Emlékezzünk! T. Brúder Katalin
Gyász
A Ferenczy Noémi-díjas restaurátorművész még január 15-én hagyott itt bennünket.
P. Dombóvári Judit |
2013-02-11 12:15 |
Életének abban a szakaszában, amikor még javában adta át mély tudását azoknak, akikben felfedezte a szakma iránti elhivatottságot, T. Brúder Katalin véglegesen elhagyta a hazai restaurátor társadalmat.
Tekintélyt parancsoló szigorúsága arra ösztönözte kollégáit, hogy hozzák ki magukból a legtöbbet, és alázattal képviseljék ezt a kicsit még ma is misztikusnak vélt és sokszor meg nem értett hivatást. A szakmát, melynek művelője spirituálisan is szoros kapcsolatban van a múlttal, de együtt dolgozva a kutatókkal, jövőt teremt a tudomány számára. Keze nyomán, a megújulás örök szimbólumaként, a múltban született alkotás ismét megmutathatja hajdani alkotója szellemét. A szakma megköveteli a fegyelmet is, hiszen a restaurátor újat nem teremthet, követnie és közvetítenie kell a múltban megfogalmazott gondolatokat, törekedve a hitelességre.
Brúder Katalin egész munkássága alatt követte ezt a szellemiséget és rámutatott a hivatással járó felelősségekre is. Szenvedélyes felfedező volt, a különböző anyagú tárgyak vizsgálatán keresztül, igyekezett a legjobb módszert alkalmazni egy-egy műtárgy helyreállítása során.
Szinte gyerekként, közvetlenül az iskolapadból, 1960-ban került a Magyar Nemzeti Múzeum restaurátor osztályára. A Török Pál utcai művészeti szakközépiskolában ismerkedett meg először a kerámia anyagával, gyakorlati idejét a Herendi porcelán gyárban töltötte, és mint fazekas érettségizett. Nagy kihívás volt számára, amikor fiatal, kezdő restaurátorként azt a feladatot kapta, hogy állítson helyre ásatásból előkerült tárgyakat, hiszen abban az időben nem állt rendelkezésére szakirodalom a tárgyrestaurálás vonatkozásában. Jóformán mindenki magára volt utalva a munkában és főként tapasztalati úton sajátította el a szakma mesterfogásait.
Folyamatosan, kézműves mesterektől is tanulva ismerkedett meg a tárgyak anyagával és szinte autodidakta módon fejlesztette tudását e területen. Felismerte a szakma szerteágazó tudást igénylő sokrétűségét, ezért a folyamatos tanulás jellemezte. Tanulmányozta a múzeum raktáraiban a korábban begyűjtött és kezdetleges módon helyreállított tárgyakat. Tapasztalatait összegyűjtve, korszerűbb anyagokat kutatva és módszereket kidolgozva tette le kortársaival és egykori kollégájával, Báthy Gézával együtt, a régészeti restaurálás alapjait a szakma hazai történetében.
|
Quadripus Ezüst összecsukható négylábú asztalka Polgárdi, Kr.u. 4.sz.
|
Eközben az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem Bölcsész karán szerzett magyar és történelem tanári diplomát, ezzel is szélesítve látókörét. Később, amikor már beindult a Képzőművészeti Egyetem Tárgyrestaurátori szakán a képzés, tapasztalatait átadva ő maga is részt vett az oktatásban. Sok új módszert vezetett be a kerámia és fém tárgyak helyreállítása terén, amiket publikációkban tett közzé, bővítve a hazai szakirodalmat.
Egészen a nyugdíjba vonulásáig, 1976-tól a Restaurátor Főosztály, később a Műtárgyvédelmi és Restaurátor Főosztály, vezető helyettese volt. Számára azonban a munka ezzel még nem fejeződött be, továbbra is részt vett az oktatásban, tagja volt a Wartha Vince Képzőművészeti Alapítvány kuratóriumának, melynek többek között célkitűzései között szerepel a szakmai örökség gondozása, az oktató munka, valamint a szakmatörténeti kiadványok megjelentetése.
Aktívan vett részt anyagvizsgálatok eredményeinek értékelésében. Nevéhez fűződik az a technikai felfedezés is, ami a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött, korábban trypusként számontartott, quadripus újra restaurálása közben vált nyilvánvalóvá. Ráirányította a régész- kutatók figyelmét, az 1878-ban bekerült lelet eredetének újra vizsgálatára, mely által bizonyosságot nyert, hogy e tárgya híres seuzó-kincs egy részét képezte.
Szintén keze munkáját dicséri a tépei kora bizánci ezüsttál rekonstrukciója, vagy az eskütéri sisak, amelyek számos más tárgy mellett kiemelkedő alkotásai voltak. Több műemléki helyreállításban is közreműködött, kiállítások szervezésében vett részt. Mindig a hitelességre törekvő, kitartó, precíz és igényes munka jellemezte, magasra téve ezzel a mércét kollégái számára. Kiemelkedő munkássága többször is meghozta számára az elismerést. 1984-ben Nívó díjban részesült, majd 1997-ben a Ferenczy Noémi díjat nyerte el és megkapta a Régészeti Örökségért Schönvisner István emlékérmet is.
Halálával a szakma egy kiemelkedő egyéniségtől búcsúzik, kinek nevét elismerés és tisztelet övezi, pályafutása tanulságként és mintaként szolgál az őt követő restaurátor nemzedék számára.