Manapság szinte már elvárás a múzeumok számára, hogy nyissanak a külvilág irányába és innovatívan közelítsenek látogatóik felé. Ennek egyik módja lehet, hogy a kreatív iparral karöltve kezdenek el projekteken dolgozni.
Az Észak-Írországi Múzeumi Tanács (Northern Ireland Museums Council) felismerte ennek fontosságát, és nemrég közzétett egy olyan eszköztárat, amely hasznos tanácsokkal és iránymutatással szolgál azon múzeumok számára, amelyek kreatív vállalkozásokkal szeretnének együttműködni.
Chris Bailey, a tanács elnöke elmondta, hogy kiadványuk megkönnyíti a múzeumok és kreatív vállalkozások sikeres egymásra találását. Hangsúlyozta továbbá, hogy az ilyen partnerségek hatalmas előnyökkel járnak, mindkét szektor észrevette a közös munkában rejlő gazdasági potenciált. Egyrészt a múzeumi tárgyak az inspiráció végtelen forrásaiként szolgálnak a művészek számára, másrészt a múzeumok egyre inkább közelednek a kreatív vállalkozásokhoz annak érdekében, hogy új módszereket alakítsanak ki a gyűjtemények látogatókhoz való eljuttatásában.
A Museum and Creative Industries Toolkit című kiadvány felvázolja a kreatív iparral való közös munka előnyeit, bemutat néhány együttműködési modellt, tippeket ad a marketinghez és promócióhoz, valamint egyéb fontos információkkal is szolgál. Az ötleteléstől kezdve, a partnerkeresésen át egészen a gyakorlati megvalósításig vezeti végig az olvasót az együttműködés lépésein.
Az eszköztár első része a kreatív ipar és a művészek számára készült, számba veszi, hogy a múzeumok mivel tudnak beszállni egy közös projektbe (pl. különleges helyszín, szakmai tudás, kapcsolatok), hogyan lehet velük együttműködni, valamint mi várható akkor, ha az ember muzeális intézményekkel dolgozik együtt.
A második rész a másik oldalról vizsgálja meg a kérdést: a múzeumok számára mutatja be a kezdő lépéseket, így például a kreatív iparral való együttműködés előnyeit, illetve a számtalan lehetőséget, amelyet a kreatív ipar egyes ágazatai nyújthatnak. A múzeumépület nagyobb látogatottsága, a bevétel növekedése vagy új célközönség elérése csak néhány példa az együttműködésből származó előnyökre.
A kiadvány harmadik része a közös projekteket elemzi, melyek sikeréhez a felek közti jó viszony a kulcs. Ebben a részben az érdeklődők megismerhetik az együttműködés három módját, továbbá azt is, hogy miként lehet jó kapcsolatokat kialakítani. A negyedik rész ennek folytatása, témái a kapcsolatok menedzselése, a megállapodások és a marketing.
A múzeumi szakemberek számára mindenképpen ajánlott a nemzetközi példák ismerete, a Museum and Creative Industries Toolkit letölthető az Észak-Írországi Múzeumi Tanács honlapjáról.
(Szabó Dóra)
|