|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
Múzeumok ellenőrzése: Göcseji Múzeum
A kölcsönzési tevékenységhez kapcsolódó szerződések hiányosságai miatt a kulturális javak állományának fizikai védelme nem volt biztosított.
Szerző: Állami Számvevőszék | Forrás: | 2016-12-16 11:00:25
Befejezte az Állami Számvevőszék a zalaegerszegi Göcseji Múzeum 2011–2014 közötti időszakra kiterjedő gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. Az intézmény közfeladatának részét képező kulturális javak nyilvántartásáról gondoskodott, azonban a kulturális javak állományának fizikai védelme a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. A Múzeum nem intézkedett a korrupció elleni védelmet biztosító integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Zalaegerszegen található Göcseji Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Zala Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012-ben a Zala Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011 és 2014 között saját hatáskörben végezte; teljesített bevétele 2014-ben 376,9 millió Ft, teljesített kiadása 349,6 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Múzeumra vonatkozó feladatellátása összességében szabályszerű volt. A 2011/2012-es átszervezés nem felelt meg az előírásoknak, mert a vagyonleltár nem került teljes körűen átadásra az ingatlanvagyon, az ingó vagyon és a szellemi termékek tekintetében. Az átszervezés számviteli feladatait hiányosan hajtották végre, a mérlegtételek alátámasztásához leltárt nem készítettek. A 2012/2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezést szabályszerűen hajtották végre.
A Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A kontrollkörnyezet kialakítása csak részben volt szabályszerű, mert nem határozták meg az etikai elvárásokat a szervezet minden szintjén. A számviteli politika és a számlarend tartalma nem felelt meg teljes körűen a jogszabályoknak, valamint – az előírások ellenére – nem készült ellenőrzési nyomvonal. A Múzeumnál a kockázatkezelési rendszert nem alakították ki és nem működtették 2011 és 2014 évek között. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása nem volt szabályszerű, mert az Múzeum nem készített adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot, valamint nem szabályozta a közérdekű adatigénylések teljesítésének rendjét. A Múzeumnál nem tettek eleget a jogszabályban előírt gazdálkodási adatok közzétételére vonatkozó kötelezettségnek, és nem gondoskodtak a monitoring rendszer részeként a belső ellenőrzés kialakításáról.
A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. 2012-ben a vagyontárgyak hasznosítására jogalap nélkül, az erre feljogosító szerződés hiányában, 2013-ban és 2014-ben vagyonkezelői szerződés nélkül került sor. Az ellenőrzött időszakban kötelezettségvállalási nyilvántartást a Múzeum nem vezetett, valamint kötelezettséget 2011-ben ellenjegyzés, 2012-től 2014-ig pénzügyi ellenjegyzés nélkül vállaltak. A Múzeumnál a kölcsönbe adott kulturális javak esetében megkötött szerződéseknél a vagyon- és állományvédelmi követelmények nem érvényesültek teljes körűen, mivel a klimatikus viszonyokat tartalmazó előírásokat – a jogszabályi előírások ellenére – nem rögzítették. A Múzeum 2013. október 25-től nem mellékelt a szerződésekhez a kölcsönbe adás időpontjában fennálló fizikai állapotot dokumentáló szakleírást és képi ábrázolást. A kölcsönzési tevékenységhez kapcsolódó szerződések hiányosságai miatt a kulturális javak állományának fizikai védelme nem volt biztosított.
Az ÁSZ Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének négy, a Göcseji Múzeum igazgatójának pedig további 26 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Kapcsolódó cikkek:
Cimkék: