2015. április 19-21. között rendezték meg Genfben a MuseumNext Konferenciát, melyen a nemzetközi múzeumi szakma színe-java részt vett. Az idei konferencia két fő témája a mobil technológia és a közönség elkötelezése (audience engagement) volt, a résztvevők ezen témák köré építve vitatták meg a múzeumokra váró jövőbeli feladatokat. A „mi következik ezután a múzeumok számára?” (röviden: what’s next?) kérdés tárgyalása során szóba került az építészet, a múzeumok célja, a technológia, a képességek, a gyűjtemények, a konzerválás és a múzeumi vezetés témaköre is.
A három napos rendezvény során prezentációk, panelbeszélgetések, workshopok és networking események tették színessé a programot. Az előadások nem titkolt célja volt, hogy gondolatokat ébresszenek, innovatív ötleteket és megoldásokat mutassanak be, valamint megosszák az említésre méltó múzeumi tapasztalatokat a nagyközönséggel.
Ízelítő – a teljesség igénye nélkül – az előadásokból és a workshopokból:
- 3D tartalom: Tedd kiemelkedővé a sztoridat!
- A barátságos, vendégbarát múzeum
- Múzeumok, határok nélkül
- A múzeumok átformálása játékok segítségével
- Viselhető technológia a múzeumokban
- A múzeumok társadalmi hatása és fontossága
- Digitális tárolók – applikációk és társaik
- Digitális kötelékek a közösséggel
- Vállalkozószellem a múzeumokban
A rendezvény programkínálata számos nemzetközi szakembert Genfbe vonzott, az egyik jeles múzeumi szakértő, Mar Dixon Twitter-bejegyzése szerint annyira nagyszerű volt a konferencia, hogy még a kinti szikrázó napsütés sem tudta kicsábítani a résztvevőket az előadásokról. Az eseményről egyébként számos Twitter-bejegyzés megemlékezik, a résztvevők a #MuseumNext hashtaget használva jegyezhették le élményeiket, észrevételeiket. Érdemes szemezgetni a tweetek között, mert így azoknak is lehetőségük nyílik belelátni egy kicsit a konferenciába, akiknek nem volt lehetőségük elutazni Svájcba.
A MuseumNext márkához kapcsolódóan nemrég kezdte meg működését a MuseumNext Practice, amely workshopok, tréningek és konzultációk szervezésével, szakemberek bevonásával elméleti és gyakorlati tanácsokat kínál annak érdekében, hogy a múzeumok felkészülhessenek a jövő kihívásaira, „jövő-biztossá” tehessék szervezetüket. A program alapelképzelése az üzleti és a kulturális világ találkozásában gyökerezik, a tanácsadók feladata, hogy segítsenek a múzeumoknak megküzdeni napjaink kihívásaival. A szakértők három megközelítés, platform alkalmazásával igyekeznek elérni, hogy a múzeumok felismerjék az üzleti szemléletben és a korszerű digitális technológiákban rejlő lehetőségeket.
Az első platform a digitális elkötelezés (digital engagement), melyhez alapvető segítséget nyújt a Jim Richardson és Jasper Visser által összeállított Digital Engagement Framework című kiadvány (a publikációról az OMMIK weboldalán is lehet olvasni). A framework segít kihasználni a digitális felület kínálta értékteremtő lehetőségeket, valamint megmutatja a közönség maximális bevonására irányuló stratégiák és digitális technológiák fejlesztési lehetőségeit.
A másik platform, ahol a múzeumok fejlődését segíti a MuseumNext Practice, a múzeumok vállalkozói szemléletének (museum entrepreneurship) kialakítása. A tanácsadók egy olyan kreatív vállalkozói stratégiát segítenek kifejleszteni, amely illeszkedik a múzeumhoz és igényeihez, illetve utat mutat a múzeumi munka új módszereihez. A museum entrepreneurship fő célkitűzése az, hogy a múzeum történetét, „sztoriját” és üzenetét minél hatásosabban el lehessen juttatni a lehető legszélesebb közönséghez.
A harmadik platform a múzeum márkázása (museum branding), amely nem csak egy szervezet – esetünkben múzeum – egyedi megkülönböztetéséül szolgál, hanem olyan kiemelkedő megjelenést kölcsönöz, amely jól jellemzi az intézmény tevékenységét. Mivel a kommunikációban fontos szerepet tölt be a márka, ezért gondosan kell felépíteni a márkastratégiát, amelyhez szintén hasznos tanácsokat adnak a MuseumNext szakértői.
(Szabó Dóra)
|