműködve valósította meg a Körülöttünk forog a világ – Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot.
Nagy Veronika Sára |
2011-06-28 20:00 |
A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény a 2010/11-es tanévben öt kerületi iskolával együttműködve valósította meg a Körülöttünk forog a világ - Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot. A mintegy 100 foglalkozáson közel 2300 diák ismerkedhetett meg a helytörténettel, a régmúlttal.
A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi SOFI vett részt.
A TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR "Múzeumok mindenkinek program" - Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése pályázati kiírásban nyertes projekt fenntartása az elkövetkezendő 5 tanévben vaósul meg, ez idő alatt a foglalkozásokon bármelyik jelentkező iskola részt vehet majd.
A gyűjtemény munkatársai az elmúlt években is nagy hangsúlyt fektettek arra,kiállításaikhoz élményszerű múzeumi foglalkozásokat kínáljanak minden korosztály számára. A diákcsoportoknak elsősorban egy-egy alkalomra szóló programokat állítottak össze. A most megvalósuló fejlesztés segítségével egymáshoz illeszkedő tematikájú programsorozat, foglalkoztató füzetek kidolgozására és megvalósítására nyílt és nyílik lehetőség.
Helytörténet 6 x 90 percben
A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény az iskolák felső-tagozatosai számára háromféle, a pedagógiai programokban szereplő tananyagok elsajátítását segítő foglalkozás-sorozatot dolgozott ki gyűjteményeire alapozva és az Élet a régi-új lakótelepeken című kiállításhoz kapcsolódva.
A Körülöttünk forog a világ 6 alkalmas, átlagban 90 perces múzeumi órák célja új ismeretek szerzése, kipróbálása, a már elsajátított tudás alkalmazása. Az első múzeumi óra a családtörténet és a források témakörét járja körül. Mind a saját, mind a szűkebb-tágabb környezetünk múltjának megismeréséhez fontos forrás a napló, a személyes visszaemlékezés és a családfa; az utóbbit nemcsak megismerik, hanem el is készítik a diákok.
A második foglalkozáson a kiállítás megtekintését követően a tárgyi forrásokban mélyedünk el. „Furcsa tárgyakat” – például sulykolófa, hurkatöltő – tapogathatnak ki a gyerekek, majd régi oktatási eszközökkel ismerkedhetnek meg, és egy régi matematikai feladat megoldásával tehetik próbára tudásukat.
A harmadik múzeumi órán egy a legtöbb település esetében meglévő, forrás, egy latin nyelvű oklevél eredeti szövegében nyomozunk, dátumokat, személy és helyneveket keresve. Majd „térképészkedés” következik: közös munka keretében térképen jelöljük be a kerület, esetünkben Pestszentlőrinc és Pestszentimre határát, a telepeket, a főbb autó- és vasútvonalakat, Ferihegyet és a lakótelepeket.
A negyedik foglalkozáson a tudásellenőrzésre szolgáló feladatlap kitöltése után fényképekkel kapcsolatos ismertető következik, majd a diákok csoportokban fotókat elemeznek. A további gyakorlatok során szó esik a tárgyak, tárgysorozatok szerepéről, jelentőségéről.
Az ötödik és hatodik múzeumi óra a diákok kreativitására épít. Először városrész makettet terveznek, építenek sokféle eszköz segítségével, majd előre megbeszélt témából (általában az iskola névadójáról), a szükséges technikák átbeszélése után tablókiállítást készítenek.
Múltunk másképp
A Körülöttünk forog a világ – Élet a lakótelepeken című tematikus foglalkozások keretében a részt vevő iskolák diákjai tízféle program közül választhattak, a Körülöttünk forog a világ – Élet a lakótelepeken – Másképp szintén tízféle speciális múzeumi foglalkozása pedig a speciális igényű diákok számára készült, a programokat a képességeik maximális szem előtt tartása mellett alakítottuk át.
A tematikus foglalkozásokon a diákok számos, a kiállításhoz és a 20. századi életmódhoz kapcsolódó, kézzelfogható érdekességgel ismerkedhetnek meg. Megelevenedik a telepek története saját készítésű település makettek és a lakótelepek élete szobabelsők tervezésével. A gyermekek és régi játékok világával két foglalkozás keretében is találkozhatnak: olyan kultikus darabokat vehetnek kézbe, mint a Teddy-mackó vagy a Barbie baba. Emellett kipróbálhatnak egyéni- és társasjátékokat is.
Az oktatás történetét és eszközeit bemutató foglalkozáson röviden megismerkednek a kerület oktatástörténetével, majd két csoportban régi iskolai eszközökkel és az írás történetével, eszközeivel. Maguk is kipróbálhatják a különböző írószerekkel (lúdtoll, nádtoll, fémhegyű toll) és tintával a régi szépírást.
Az öltözködéssel kapcsolatos foglalkozás régi ruhadarabokat és ezek használatát, a kalap- és cipőkészítés eszközeit ismerteti meg a diákokkal, és elsajátíthatják a nyakkendőkötés fortélyait, kipróbálhatják a lábpedálos varrógépet is.
A tematikus foglalkozások keretében a szövés-fonás, a mosás-vasalás tárgyi emlékeit, eszközeit is megismerhetik. Vasalhatnak régi vasalóval, láthatják a rokka működését, kézbe vehetik a szövés-fonás alapanyagait.
A szórakozás témakörét a zenehallgatás érdekes eszközeinek bemutatásával tesszük érdekessé: megszólaltatunk rádiókat, gramofont, szalagos magnót. A gyerekek a számítástechnika „hőskorából” származó Commodore 64-et is kipróbálhatják.
Kalandoznak a szórakozás egyéb formái, tárgyai mellett a konyha világában is: a tartósítástól a fűszertörésen át a habverésig megismerkednek a konyhaművészet eszközeivel, alapanyagaival.
A „Csináld magad” foglalkozás keretében a tanulók vagy az adott ünnepkörhöz kapcsolódóan készítenek ajándékokat, díszeket, vagy kipróbálhatják a gombvarrást, makramé-fonást, keresztszemes hímzést, illetve barkácsolhatnak is.
A program végrehajtásában a PIHGY gyűjteményi munkatársai mellett szaktanácsadók, munkaközösség-vezetők, illetve az érintett iskolák egyes pedagógusai is közreműködtek, véleményükkel segítették a megvalósulást.
A „Körülöttünk forog a világ” program célja elsősorban az, hogy felhívja a gyerekek figyelmét kulturális örökségünk anyagi és szellemi megóvására. A kulturális identitás erősítése mellett a környezettudatos szemléletre és egészséges életmódra nevelés fontosságát hangsúlyozza a vizuális kultúra, a kreativitás fejlesztésével, az egyéni gyökerek, emlékek felidézésével, szórakoztató ismeretszerzéssel. A visszajelzésekből úgy látjuk, ez sikerült, a diákok örömmel jöttek hozzánk, és a következő öt évben is hasonló fogadtatásra számítunk.
A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény a 2010/11-es tanévben öt kerületi iskolával együttműködve valósította meg a Körülöttünk forog a világ – Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot. A mintegy 100 foglalkozáson közel 2300 diák ismerkedhetett meg a helytörténettel, a régmúlttal.
A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi SOFI vett részt.
A TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR „Múzeumok Mindenkinek program” – Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése pályázati kiírásban nyertes projekt fenntartása az elkövetkező 5 tanévben valósul meg, ez idő alatt a foglalkozásokon bármelyik jelentkező iskola részt vehet.
A gyűjtemény munkatársai az elmúlt években is nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy kiállításaikhoz élményszerű múzeumi foglalkozásokat kínáljanak minden korosztály számára. A diákcsoportoknak elsősorban egy-egy alkalomra szóló programokat állítottak össze. A most megvalósuló fejlesztés segítségével egymáshoz illeszkedő tematikájú programsorozat, foglalkoztató füzetek kidolgozására és megvalósítására nyílt és nyílik lehetőség.