Legtöbbször a múzeum van a látogatóért, néha azonban a látogató van a múzeumért. A múzeumok társadalomban betöltött szerepe egyre fontosabb, a látogatókkal való együttműködés és a társadalmi támogatás minden intézmény számára lényeges, ezért a látogatók és múzeumbarátok bevonását célzó kezdeményezések különböző irányokból közelítik meg a közösségeket annak érdekében, hogy közelebb hozzák őket a múzeumokhoz.
Az elmúlt néhány hónapban három nagyobb említésre méltó kampány és akció indult külföldön, melyek a múzeumok különféle tevékenységeire, egyáltalán létezésük okaira hívták fel a figyelmet.
Nemzetközi Múzeum Hét
Március 23−29. között szervezték meg a Nemzetközi Múzeumi Hetet (#MuseumWeek), melynek során a múzeumoknak világszerte lehetőségük nyílt megünnepelni és népszerűsíteni a kultúrát a Twitter közösségi oldal segítségével. A múzeumi hét mindegyik napjára különböző témákkal lehetett készülni, minden téma külön hashtag−jelzést kapott, hogy könnyen követni lehessen az aznapi bejegyzéseket. A cél az volt, hogy a közönség szórakoztató módon ismerhesse meg a múzeumokat és munkájukat, továbbá hogy a résztvevők interakciót alakítsanak ki más intézményekkel és a látogatókkal.
A múzeumi hét minden napján különböző témákkal készültek a múzeumok, melyek segítségével sokszínűen mutathatták be a működésüket. Az első napon bevezették az érdeklődőket a kulisszák mögé és megoszthattak néhány, korábban gondosan rejtegetett titkot (#secretsMW).
Kedden a látogatók bevonására nyílt lehetőség, az adott múzeummal kapcsolatos történeteik és emlékeik (fényképek, mágnesek, könyvek, egyéb szuvenírek) megosztására kérték fel őket (#souvenirsMW).
Szerdán az intézmény más szemszögből történő bemutatására került sor, a múzeum épületéről, kertjéről, különleges tereiről osztottak meg történeteket a múzeumok (#architectureMW).
A negyedik napon ismételten a közönség bevonására nyílt lehetőség. A látogatók feladata olyan tartalmak összegyűjtése volt, amelyek valamilyen módon összefüggésben állnak a művészeti, történeti, néprajzi, stb. vonatkozású tárgyakkal (#inspirationMW).
Pénteken azokra a lehetőségekre hívhatták fel a múzeumok a figyelmet, amelyek a családi és iskolai látogatásokat élménnyé alakítják (pl. audio guide-ok, játékok, előadások, applikációk, stb.) (#familyMW).
Szombaton arra fókuszáltak, hogy mit kedvelnek a látogatók leginkább a múzeumban, így megkérték őket arra, hogy osszák meg kedvenc fotóikat, videóikat az adott intézményről (#favMW).
A múzeumi hét utolsó napján arra kérték fel a látogatókat, hogy alkossanak a múzeumban, például készítsenek selfie-ket vagy mémeket (#poseMW).
A Nemzetközi Múzeumi Hét a közösségi média lehetőségeit kihasználva igyekezett közelebb hozni a látogatókat a múzeumokhoz. Az akcióhoz 77 ország 2825 intézménye csatlakozott.
További információk >>
Nemzetközi „Ölelj meg egy múzeumi dolgozót” nap
Június 26−29. között hirdették meg az első nemzetközi „Ölelj meg egy múzeumi dolgozót” hétvégét, amely a 29-re tervezett „Ölelj meg egy múzeumi dolgozót” nap alapötletéből alakult ki. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a múzeumok kulisszái mögött dolgozó muzeológusokra és egyéb szakalkalmazottakra, hiszen nagyrészt ők őrzik meg és kutatják kulturális örökségünket. A szervezők szerint fontos, hogy a közönség megismerje a muzeális intézményekben folyó munkát és azt a számtalan szakterületet, amely szükséges a működéshez. További cél, hogy rámutassanak a múzeumokban rejlő számtalan lehetőségre, amelyek szórakoztatóvá teszik a látogatást. Ezek közül néhány:
A múzeum menő.
A múzeum szórakoztató és szép.
A múzeum menő oktatási központ.
A múzeum szuper vásárlási élményt nyújt – legalábbis akkor, ha van boltja.
A múzeum olyan hely, ahol barátokkal lehet találkozni vagy ahova akár egy randevút is lehet szervezni.
A múzeum szórakoztató módon segíti elő a történelemmel, a művészettel, a természettudományokkal, a kultúrával való ismerkedést.
A múzeumi dolgozók munkája hasonlít a könyvtárosokéhoz: azért foglalkoznak azzal, amivel, mert igazán szeretik a munkájukat. Még az sem tántorítja el ettől őket, hogy nem keresnek sokat, a munka pedig kevésbé olyan látványos, mint amilyennek kívülről látszik.
A fentiek tekintetében a szervezők az „Ölelj meg egy múzeumi dolgozót”-nappal a múzeumokban dolgozók iránti megbecsülést szeretnék erősíteni, és ezt egy öleléssel szeretnék kifejezésre juttatni.
További információk a kezdeményezésről >>
I love museums
Az „I love museums” egy Egyesült Királyság-beli kampány, melynek célja, hogy a közönség bevonásának segítségével felhívja az angol kormány figyelmét az állami támogatások fontosságára. Mivel a politikában nehéz döntéseket kell hozni a múzeumok fenntartásáról és költségvetéséről, a kampány az intézmények irányában kifejtett közösségi támogatás erejét kívánja felhasználni ahhoz, hogy megmutassa a kulturális intézmények értékét és jelentőségét.
A közösségi média előnyeit kihasználva a támogatók különböző pártfogói posztereket, kitűzőket, logókat használhatnak fel annak érdekében, hogy megmutassák, miért szeretik a múzeumokat. A posztereken az „I love museums” felirat után mindenkinek lehetősége van arra, hogy megfogalmazza gondolatait a múzeumokkal kapcsolatban. A kampány számára Facebook, Twitter és Instagram oldalt is létrehoztak, emellett egy petíciót is elindítottak, melynek aláírásával mindenki kifejezheti a támogatását.
Diane Lees, az Imperial War Museums igazgatójának reményei szerint az „I love museums”- kampány elősegíti a közösségi támogatás méretének felmérését, az eredmény pedig várhatóan megmutatja a politikában résztvevőknek, hogy az angliai közönség mennyire értékeli a világszínvonalú angol múzeumokat.
További információk >>
Mindhárom kezdeményezés példaértékű, akár Magyarországon is lehetne hasonló kampányokat indítani a múzeumok népszerűsítése érdekében. Az „Ölelj meg egy múzeumi dolgozót”-kampány Magyarországon is elindult, kérjük, a hozzászólásokban említsék meg, ha részt vettek a kezdeményezésben!
(Szabó Dóra)
|