©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

A Filozófus park


A park, ahol Rousseau egykori sírhelye áll, a befogadó kert filozófiája szerint épült. Építtetője szerint a tájat úgy kell létrehozni, hogy el kell tüntetni a műből az alkotó kéznyomát.

Szerző: Marsó Paula | Forrás: | 2015-08-26 08:57:15

Árkádiai mezők, Rousseau-park, Ermenonville

René Louis de Girardin (Párizs, 1735 – Vernouillet, 1808) firenzei felmenői a Gherardiniek, valamikor a reneszánsz idején települtek át franciaországi Champagne megyébe. A márki nagyapja Metz városának királyi tanácsosa, apja szintén királyi tanácsos, ő maga pedig katonai pályán kezdi karrierjét. Részt vesz a hét éves háborúban, majd  I. Leszczyński Szaniszló (Lotharingia hercege és XV. Lajos veje) udvarában kap megbízatást. Lotharingia hercege, aki maga is nagy műkedvelő és mecénás volt, lunéville-i kastélyának építésekor azzal bízza meg az ifjút, hogy kutassa fel számára Európában a legjobb mesterembereket, kőfaragókat, szobrászokat. A márki bejárja Európát, Angliában nagy hatással van rá a Stowe-i park, amelynek megálmodója William Kent, az angolkert szellemi atyja.  Rómában barátságot köt Houdonnal, Vivant Denonnal. Az ifjú még nincs harminc éves, amikor Párizs szomszédságában  megörökli nagyapja birtokát – és hozzá egy tetemes vagyont.

 

A Modern filozófia temploma, Rousseau-park, Ermenonville.

Az akkor még mocsaras, lápos, maláriagyanús és fertőzésveszélyes területet tíz év munkájával alakítja át „Filozofikus park”-ká. A három részből álló ermenonville-i parknak ma csak a déli oldala látogatható, ez az, ahol Rousseau egykori sírhelye áll a „Nyárfák szigetén”. Az északi rész a kastély háta mögötti park ma a kastélyszállóhoz tartozó privát terület, az egykori park nyugati szárnya, a „Sivatag”, kerítéssel elzárt terület és a Francia Akadémiához tartozik. A Rousseau park mai működtetője a megyei önkormányzat. Nos, a park déli részét nevezte el Girardin „Árkádiá”-nak, s ez az a terület, ahol saját teóriájának megfelelően alakította ki a környezetet. A táj kompozíciója (Composition des paysages, 1775) előszavában megfogalmazza, hogy „nem építészként, és nem is kertészként hanem festőként és költőként kell megvalósítani a táj kompozícióját”. Állást foglal Le Nôtre, a Versailles-i kert mérnökének filozófiájával szemben, s a hagyományos francia kert kialakítását a természet megerőszakolásának tartja. Meglátása szerint a kertnek mindenekelőtt bele kell simulnia a környezetbe, nem elvágólag kiemelkednie abból, festői kilátást kell kínálnia, és a filozofikus összhatás érdekében kisebb épületekkel (fabriques) kell a látogatót fogadnia és maradásra bírnia. Elgondolásának lényege, hogy a tájnak maradéktalanul illeszkednie kell a környezetébe, semmiféle éles választóvonal, kerítés, fal nem jelenhet meg a látványban. A befogadó kert filozófiájához hozzátartozik a falusi életmód magasztalása, a közösségi kert gondolata, az hogy a parkba éppúgy be kell engedni a közvetlen környezetben élő parasztokat, mint az átutazókat és a filozófusokat. Ebben a filozófiai beállítottságban markánsan jelen van az angliai utazások tapasztalata, a parasztok ott sokkal jobb feltételek között művelik földjeiket, valamint Rousseau műveinek hatása. Az esztétikai és filozófiai szempontokhoz hozzájárul még a sétálás műfajának preromantikus elképzelése. A sétálás akkor élvezetes Girardin szerint, ha a tekintetnek nincs felkínálva előre a látvány egésze, neki kell utakat keresnie vagy vágnia a bozótban, a réten.  A márki által megálmodott kert tehát ellenzékiséget képvisel a vonalzóval és körzővel, geometrikus módon kialakított királyi kertek koncepciójával szemben. A tájat úgy kell létrehozni, hogy el kell tüntetni a műből az alkotó kéznyomát.

Egy tipikus francia kert a szomszédos
Chaalis kastély ablakából
A Nimfák barlangja, Rousseau-park, Ermenonville

 

Girardin nagy híve volt J.-J. Rousseau-nak (Genf, 1712 – Ermenonville, 1778), és a tizennyolcadik század legnagyobb hatású regényének a Júlia avagy a Nouvelle Héloïse-nek. A „Sivatag”-ot (rossz termőföldje miatt nevezték így a park nyugati szárnyát) a regény szerelmes jelenetének mintájára alkotja meg. A kertet teleírja emlékművekkel, műromokkal, feliratokkal. Egy sziklába vési a szerelmesek nevét a csónakázó tó partján, sőt magának Rousseau-nak is épít egy kőkunyhót a „Sivatag” egyik magaslati szegletében. Meglátása szerint csakis egy pitoreszk, azaz festői kompozíció kínálhat érdekes tájat. A festőiség számára a festészet konkrét közegét jelenti, azaz Tiziano és Poussin (az 1630 körüli Et in Arcadia ego) műveiben megalkotott természeti környezetet. Girardin szerint a pitoreszk tájképben soha nem egy távlati pont segítségével, hanem az árnyék és a fény megfelelő adagolásával kell előállítani a perspektívát, a tárgyak tömegének kiemelésével lehet ugyanis elérni azt a „szerencsés hanyagságot” (heureuse négligence), ami a természet és a „báj” megkülönböztető jegye. Girardin, parkjának romantikus szellemiségét műromok egész sorával alakítja ki. Szigeteket, tavakat, barlangokat épít, és kisebb archaizáló emlékműveket, pavilonokat emel. Ilyen mű-rom például a Nimfák barlangja, a Dolmen, az Álmodozások oltára, a Modern filozófia temploma, a Családanya padja, és néhány, időközben lerombolt építmény: a rusztikus templom, a kínai pavilon, és mesterséges képződmény a Nyárfák szigete, az Árkádiai mező, A természet színháza.

 

Girardin rajza után készült metszet Chaalis
kastély, Rousseau gyűjtemény
A park bejárata

 

A bevett szokástól eltérően Girardin az év háromnegyedét Ermenonville-ben töltötte, és nem tért vissza Párizsba az esős évszak beköszöntével. A márki több ízben megkörnyékezte Rousseau-t, hogy fogadja el vendégszeretetét. Különféle ürügyekkel (főleg kottamásolást rendelt tőle) kereste fel az akkor Párizsban tartózkodó filozófust. El lehet képzelni, milyen jelentőségű lehetett a márki számára, ha Rousseau legalább egy rövid időre felkeresi a parkot, és meglátogatja a könyvei mintájára kialakított „Sivatagot”, vagy a Montaigne-nak ajánlott, de a nevével gravírozott „Modern filozófia templomát”. Ismeretes, hogy Rousseau az ellene kiadott elfogatóparancsot követően menekültként járta Európát, 1765-től pártfogói által felkínált alkalmi szállásokon húzza meg magát. 1778 tavaszán ismét nyolc hónapja keresett szállást, szerette volna elhagyni Párizst. Mielőtt elfogadta volna a márki meghívását, így utasította el a Whight szigetére szóló másik invitálást: „kevesebbet esik, mint a Gallok földjén, és vélhetően a szállás is kényelmesebb, de a táj huzatos, a hegytetők csupaszok, fa alig van, és túl sok az ember.”

 

Az Álmodozások oltára, Rousseau-park, Ermenonville

Rousseau élete utolsó hat hetét alighanem botanizálással töltötte Ermenonville-ben. A márki az első civil temetést szervezte meg „a híres július negyedikén” (1778). Az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat második évfordulójának éjjelén temette el  barátját parkjának szigetén. Ezután valóságos zarándoklat indult, hogy a filozófus sírját felkeressék. Az arisztokrata előkelőségek után, némi rossz előjellel, megérkeztek a forradalom teoretikusai (Marat, Robespierre, Danton), akik szerették volna szellemi atyjukat a Panteonban látni. 1794-ben, Robespierre bukását követően, földi maradványai átkerülnek a Panteonba, s ezzel Ermenonville életében is új korszak köszönt be. Filozófusok és írók keresik fel, Victor Hugo, George Sand, Lamartine, Gérard de Nerval, hogy megírják saját,  „Nyárfák szigeténél” tett látogatásukat.

 

Annak, aki ellátogat Ermenonville-be, érdemes egy sétát tennie az „Írók ösvényén” keresztül a közeli Chaalis kastélyba, amelynek Espace Jean-Jacques Rousseau termében számos Girardin kéziratot őriznek, valamint Rousseau néhány, saját kezű botanikai lapját, illetve egy állandó kiállítás keretében lehet megtekinteni a Rousseau-folklór egy jelentős dokumentációját.

Fotó: Allison Burtch

 

Jean-Jacques Rousseau-park

Jardin des Lumières
1 rue René de Girardin
60950 Ermenonville

A Chaalis kastély

Kapcsolódó cikkek:
Az utolsó kenyér és egy marék föld Magyarországról
Klösz György hagyaték a Fortepanon
Kanadai őskövek

Cimkék:
múzeum, gyűjtemény,látogató

    Muzeumok.hu Rss betöltése...