©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Take Over Museum


Angliai példa arra, hogyan vegyük figyelembe gyerekek és fiatalok véleményét a múzeumban, hogy olyan intézmények születhessenek, ahol fiatalok és idősek, felnőttek és gyermekek jobban megérthetik egymást, és tanulhatnak egymástól.

Szerző: Juhász Litza | Forrás: | 2012-03-05 08:14:47

De mit is jelent a „közösség” szó az Egyesült Királyságban?

Alapvetően olyan emberek csoportját, akik közös érdekekkel és jellegzetességekkel bírnak, és azokat fel is ismerik, gyakorolják. Egy olyan multikulturális országban, mint amilyen az Egyesült Királyság, a „közösségek” kifejezés nem csupán azokat jelöli, akik közel laknak egymáshoz (a mi esetünkben a múzeumokhoz). Jelenti azonos korú emberek csoportját is, például fiatalokat, vagy akár az időskorúakat; sőt, a közösség fogalma érintheti azt a kérdéskört is, hogy miképpen szólítsunk meg olyan embereket, akik egy, vagy több etnikai csoporthoz tartozónak vallják magukat.

Amikor közösségeket és azokon belül egyes embereket bevonunk a múzeum működésébe, a döntéshozatali mechanizmusban részt vesznek múzeumi szakemberek és önkéntesek az első lépéstől az utolsóig. Mivel minden helyzetnek, programnak, kiállításnak, amely a múzeum falain belül zajlik vagy készül, megvannak a maga megvalósítási lehetőségei, a látogató bevonása azt is jelenti, hogy megismertetjük vele az adott intézmény helyzetét: azaz megismertetjük vele, meddig képes saját határait feszíteni a múzeum ahhoz, hogy az adott programot megvalósítsa.

Take Over Museum, azaz Vedd át a Múzeumokat

Tavaly november 11-én került sor Vedd át nap megrendezésére. Amíg a Vedd át nap programjaiban bármilyen szervezet részt vehet, addig a Vedd át a Múzeumot ennek egy leágazása, mely a társadalom egyetlen szférájára koncentrál. Hogy hogyan is működik a dolog? A résztvevő múzeumok, galériák, műemléki helyszínek gyerekekkel és fiatalokkal dolgoztak együtt már a Vedd át nap előtt is, hogy felkészítsék őket mindarra a munkára, mely a Take Over Day napján rájuk várt. Ez azt jelenti, hogy a múzeumi munkatársak előzetesen többször is találkoztak a gyerekekkel, hogy megismerkedjenek velük, hogy azután csapatban, együtt tervezzék meg, milyen munkára, feladatokra számíthatnak a Take Over Day napján. A Kids in Museums honlapján sokféle példa található ezekre a munkákra.

Több reklámot a programoknak!

A Henley-on-Thames-beli Folyami és Evező Múzeumban tízéves gyerekek első világháborús tárgyakat választhattak ki a gyűjteményekből, mini-kiállítást készítettek, és sajtóközleménnyel indították útjára a tárlatot. „Nekem az tetszett a legjobban, amikor a tárgyakat a vitrinekbe tettük. Nagyon élveztem. A kedvenc részem az volt, amikor fehér kesztyűt viseltünk, amikor válogattuk a dolgokat” – mondta egy hatodik osztályos résztvevő.

Biztosan sokakban felmerült már, hogy szeretnének közelebbről megismerkedni a különböző közösségek bevonásának rejtelmeivel, lehetőségeivel, hiszen szívesen vennék, ha különböző közösségek tagjai részt vennének intézményük programjain. Esetleg szeretnének a magyarországi nemzeti kisebbség tagjaival együtt dolgozni. A lehetőség adott az első lépés megtételére: csak egy egynapos programot kell jól megszervezni hozzá!

Nyilván sok helyen bonyolítottak már le idehaza is hasonló projektet, ha van kedvük írni a tapasztalatokról, a honlap fenntartói örömmel teszik közzé mindazt, amit ezzel kapcsolatosan megosztanának.

Fordította: Gönczi Ambrus

Kapcsolódó cikkek:

Cimkék:
múzeumpedagógia, látogató

    Muzeumok.hu Rss betöltése...