Kiváló Múzeumpedagógusok
DÍJ
Az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón adták át a Kiváló Múzeumpedagógus Díjat. Az elismerést idén ketten is átvehették.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-30 07:55 |
Pató Mária – Damjanich János Múzeum, Szolnok
Pató Mária 1989 óta a Damjanich János Múzeum munkatársa, 1998-tól a Könyvtár- és közönségkapcsolati osztály vezetője, gyakorló múzeumpedagógus, emellett kiállítások rendezésével is foglalkozik. Több sikeres pályázat projektvezetője és szakmai megvalósítója. Kulcsszerepet játszott a honismereti táborok szervezésében, nevéhez fűződik az Évezredek a Tisza mentén című múzeumpedagógiai programcsomag kidolgozása, melynek keretében a múzeum állandó kiállításaihoz készültek múzeumpedagógiai tananyagok, valamint múzeumi napok, tematikus foglalkozások, fogyatékkal élők felzárkóztatását, integrálását segítő képességfejlesztő, speciális múzeumi foglalkozások, egész napos családi foglalkozások, a NagyíTá®sban szabadegyetemi előadássorozat valósultak meg. A programban összességében közel ezer résztvevő ismerkedhetett meg közelebbről a múzeum gyűjteményeivel. A Szolnok, a három templom városa pályázati projekt szakmai vezetőjeként Pató Mária közel ezer óvodás és iskolás élményszerű múzeumlátogatását szervezte meg, és ő maga is tartott foglalkozásokat.
Egyik alkotója a Damjanich János Múzeum Múzeumpedagógiai Füzetei sorozatnak, amelynek két kötete, a szolnoki tabáni Tájházat bemutató füzet, valamint a Szolnoki Kép-Tár-Mutató múzeumpedagógiai nívódíjat kapott. A múzeum iskolákban vándoroltatott tárlatának kezdeményezője, a megvalósítás központi alakja.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ megyei múzeumi koordinátoraként a múzeumpedagógusok számára is szakmai támogatást és inspirációt jelent munkássága. Számos szakmai publikáció szerzője, múzeumi képzéseken, szakmai konferenciákon rendszeresen tart előadásokat.
Munkájának pótolhatatlan eredménye a múzeum és a látogatók közötti élő kapcsolat megteremtése, ápolása, emellett a látogatóbarát múzeum személetének maradéktalan képviseletével a gyermek és ifjúsági korú látogatói réteg sikeres megszólítása.
Szabics Ágnes: Budapesti Történeti Múzeum – Budapest Galéria
Szabics Ágnes képzőművész, művészetpedagógus 1993-tól rendszeres résztvevője hazai és nemzetközi kiállításoknak e mellett folyamatosan foglalkozik a vizuális neveléssel. 1991-2003-ig csoportokat vezetett a Magyar Nemzeti Galéria GYIK-Műhelyében, 1993-1998-ig tanított a Budapesti Tanítóképző Főiskolán, 1996-2010-ig a MOME posztgraduális képzésén. Jelenleg a BTM - Budapest Galéria művészetpedagógusa. 1995-től vezetett múzeumpedagógiai programokat a Műcsarnokban, a Ludwig Múzeumban, a Paksi Képtárban és más kisebb galériákban.
A képzőművészeti kiállítóhelyek folyamatosan változó bemutatóin mindig új és újabb tartalmakkal szólítja meg a közönséget. A több korosztálynak kidolgozott múzeumi programjain túl számos kuriózumnak számító, a múzeumpedagógiai szakmára nézve jelentős kezdeményezései vannak.
- 2005-óta szervezi a SZEMAFOR (Szemlélet Alkotás Forma) foglalkozásokat a kortárs képzőművészet iránt elkötelezett 6-12 éves gyerekeknek.
- 2008-2010-ig felnőtteknek szóló múzeumpedagógiai programot dolgozott ki Re-akció címen, képzőművészek közreműködésével.
- 2013-tól 2015-ig látássérült gyerekeknek szervezett foglalkozásokat, amelyeken látó gyerekek voltak a tárlatvezetők, és ők magyarázták el, mutatták meg vak társaiknak az ott található műtárgyakat.
- Évekig működtette a Műcsarnokban az áprilisi Fordított napot, amelyen szintén a gyerekek vehették át az irányítást, a felügyeletet a Műcsarnok kiállítótereiben, ők tartottak foglalkozásokat, ők voltak a jegyszedők, a ruhatárosok, a teremőrök és a tárlatvezetők.
Munkájában összekapcsolja a különböző művészeti ágakat. Előszeretettel használ foglalkozásain zenepedagógiai eszközöket. Számos esetben együttműködik más intézményekkel, művészekkel, amelyekből különleges alkalmak születnek.
- 2009-ben a digitális és analóg fényképezésről szóló Fényvesztés és szemfényvesztés programjában camera obscurává átalakított busz (Enyingi Tamás és Keserue Zsolt munkája) szállította a kiállításra érkező osztályokat. 2010-ben az Artools Project (Culture 2007-2013 programme) keretében Olaszország, Franciaország, Svédország és Magyarország közös múzeumpedagógiai programjában képviselte hazánkat.
- 2012-ben Schopp Ildikóval közösen szervezett foglalkozásokat a Váci Utcai Ének-Zenei Általános Iskola harmadikos tanulóinak, akik egy éven keresztül tanultak matematikát kortárs kiállításokon.
- Több esetben együttműködött a Szépművészeti Múzeum munkatársaival, pl. a Hősök terére szervezett Nagy Rajzolások során. Vagy ugyanezt 2009-ben, a Miskolci Galériával webkamerás online kapcsolatban szervezte meg, a 183 km-es vonal címen.
Szintén kiemelkedő munkája a MODEM, a Kepes Intézet, a Miskolci Galéria és a Műcsarnok közösen készített komplementer.eu projektje, amelyben középiskolások propagáltak képzőművészeti kiállításokat a sajtó, a rádió, a film, a grafikai tervezés és a webkészítés eszközeivel.
- A HANG-ON projektben arra inspirálta az általa vezetett Miskolci Művésztelep alkotóit, hogy olyan műalkotásokat készítsenek a Nagy Kunszt-nak, amelyek a lehető legkifejezőbben kapcsolják össze az alkotás és a befogadás útjait. Az így született tanulmányi kiállítást az alkotók sokszor maguk interpretálták a közönségnek, a miskolci helyszín mellett Nyíregyházán és Egerben is.
- 2012-ben, MOKK munkatársként Joó Emesével közösen kezdeményezte a budapesti intézmények közötti múzeumpedagógiai együttműködéseket Dupla vagy semmi, majd Múzeum a négyzeten címen. Ebben más-más témát, más-más múzeumban dolgozó múzeumpedagógusok, muzeológusok vagy művészettörténészek vezettek.
Szabics Ágnes összefogja a képzőművészeti kiállításokkal foglalkozó szakembereket az országban. Számukra találkozási alkalmakat, módszertani workshopokat szervez, szakmai hírlevelet működtet KOMP néven.
- 2004-ben szervezte meg az első képzőművészeti Múzeumpedagógiai szimpóziumot, majd éveken át tanév végi Múzeumpedagógiai Évzáró alkalmakat tartott a Műcsarnokban.
- 2008-ban Közelítések I-II. címen Éliás Istvánnal szervezett Budapesten és Miskolcon konferenciát, ahol a MODEM, a Ludwig Múzeum, a VIVÓ Alapítvány, a Szépművészeti Múzeum és a Miskolci Galéria múzeumpedagógusai vezettek bemutató foglalkozást a Műcsarnok egyik kiállításán, más-más korosztálynak.
- 2009-ben ugyanezt felnőtteknek szervezték meg. Akkor 4 múzeumpedagógus (Győrből, Veszprémből, Székesfehérvárról és Miskolcról) tartott a résztvevő felnőtt közönségnek foglalkozást, négyféle módon, szintén egyazon kiállításban.
Olyan tapasztalatot hozó alkalmak voltak ezek, amelyek mérföldkőnek számítottak mind a készítők, mind a résztvevők számára a szakmában.
- 2009-ben a Miskolci Galériával közösen szervezett Utazó konferencia sorozata 5 várost, 17 intézményt és 9 szervezetet, 21 előadót és 100 résztvevő szakembert érintett, amely 2010-2011-ben Utazó workshop címen folytatódott.
- Ötlete alapján, 2010-ben a Műcsarnok, a Bajor Gizi Színészmúzeum, a Miskolci Galéria, és a Színháztörténeti és Színészmúzeum együttműködésével gyakornokok, önkéntesek, pedagógusok, és más területen dolgozó szakemberek próbálhatták ki tehetségüket és tudásukat a múzeumpedagógia területén. A résztvevők, az ötnapos képzést követően saját foglalkozásaikat is megtarthatták az intézményekben.
- 2014-től a Függőkert MKI egyik alapító tagjaként képzéseket.
Konferencián gyakori előadó és számos múzeumpedagógiai publikációja jelent meg.
Ágnesről elmondható, hogy munkája nemcsak a saját köreiben, hanem módszertani szempontból széles körben és hosszú ideje meghatározó és rendkívül innovatív.
Programjai szoros értelemben múzeum- és művészetpedagógiai programok, komoly módszertani munka kiváló eredményei. A fiatalok múzeumi kötődése Ági munkájának eredményeként hosszan tartó, sokan hospitálnak nála évek óta, ami a szakmai hatékonyságát mutatja.
Nem hangos ember, sőt, kifejezetten szereti, ha bizonyos szempontból láthatatlan tud maradni, és a munkáját bensőségesen, kizárólag a fiatalokra és a műalkotásokra koncentrálva tudja végezni. Ez alkalommal viszont muszáj, hogy ne csak munkája, hanem ő maga is reflektorfénybe kerüljön.