Hetedhét Játékmúzeum
DIGITALIZÁCIÓS TÖRTÉNETEK
A múzeumi digitalizációs munkának köszönhetően egyre több múzeum gyűjteménye jelenik meg a weben, sok, eddig még soha nem látott, raktárakban őrzött tárgy válik elérhetővé. Most induló riportsorozatunkban bemutatjuk ezeket a gyűjteményeket.
Kulich Julianna |
2017-04-24 17:00 |
A múzeumi digitalizációs munkának köszönhetően egyre több múzeum gyűjteménye jelenik meg a weben, sok, eddig még soha nem látott, raktárakban őrzött tárgy válik elérhetővé. Riportsorozatunkban bemutatjuk ezeket a gyűjteményeket, valamint a digitalizálásukat végző kollégákkal arról beszélgetünk, hogy milyen kihívásokkal találkoznak munkájuk során, milyen jó gyakorlatokat ajánlanánk másoknak és mire is használják majd fel a digitalizált tárgyakat.
A Székesfehérvár történelmi belvárosában található Hetedhét Játékmúzeum 2016 áprilisától a Szent István Király Múzeum kiemelt szervezeti egysége. Állandó kiállítása két gyűjteményből jött létre 2012-ben: a Moskovszky-gyűjtemény a hazai játékmuzeológia legjelentősebb anyaga, a Réber-gyűjtemény pedig Réber László grafikáit mutatja be. Az 1920-ban született művész elsősorban meseillusztrációi révén vált ismertté. Dr. Nagy Veronikával, a múzeum vezető muzeológusával beszélgettünk, aki egyedül látja el a gyűjtemények tudományos feldolgozását sok más szakmai és vezetői teendői mellett.
Milyen helyet foglal el egy játékmúzeum a mai múzeumi palettán?
Az intézmény gyűjteménye egyedülálló, és bár a tudományos kutatás célja egyetlen témára, a polgári játékok kutatására korlátozódik, mégsem könnyű meghatározni, hogy műtárgyállománya melyik muzeológiai terület illetékességébe tartozik. Az esetenként főúri, nagyobb mértékben polgári-középosztálybeli tárgykultúrát reprezentáló Moskovszky-gyűjtemény társadalom- és kultúrtörténeti vonatkozásai miatt elsősorban történeti vagy néprajzi-antropológiai gyűjteménynek tekinthető, de a tárgyállomány egy részének művészi megformálása az iparművészeti muzeológia illetékességét is indokolja. Látszólag a gyermeki létet meghatározó játék-fogalom jelenti a tárgyak összetartozását, de valójában a gyűjtők: Moskovszky Éva és édesanyja, Auer Erzsébet sajátos játéktevékenysége jelenti azt a láthatatlan kohéziót, amely a tárgyak együvé tartozását megteremti. A két hölgy ugyanis enteriőrökbe, életvilágokba rendezte az apró tárgyakat. A tárgyaknak egy része eredetileg nem is játék volt, hanem a gyűjtők játéktevékenysége folytán vált játékká. A múzeum pozicionálásakor és a kiállítás rendezésekor fontos szempont volt, hogy a gyűjteménynek ez a személyes meghatározottsága ne vesszen el.
Tűzhely
Miért tartod fontosnak a nálatok őrzött műtárgyak digitalizálását?
Fontos célunk, hogy ezekbe a miniatűr tárgyakba sűrített jelentéseket minél szélesebb közönség számára interpretáljuk és tegyük hozzáférhetővé.
Arról nem is beszélve, hogy a számítógépes nyilvántartás nagymértékben megkönnyíti a muzeológus mindennapi munkáját is.
Miben jelent könnyebbséget egy digitális nyilvántartás?
A MúzeumDigitár rendszer például lehetőséget ad a tárgyak életével kapcsolatos momentumok finom rögzítésére, és kapcsolatokat, összefüggéseket is képes feltárni a tárgyak között. Rendkívül hasznos számomra például az a funkció, amellyel a tárgyakat tárgycsoportokba rendezhetem, tehát a virtuális térben is megteremthetem a tárgyak között azt az összefüggést, amit a gyűjtők a valóságban megteremtettek azzal, hogy az apró tárgyakat babaszobákba rendezték.
Kancsó – kávéskészlet része
Mi jelenti a legnagyobb nehézséget ezen a területen a mindennapi munka során?
A nagyjából 5000 darabos gyűjteményben a tárgyak tudományos feldolgozását és a számítógépes nyilvántartást egyedüli muzeológusként végzem, sok más szakmai és vezetői feladat ellátása mellett, ezért a legnagyobb nehézséget az idő hiánya jelenti.
Elektromos játék (Bilder Electra)
Hogyan tervezitek a jövőben felhasználni a digitális tartalmakat?
A múzeumi tevékenységünkben nagy szerepet játszik a múzeumpedagógia, és ezzel összefüggésben az oktatás és a rendezvényszervezés. Minden programunkkal, rendezvényünkkel, foglalkozásunkkal kapcsolatban fontosnak tartom, hogy a kiállításban szereplő tárgyak játsszák a főszerepet. Szemléltetőeszközként, oktatási anyagként, foglalkoztató füzethez, stb. rendszeresen használjuk a tárgyak fotóját és a MúzeumDigitár adatbázisából kinyerhető adatokat. Ezen kívül a közeljövőben készül egy panorámaképekből kiinduló szoftver, amely közvetlenül a kiállításban elhelyezett érintőképernyős konzolokon nyújt majd bővebb információt a tárgyakról. Az interaktív eszközök tartalom kialakításához nagy segítséget nyújt majd a már meglévő digitális tartalom.
Gyaloghintó
Mi a személyes kedvenc tárgyad a múzeumban és miért?
Nehéz kérdés ez, mert olyan mintha a gyermekeim közül kellene az egyiket kedvencnek választanom. Mindig az a kedvenc tárgyam, amellyel éppen foglalkozom, és amelyikről éppen kiderül valami érdekes információ. Fantasztikus érzés volt például megtudni, hogy az egyik zongorára helyezett 2 cm-es távcső eredetileg szuvenír volt, és a belsejében egy icipici (1 mm átmérőjű!) fotó rejlik a Karlsbad melletti Marienbad nevű fürdőhelyről.
Komód
Milyennek szeretnéd látni a Hetedhét Játékmúzeumot 20 év múlva?
Arra törekszem, hogy 20 év múlva a Moskovszky-gyűjtemény túlnyomó része tudományosan feldolgozott és a nagyközönség számára elérhető legyen. Szeretném, ha egyetlen gyűjteményen keresztül mindig tudnánk a közönségnek új információt, új értelmezést, új tartalmakat adni, és amit a munkánkban értékesnek tartunk, azt meg tudjuk őrizni. Az is fontos törekvés, hogy a Hetedhét Játékmúzeum a jövőben is magáénak tudhassa Moskovszky Éva leszármazottainak, valamint a múzeum fenntartójának bizalmát és támogatását.
A szerző a MúzeumDigitár szakreferense.