Hetedhét Játékmúzeum

DIGITALIZÁCIÓS TÖRTÉNETEK

A múzeumi digitalizációs munkának köszönhetően egyre több múzeum gyűjteménye jelenik meg a weben, sok, eddig még soha nem látott, raktárakban őrzött tárgy válik elérhetővé. Most induló riportsorozatunkban bemutatjuk ezeket a gyűjteményeket.

Kulich Julianna 2017-04-24 17:00
Cikk küldése e-mail:

 

A múzeumi digitalizációs munkának köszönhetően egyre több múzeum gyűjteménye jelenik meg a weben, sok, eddig még soha nem látott, raktárakban őrzött tárgy válik elérhetővé. Riportsorozatunkban bemutatjuk ezeket a gyűjteményeket, valamint a digitalizálásukat végző kollégákkal arról beszélgetünk, hogy milyen kihívásokkal találkoznak munkájuk során, milyen jó gyakorlatokat ajánlanánk másoknak és mire is használják majd fel a digitalizált tárgyakat.

 

A Székesfehérvár történelmi belvárosában található Hetedhét Játékmúzeum 2016 áprilisától a Szent István Király Múzeum kiemelt szervezeti egysége. Állandó kiállítása két gyűjteményből jött létre 2012-ben: a Moskovszky-gyűjtemény a hazai játékmuzeológia legjelentősebb anyaga, a Réber-gyűjtemény pedig Réber László grafikáit mutatja be. Az 1920-ban született művész elsősorban meseillusztrációi révén vált ismertté. Dr. Nagy Veronikával, a múzeum vezető muzeológusával beszélgettünk, aki egyedül látja el a gyűjtemények tudományos feldolgozását sok más szakmai és vezetői teendői mellett.

 

 

 

Milyen helyet foglal el egy játékmúzeum a mai múzeumi palettán?



Steiff baba

Baba Annamarie

 

 

Az intézmény gyűjteménye egyedülálló, és bár a tudományos kutatás célja egyetlen témára, a polgári játékok kutatására korlátozódik, mégsem könnyű meghatározni, hogy műtárgyállománya melyik muzeológiai terület illetékességébe tartozik. Az esetenként főúri, nagyobb mértékben polgári-középosztálybeli tárgykultúrát reprezentáló Moskovszky-gyűjtemény társadalom- és kultúrtörténeti vonatkozásai miatt elsősorban történeti vagy néprajzi-antropológiai gyűjteménynek tekinthető, de a tárgyállomány egy részének művészi megformálása az iparművészeti muzeológia illetékességét is indokolja. Látszólag a gyermeki létet meghatározó játék-fogalom jelenti a tárgyak összetartozását, de valójában a gyűjtők: Moskovszky Éva és édesanyja, Auer Erzsébet sajátos játéktevékenysége jelenti azt a láthatatlan kohéziót, amely a tárgyak együvé tartozását megteremti. A két hölgy ugyanis enteriőrökbe, életvilágokba rendezte az apró tárgyakat. A tárgyaknak egy része eredetileg nem is játék volt, hanem a gyűjtők játéktevékenysége folytán vált játékká. A múzeum pozicionálásakor és a kiállítás rendezésekor fontos szempont volt, hogy a gyűjteménynek ez a személyes meghatározottsága ne vesszen el.

 


Tűzhely

 

 

Miért tartod fontosnak a nálatok őrzött műtárgyak digitalizálását?


Fontos célunk, hogy ezekbe a miniatűr tárgyakba sűrített jelentéseket minél szélesebb közönség számára interpretáljuk és tegyük hozzáférhetővé.

Arról nem is beszélve, hogy a számítógépes nyilvántartás nagymértékben megkönnyíti a muzeológus mindennapi munkáját is.




Vasaló

 

 

Miben jelent könnyebbséget egy digitális nyilvántartás?


A MúzeumDigitár rendszer például lehetőséget ad a tárgyak életével kapcsolatos momentumok finom rögzítésére, és kapcsolatokat, összefüggéseket is képes feltárni a tárgyak között. Rendkívül hasznos számomra például az a funkció, amellyel a tárgyakat tárgycsoportokba rendezhetem, tehát a virtuális térben is megteremthetem a tárgyak között azt az összefüggést, amit a gyűjtők a valóságban megteremtettek azzal, hogy az apró tárgyakat babaszobákba rendezték.

 



Kancsó – kávéskészlet része


Mi jelenti a legnagyobb nehézséget ezen a területen a mindennapi munka során?


A nagyjából 5000 darabos gyűjteményben a tárgyak tudományos feldolgozását és a számítógépes nyilvántartást egyedüli muzeológusként végzem, sok más szakmai és vezetői feladat ellátása mellett, ezért a legnagyobb nehézséget az idő hiánya jelenti.




Elektromos játék (Bilder Electra)

 

 

 

Hogyan tervezitek a jövőben felhasználni a digitális tartalmakat?


A múzeumi tevékenységünkben nagy szerepet játszik a múzeumpedagógia, és ezzel összefüggésben az oktatás és a rendezvényszervezés. Minden programunkkal, rendezvényünkkel, foglalkozásunkkal kapcsolatban fontosnak tartom, hogy a kiállításban szereplő tárgyak játsszák a főszerepet. Szemléltetőeszközként, oktatási anyagként, foglalkoztató füzethez, stb. rendszeresen használjuk a tárgyak fotóját és a MúzeumDigitár adatbázisából kinyerhető adatokat. Ezen kívül a közeljövőben készül egy panorámaképekből kiinduló szoftver, amely közvetlenül a kiállításban elhelyezett érintőképernyős konzolokon nyújt majd bővebb információt a tárgyakról. Az interaktív eszközök tartalom kialakításához nagy segítséget nyújt majd a már meglévő digitális tartalom.

 

 

Gyaloghintó


Mi a személyes kedvenc tárgyad a múzeumban és miért?


Nehéz kérdés ez, mert olyan mintha a gyermekeim közül kellene az egyiket kedvencnek választanom. Mindig az a kedvenc tárgyam, amellyel éppen foglalkozom, és amelyikről éppen kiderül valami érdekes információ. Fantasztikus érzés volt például megtudni, hogy az egyik zongorára helyezett 2 cm-es távcső eredetileg szuvenír volt, és a belsejében egy icipici (1 mm átmérőjű!) fotó rejlik a Karlsbad melletti Marienbad nevű fürdőhelyről.



Komód



Milyennek szeretnéd látni a Hetedhét Játékmúzeumot 20 év múlva?


Arra törekszem, hogy 20 év múlva a Moskovszky-gyűjtemény túlnyomó része tudományosan feldolgozott és a nagyközönség számára elérhető legyen. Szeretném, ha egyetlen gyűjteményen keresztül mindig tudnánk a közönségnek új információt, új értelmezést, új tartalmakat adni, és amit a munkánkban értékesnek tartunk, azt meg tudjuk őrizni. Az is fontos törekvés, hogy a Hetedhét Játékmúzeum a jövőben is magáénak tudhassa Moskovszky Éva leszármazottainak, valamint a múzeum fenntartójának bizalmát és támogatását.

 


Kupa
Illatszeres üvegpalack

 

 

A szerző a MúzeumDigitár szakreferense.

 

 

 

 

 

 

 

 



Gyűjtemények a felhőben

DIGITALIZÁLÁS

Német fejlesztésre épül az a hazai szoftver, amely országos és helyi múzeumoknak is segíthet gyűjteményük digitalizálásában. A MúzeumDigitár segítségével digitalizált gyűjtemények online kutathatók,...

2014. február 02. Fonyódi Krisztián

Több száz megabájt alsószoknya

DIGITALIZÁCIÓ

Virtuális múzeumi gyűjtemény ad keresztmetszetet a magyarországi németség múltjáról

2015. március 03. Magyar Múzeumok Online

Digitalizálás a múzeumokban

KÉPZÉS

A Petőfi Irodalmi Múzeum 2015-ben is elindítja akkreditált múzeum informatikai tanfolyamát muzeológusok és múzeumi informatikusok számára.

2015. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...