Cutty Stak, az utolsó nagy vitorláshajó
1000 tonna és 85 méter hosszú
Ikonikusnak számító hajótestét a 19. század forradalmi újításának, a vas és fa kompozit hajóépítési technikának köszönheti, melyet egy izgalmas üveg-acélszerkezetnek köszönhetően a látogatók testközelből is szemügyre vehetnek.
Április 26-tól újra látogatható a Cutty Sark Londonban. A legendás klipper felújítása 2004-ben kezdődött, ám 2006-ben egy tűzeset következtében a belső tér csaknem teljesen kiégett.
A Cutty Sarkot 1869-ben bocsátották vízre, az eredetileg 30 éves élettartamra tervezett kereskedelmi hajó egészen 1922-ig állt szolgálatban. Nagy vitorlái, illetve a hajótest kecses kialakítása miatt akkoriban sebességi rekordernek számított kategóriájában. A kezdeti időkben teát szállított Kínából Angliába, később pedig gyapjút hozott Ausztráliából a szigetországba.
1957-ben lett turistalátványosság a hajóból, a Cutty Sarkot személyesen II. Erzsébet királynő avatta fel újra. A csaknem 1000 tonnás, 85 méteres klipper felújítása 2004-ben kezdődött, egy 2006-os tűz miatt azonban a belső tér szinte teljesen kiégett.
A felújítás terveit Nicholas Grimshaw és irodája jegyzi. A restauráció keretében a hajót 90 százalékig az eredeti állapotra állították vissza, illetve egy izgalmas üveg-acél szerkezetű látogatóközponttal vették körbe. A mérnökileg elismerésre méltó tartószerkezet 3,3 méter magasba emeli a hajótestet, a látogatók tehát testközelből is megnézhetik az annak idején rendkívül innovatívnak számító formát.
Kép©Nicholas Grimshaw