Lúdtollal írt középkori névjegyek

Múzeumpedagógiai Nívódíj 2011

A Pannonhalmi Bencés Főapátság Az Írás a középkorban című programja a legjobb kezdeményezés kategóriában lett díjazott. A különleges helyszínhez méltó, de a humort sem nélkülöző foglalkozás tapasztalatairól Kocsis-Maár Kingát és Meleg Juliannát kérdeztük.

Magyar Múzeumok Online 2011-10-28 08:42
Cikk küldése e-mail:

- Milyen ötletből született a program?


Régóta terveztük, hogy a minden évben megrendezendő, értékes időszaki kiállításhoz múzeumpedagógiai foglalkozást dolgozunk ki. Szerettük volna, hogy alkotómunka is kapcsolódjon hozzá. A 2010. évi időszaki kiállítás Pannonhalmán a kódexírással és kódexkészítéssel foglalkozott. A téma nagyon színes, gazdag és izgalmas, de csak akkor válik maradandó élménnyé, ha a látogató részt is vesz a folyamatban. Tárgyi, térbeli és időbeli adottságaink miatt a teljes kódexkészítést nem találtuk megvalósíthatónak. Ezért egy szokatlan, a fantáziának és az egyéniségnek teret adó tevékenységet találtunk ki: készítsünk lúdtollal és tintával „középkori” névjegykártyát.

 

A foglalkozáson készült egyedi alkotás

Miután a kódexírás a középkori ember és a szerzetes mindennapi életébe is betekintést enged, a diákoknak lehetőségük nyílik arra, hogy mind a korral, mind pedig a hellyel azonosuljanak. Emellett azt is szerettük volna megértetni a gyerekekkel, a fiatalokkal, hogy mit jelentett a könyv az emberiség életében, miben rejlett az értéke egykor, és mit jelent ma.

 

 

 

 

 

- Kik és hogyan működtek közre a megvalósításban?


Kocsis-Maár Kinga és Meleg Julianna irányításával a Tricollis Tárlatvezető Iroda valamennyi munkatársa részt vett a program kidolgozásában és megvalósításában. A szakmai támogatást, ellenőrzést Dénesi Tamás, a főapátság levéltárosa, a kiállítás kurátora biztosította.


- Hogyan fogadta a közönség a programot?


A programot a kiállítás fennállása alatt meglepően sok csoport igényelte. Mind a diákok, mind a pedagógusok örömmel és odaadással vettek részt rajta. Bár ajánlottuk – és segédanyagot is biztosítottunk hozzá –, több csoport nem tartott ráhangoló órát, ám volt olyan osztály is, amelyik előre dolgozott: a diákok színes iniciálékat, egyedi kódexlapokat készítettek az iskolában, igényesen összefűzték, és magukkal hozták.

 

Munka közben

Örömmel és megnyugvással vettük tudomásul, hogy végre olyan programot találtunk, amely kimondottan tetszik a középiskolás korosztálynak, komolyan veszik, ugyanakkor örömüket lelik benne, és felszabadultan élik meg a vicces helyzeteket. Ez a program jól illeszkedik a középiskolás tanmenetbe, több tantárgy anyagát is érinti, így hasznos és élményszerű tanulásban lehet részük.

 

 

Nagy meglepetésünkre felnőttcsoport is igényelte már ezt a foglalkozást. Népszerűsége miatt a programot a kiállítás bezárását követően is fenntartottuk. Digitális anyagot állítottunk össze a kódexlapokból, hasonmás kiadást kölcsönöztünk a könyvtárból – ezt használtuk bemutatóanyagként. A munkát egyszerűsítettük: színes tintával, lúdtollal díszes iniciálét készítenek a diákok. A foglalkozást beépítettük a középiskolások számára kínált tárlatvezetéseinkbe és több ünnepi programunkba, például a Márton-napi és a pünkösdi családi rendezvényekbe is.


- Mit tartotok a program legnagyobb erősségének?


A helyszínhez illő, hiteles, ugyanakkor érdekes és sokoldalú manuális foglalkozást találtunk, amely a kisgyermekek kivételével minden korosztály számára tartalmas és értékes. A látogatók maradandó élménnyel gazdagodva, megfogható emlékkel térhetnek haza.


- Milyen irányban tervezitek, hogy továbbfejlesztitek az ötletet? Ebben segít-e, és ha igen, hogyan az elismerés?


A programot átdolgoztuk, és beépítettük a középiskolás múzeumpedagógiai foglalkozásba, valamint a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében megrendezett és megrendezendő Márton-napi foglalkozásokba. 2011-ben a pünkösdi családi napon szintén készítettünk iniciálét, sőt a közönség a Múzeumok Majálisán is kipróbálhatta a lúdtollal való írást.

A nívódíj sokat segít abban, hogy ráirányítsa a figyelmet az apátság múzeumpedagógiai tevékenységére, hitelt adjon az új kezdeményezéseknek és bizalmat a pedagógusoknak foglalkozásaink iránt.

 

 

A középkori írást a Pannonhalmi Bencés Főapátság Márton-napi családi rendezvényén bárki kipróbálhatja - részletek az Apátság honlapján.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...