ESTÖRI – Kreatív Történelmi Verseny
VETÉLKEDŐ
Az Esterházy Magánalapítvány versenyén 30 középiskolai, tizedik osztályos csapat méri össze tudását 2017. február 21-22. között a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központjának dísztermében.
Magyar Múzeumok Online |
2017-02-12 08:32 |
ESTÖRI – Kreatív Történelmi Verseny az Esterházy Magánalapítvány szervezésében
Az Esterházy Magánalapítvány ESTÖRI-Kreatív Történelmi Versenyére jelentkező 130 csapatból 94-en teljesítették határidőre a háromrészes online fordulót, a versenybizottság döntése alapján 30 középiskolai, tizedik osztályos csapat méri össze tudását 2017. február 21-22. között a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központjának dísztermében.
A kismartoni (Eisenstadt) székhelyű Esterházy Magánalapítvány a 2016/17-es tanévben hagyományteremtő céllal hirdette meg az ESTÖRI – KREATÍV TÖRTÉNELMI VERSENY-t a középiskolák 10. osztályos tanulói számára. A vetélkedés témája ebben a tanévben az Esterházy-család története a 17. században, azzal a céllal, hogy a diákok megismerkedjenek a család történetével, a korszak kultúrájával és életmódjával.
A verseny kiírója nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a fiatalok önálló ismeretszerzés, kutatás segítségével és a koruknak megfelelő digitális eszközökkel és ismeretekkel oldják meg a háromfordulós verseny feladatait. A Magánalapítvány emellett kiemelt feladatának tekinti a fiatalok ösztönzését kreativitásuk kibontakoztatására.
Az Instagramra feltöltött képek egyike: A zászlólengető soproni palotamászók gyakorlatoznak. forrás: kisalfold.hu
A vetélkedőre – minden várakozást felülmúlóan – 130 csapat jelentkezett, s közülük 94 csapat teljesítette a novemberi határidőig az első forduló mindhárom online feladatát: a versenyzők Instagramos csapatképet készítettek, illusztrált esszét írtak a kiírt témában, illetve a verseny intenetes felületén megszabott időkereten belül egy kvízfeladatsort oldottak meg. Az Instagram képek az ESTÖRI Facebook oldalán közönségszavazáson is megmérettettek. Az első forduló értékelésében a kvíz feladatok és az esszé megírása számítottak nagyobb súllyal. Az esszék megírásánál a diákok rendkívüli kreativitásról adtak tanúságot: az ételcsatákról való tudósítástól, a fiktív naplókon keresztül, barokk élettörténetek napjaink történéseivel való párhuzamba állításáig érdekesebbnél érdekesebb művek születtek.
A középdöntőbe bekerült 30 csapatnak megadott határidőre szakmai prezentációval és kreatív videóval kell készülniük, amit aztán a versenyen mutatnak be. Mindkettő témája szabadon választható – az adott kereteken belül -, a fiatalok feldolgozhatják a témát családtörténeti, művészettörténeti, hadtörténeti, helytörténeti vagy éppen irodalomtörténeti szempontból. A videomunkák az ESTÖRI Youtube csatornáján lesznek megtekinthetők a #ESTÖRI valamint a csapatok nevét tartalmazó #-gel.
A versenybizottság az Esterházy magánalapítvány delegáltjai mellett történelemtanárokból áll, az instagramos munkák értékelésében a Soproni Egyetem alkalmazott Művészeti Karának hallgatói is.
A verseny együttműködő partnerei a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIKK, az MTA Történettudományi Intézete, az MTA Könyvtár és Információs Központ, az Arcanum Adatbázis Kft. valamint a Nemzeti Levéltár.
A középdöntőbe a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium négy csapattal, a győri Audi Hungária ÁMK valamint a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium három-három csapattal, a Soproni Széchenyi István Gimnázium, a székesfehérvári Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, a budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium, a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium két-két, míg az Österreichische Schule Budapest, az Österreichische Schule Budapest-ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium, a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium, komáromi Selye János Gimnázium, a szentendrei Ferences Gimnázium, a Ráckevei Ady Endre Gimnázium, a budapesti Könyves Kálmán Gimnázium, a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium valamint a Budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium egy-egy csapattal jutottak tovább.
A középdöntő zsűrijének tagjai:
- Dr. Kiss Erika, Magyar Nemzeti Múzeum, művészettörténész, szakmuzeológus
- Foki Tamás, Fazekas Gimnázium, történelem szakos igazgatóhelyettes
- Keglevich Kristóf, Fazekas Gimnázium, történelem szakos tanár
- Dr. Varga Kálmán, történész, muzeológus
- Bárány Krisztián, rendező, történész
A sajtónyilvános középdöntő mindkét nap 10.30 órakor kezdődik és előreláthatólag 17.00 óráig tart. A második nap estélyén a versenybizottság a zsűrivel együtt meghozza a döntését a döntőbe jutó csapatok névsoráról.
A döntőbe, amelyet 2017. május 3-án Kismartonban rendeznek meg, 12 csapat jut majd tovább. A döntőn előre kiküldött feladatfelhívás és segédanyagok alapján, kreatív, játékos feladatsorokat kell megoldaniuk a versenyzőknek és elvárás, hogy bele tudjanak helyezkedni egy-egy adott történelmi helyzetbe.
Az ausztriai Esterházy Magánalapítványnak a 2009 óta működő Esterházy Művészeti Díj (sponsored by UNIQA) mellett - melyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg – ez a második, mellyel a magyarországi tehetségek kibontakozását támogató nagyobb horderejű magyarországi projektkezdeményezése.