Kérdezd bátran a múzeumi kollégát! – avagy a Brooklyn ASK App bevezetése
OKOSTELEFON
Nem érted, hogy miért olyan alacsony az installáció, vagy milyen összefüggés van a kiállított alkotások között? Akkor itt az ideje, hogy elővedd az okostelefonodat, és írj egy üzenetet a Brooklyn Múzeum kollégáinak, akik egyből válaszolnak a kérdéseidre!
Joó Julianna |
2016-04-26 09:24 |
Kivel nem fordult már elő kiállításlátogatás közben, hogy bizonyos információra még vágyott a kiállított műalkotásokról, vagy bizonyos összefüggések nem teljesen voltak világosak számára, vagy nem értette a kurátori koncepciót, vagy egyszerűen csak nem tudta, mit kell vagy mit nem kell nézni az alkotáson. Ilyenkor elkezdtük szorgalmasan olvasni a falszövegeket, a tárgyfeliratokat, vagy beleolvastunk a katalógusba, vagy ha éppen belebotlottunk egy tárlatvezetésbe, utána elkaptuk a művészettörténészt, hogy válaszoljon a kérdéseinkre. Ilyen esetekre találta ki az amerikai Brooklyn Múzeum Digitális és Technikai Osztálya az úgynevezett Brooklyn ASK Appet.
A Brooklyn Múzeumról érdemes tudni, hogy New York City második legnagyobb művészeti múzeuma, és a világ vezető művészeti intézményeihez sorolható. 2006-ban a múzeum úgy döntött, hogy a „Web 2.0” fokozottabb használatával a fiatal látogatók számát próbálják növelni.[2] A Brooklyn Múzeum különösen nagy hangsúlyt fektet a közösségépítésre; tudják, hogy a látogatókkal folytatott kommunikációban meghatározó szerepe van a közösségi médiának, a Facebooknak. A közösségi hálót azonban nem tekintik marketinges eszköznek, sokkal inkább egy demokratikus fórumnak, a dialógus médiumának tartják, ahol a látogatók aktívan, online formában fejezhetik ki a véleményüket, tapasztalataikat a múzeumról, a kiállításokról.[3]
De térjünk vissza a Brooklyn ASK Appre! A Brooklyn Múzeum Digitális és Technikai Osztályának vezetőhelyettese, Nina Simon szerint ez a viszonylag új, 2015-ben bevezetett funkció azért is hasznos, mert ezzel közvetlen kapcsolat alakul ki a látogatók és a múzeum munkatársai között; ezenkívül az eszköz használata rávilágított arra, hogy a látogatók igenis igénylik a dinamikus párbeszédet a múzeum kollégáival. Ez nem túl meglepő, hiszen a művészetközvetítés során is gyakran alkalmazunk kérdésekkel, beszélgetéssel vagy akár vitával kísért műtárgyfeldolgozást. Múzeumpedagógusként gyakran érzem, hogy a gyerekek félnek kérdezni, félnek saját véleményt formálni, vagy kritikát megfogalmazni az alkotásokról, így ebből a szemszögből is fontosnak és hatékonynak tartom a Brooklyn Múzeum új, digitális „találmányát”.
Miért is olyan hasznos a Brooklyn ASK App?
Az app célja, hogy a látogatók kérdéseket tegyenek fel múzeumlátogatás közben a Közönségszervezési Osztály művészettörténész és múzeumpedagógus kollégáinak, akik válaszolnak a kérdéseikre, „élőben”, SMS-funkció alkalmazásával. A múzeum szakemberei azt is tudják, a galéria termeiben felszerelt iBeaconsnak köszönhetően, hogy a látogató éppen melyik teremben teszi fel a kérdéseit, hol tartózkodik. További előnye a rendszernek, és a gördülékeny kommunikációt segíti elő, hogy a látogatók nemcsak szövegeket írhatnak, hanem fotókat, képeket is küldhetnek a múzeumi kollégáknak.
A Nina Simonnal folytatott interjúból az is kiderült, hogy az ASK bevezetése a múzeumi élmény újragondolásához vezetett. A projekt kidolgozását múzeumi kollégákkal folytatott interjúkkal kezdték el, a látogatói tapasztalatokat érintő témakörben. Ezt követően, az ASK-projekt bevezetése előtt egy évig mintateszteket végeztettek el a látogatókkal. A kutatás során kiderült, hogy a közönség akar beszélni az alkotásokról, vannak kérdéseik, és igénylik a személyes kapcsolatot a kollégákkal. Az új technológia tesztelése azt is kimutatta, hogy miközben az egyénre szabott érdeklődésre adandó választ igénylik a látogatók, a személyes kapcsolatot is keresik.
ASK App működése a múzeumban
Már belépve a múzeumba is tudunk kérdezni a kollégáktól, ha például nem találjuk meg a múzeumi térképet, vagy bizonyos alkotást keresve tévedünk el, de ha a műalkotásokról szeretnénk részletes információt kapni, akkor is bátran kérdezhetünk. Az appben az is nagyon jó, hogy a válaszoló kollégákkal személyesen is találkozhatunk, általában felajánlják, hogy mondjanak egy „Hi!”-t nekik a látogatás végén; a kiállításhoz szorosan kapcsolódó nyitott „kioszkban” lesben állnak a dialógus megteremtésére. Ezzel a finom gesztussal lehetőség nyílik a személyes jelenlétre, a személyes találkozásra is a múzeum dolgozóival; így nem csak „gépekkel” kommunikálunk.
A beszélgetés általában azzal kezdődik, hogy a látogatót üdvözlik az ASK-osok, akik egy fotót is mellékelnek, és leírják, hogy művészettörténészekből és múzeumpedagógusokból áll össze a csapat, és arra buzdítják a befogadót, hogy bátran kérdezzenek a művészetről. Ebből az új módszerből az is kiderül, hogy az ASK App csapata valóban beszélgetés kialakítására törekszik a látogatóval, és arra motiválják a befogadót, hogy menjen közel az alkotáshoz, nézze meg minden oldalról, merüljön el a részletekben. Továbbá az is nagyon rokonszenves bennük, hogy ha nem tudják a választ, azt is bátran vállalják.
Így mindenkit csak arra buzdíthatok, hogy ha Brooklynba jár, ne hagyja ki ezt a fantasztikus élményt – addig is, merjünk kérdezni a múzeumi kollégáktól!
[2] Graham Black: Transforming museums int he twenty-first century. Routledge, London – New York, 2012, 54.
[3] Uo.