©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Nagyon komoly játék a Bánki-tó partján


Ellenpedagógia a tóparton címmel nyílik a Néprajzi Múzeum új kiállítása. A kurátor Frazon Zsófia.

Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2015-03-24 10:47:50

 

„Én hiszek a halk szó erejében”

A bánki nyaralás működtetője, Leveleki Eszter a szó legjobb értelmében volt pedagógus, aki a hétköznapokban, az apróságokban, a gesztusokban, esendő tárgyakban és esendő emberekben kereste a közösségen belüli normák kiépítésének lehetőségeit. Ő maga így vallott erről:

"Örök törvény, hogy amit meg tudunk nevezni, attól már nem is félünk, azzal szabadabban bánhatunk, magunkénak érezhetjük. Mindez nemcsak a tárgyakra, de személyekre, gyerekekre is vonatkozik. (…) A pedagógus a kis dolgok művésze. A halk szó, a csend nagyon fontos, sokkal nagyobb ereje van, mint a kiabálásnak. A kiabáló szó megrettentheti a gyereket, de a halkra oda kell figyelnie. Én hiszek a halk szó erejében.

A bánki nyaraltatás legendáját eddig elsősorban azok őrizték és tartották életben, akik maguk is részesei, átélői és tanúi voltak. Az AnBlokk Egysület 2011-ben elkezdett kutatása irányította a szakma figyelmét Leveleki Eszter páratlan életművére, és a bánki nyaralások különös, saját világára. Az Egyesület és a Néprajzi Múzeum, és számos kutató együttműködésében megszülető kiállítás ezt az életművet, a nyaraltatás történetét, a kutatás eredményeit, és a fennmaradt dokumentumokat, tárgyi emlékeket fordítja át a kiállítás térbeli és vizuális nyelvére. A kiállítás egyik legerősebb narratívája a Bánkon kialakuló saját időt és saját világot mutatja be, amelyben az egyes emberek becenevük által ugyancsak sajátos identitást, bánki személyiséget, az otthoni világtól eltérő szerepeket kaptak. A pipeclandi utópia a gyerekek számára megérkezésük pillanatától valósággá vált. A nyaraltatás negyven évében gazdag hagyományrendszer alakult ki, minden bánki gyerek tisztában volt azzal, hogy itt tradományok vannak, és a tradományok különleges tiszteletet érdemelnek.

 

 

„A játék nem jól volt elrendezve”

Bánkon minden évben, minden nap naplót vezettek. A fennmaradt naplók a kiállításnak is fontosabb forrásanyagai. Az 1954. július 16-án kelt naplóbejegyzés egy olyan konfliktusról számol be a gyerekek sajátos nyelvén és megfogalmazásában, amely jól mutatja, hogy mit jelent a komoly játék kifejezés: az abban kialakuló félreértések valódi konfliktussá robbanhatnak szét. Íme a naplórészlet, amelyet változatlan átírással közlünk: „Úgy ebéd tájban az idő kiderült, s a gyerekek nagyon örültek, mert a lányok tornaversenye e napra volt kitüzve. Azonban a sors kereke, illetve a Medve határozata úgy hozta, hogy nem tornaverseny, de egy olyan játék volt, amelynek mindnyájan szivből örültünk. E játékban folytatódott a tuaregek és a legionárusok harca. A feladat az volt, hogy a legiósok behatoljanak az arabok birodalmába, és megszerezzék a rettenthetetlen {Togla sejk termét} egy algeri bázisról. Ez a harc „ciklopsi és titáni” erőket követelt, amelyek meg voltak csak nem tudták őket kellőképpen felhasználni. Az arab sereg vezetője Bid volt, aki szívesen megmagyarázta volna a játékot, de azt önmaga és a Medve hibájából nem jól értette meg. Ezek után nem csodálkozhatunk, ha a játékosok legtöbbje területen kívűl rejtőzködött el. Ekkor Medve a légiósok vezére megindult hadaival az erdőn keresztül a cél felé. Mikor végül elértek a kisházhoz rájöttek, hogy a játék nem jól volt elrendezve. A légiósok egy része nagyon ingerült volt, hogy nagy fáradozásuk hiábavaló lett. Ekközben én aki az arabok birodalmában voltam, nekivágtam az erdőknek és elindultam a gyerekek felé. Azonban sajnálatos véletlen folytán eltévedtem és így egy expedíció indult megkeresésemre. A gyerekek nagy harcot folytattak a bokrokkal és tövisekkel míg végre elértek engem és együtt haladtunk a kis ház felé. Mire leértünk az öcsi örvendezve mesélte, hogy mi mindennel küzdöttek még, erre néhány légiós neki esett és jól páholni kezdte őt. Akkor Ferkó oda ment hozzájuk megnézni, hogy mi történik, de őt szó nélkül belevonták a küzdelembe vagyis ütni-verni kezdték. Később vége lett a verekedésnek és vitázni kezdtek az ok miatt. A vita orkánná fajult és úgy döntöttek, hogy vacsora után megbeszélés lesz. A vacsora gyorsan lefolyt és asztalhoz ültünk megtárgyalni az eseményeket. Az Eszter elmondta, hogy ilyesmi a bánki gyerekek történelmében még elő nem fordult, hogy valamilyen ok miatt egy játék elromlott volna. Most összefoglalva megírom az okokat, a hibákat és a bajokat. Elsősorban mindenki fegyelmezetlennek mutatkozott és nem volt kollektív az összetartás. A gyerekek nem tudták a játék valódi célját és ész nélkül csináltak mindent.”

A félreértések elmosták játék és valóság határait. A valódi és szimbolikus meg-nem-értés nemcsak a játék menetét, vagyis a közösség normatív időtöltését borította föl, de az erdőbeli bolyongáson és a gyerekek között kialakuló valódi konfliktuson keresztül az individuális integritást is érintette. Egyén és közösség dinamikáját formális úton, és a nevelő bevonásával rendezték: a félrecsúszott játékból kialakuló konfliktus azonban a napló soraiból is jól érzékelhető.

 

 

 

„Én Bánkon megtanultam játszani”

A játékokat az ötvenes években még leginkább a vad cowboy-romantika jellemezte. Az alapjátékok, mint a foci és a gombfoci, a számháború, az ipiapacs és a sakk mindvégig megmaradtak a napirendben, de a hatvanas évekre előtérbe kerültek a gyerekek műveltségére, tájékozottságára épülő játékok, amelyek tartalmukban és formájukban is gyakran ironikusan reflektáltak a külvilág közéleti, politikai eseményeire. A bánki ideál akkor is a közösségi ethosz, a spontaneitás és a kreativitás volt, ez azonban a hatvanas évektől leginkább a gyerekek művészi produkcióiban, performanszaiban nyilvánult meg.

"Én Bánkon megtanultam játszani. Hohó, ez fene fontos! Nemcsak várvédőzni, számozni, meg sakkozni - megtanultam minden játékot komolyan játszani. És amit máshol sose tapasztaltam, megtanultam átváltani egy pillanat alatt játékból komolyba, vagy egyik játékból a másikba." (Oplatka Ferenc Fekó)

Forgatókönyv elkészítésében együttműködtek: Kovai Melinda, Neumann Eszter, K. Horváth Zsolt, Frazon Zsófia, Vigvári András, Barna Margit, Hermann Veronika
Kurátor: Frazon Zsófia
Arculati terv, látványterv, grafika: Karas David
Tipográfia és grafika: Dávid Gábor


Képek forrása: Néprajzi Múzeum

Kapcsolódó cikkek:
Betű a falon
Dizájn-e vagy?
Tárgymutató – Nyitott múzeum és szabadegyetem

Cimkék:
Néprajzi Múzeum,ellenpedagógiga

    Muzeumok.hu Rss betöltése...