MNM OMMIK
Pop up múzeumok 2017-02-20 09:08

Az angol Museum Practice online folyóirat januári számának kiemelt témája voltak a pop up múzeumok, ennek kapcsán szeretnénk a magyar közönséggel is megismertetni ezt a jelenséget.

Egyre több helyen találkozhatunk időlegesen felbukkanó, úgynevezett pop up butikokkal, éttermekkel Magyarországon is, melyeknek az a céljuk, hogy egy adott helyen egy rövid időre kiszolgálják a vevők, érdeklődők szükségleteit. Ahogy népszerűvé vált a pop up formátum, külföldön egyre több helyen megjelentek a pop up múzeumok is, amelyek a remények szerint különböző társadalmi rétegeket érhetnek el és sokat segíthetnek a közösségépítésben. A pop up múzeumok létjogosultságának alapja az az elképzelés, hogy sok ember talán nem megy önszántából múzeumba, ugyanakkor egy, a helyi közösségi terekben, például bevásárló központokban felállított kis kiállítás vagy informatív bemutató felkeltheti az érdeklődésüket.

Vajon egyszerű vagy bonyolult megtervezni egy pop up múzeumot? Egyes szakemberek szerint körülbelül annyi munkát jelent, mint az utazó kiállítások megszervezése, ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy egy kevésbé jól őrzött környezetbe kerül a kiállítás, így fokozottan ügyelni kell a biztonságra. Még ha fizikailag nem is feltétlenül kerülnek muzeális tárgyak a kiállításba, olyan designról kell gondoskodni, hogy az érdeklődők megérinthessék, fizikai kontaktusba kerülhessenek a kiállított anyaggal. Sok helyen a pop up múzeumot kimondottan a közönség igényei alapján és akár a saját tárgyaik felhasználásával alakítják ki. Ez is arra utal, hogy a pop up múzeumok fő küldetése a látogatók és érdeklődők bevonása, a részvételük erősítése és a közösségépítés. A Wales-i Nemzeti Múzeum kiállításokért és programokért felelős vezetője azt hangsúlyozta, hogy ki szeretnék tágítani az informálás kereteit, és olyan helyzetet szeretnének teremteni, amelyben az emberek aktívan közreműködnek, a passzív részvétel helyett pedig ötletek cserélnek gazdát.

 

A Santa Cruz Museum of Art and History évek óta különös figyelmet szentel a pop up múzeumnak mint különleges megjelenési formának. Az intézmény vezetője, Nina Simon a részvételen alapuló múzeumi élmények szakértője, már 2011-ben blogbejegyzést írt a pop up múzeumokról. A bejegyzésben a fogalmat is megmagyarázta: a pop up múzeum egy rövid ideig és átmeneti helyen létező intézmény, valamint egy eszköz arra, hogy különböző emberek között párbeszédet indítson el, amelyet a saját tárgyaik inspirálnak.

Nina a bejegyzésben kiemelte Michelle DelCarlo munkásságát, akinek a kísérleti projektje kapcsán összegezte, hogy miért figyelemre méltó a pop up múzeum jelensége:

- az élmény az eseményen alapszik: a múzeum élménye csak addig áll fenn, amíg a tárgyakat megosztó emberek részt vesznek benne (akár csak néhány óráig)

- a cél a párbeszéd elősegítése

- a design egyszerű, de nagyszerű: kis ráfordítással, letisztult és flexibilis környezetben mutathatóak be a tárgyak

- a formátum a belsőséges élményekre összpontosít

 

A Santa Cruz Museum of Art and History néhány éve úttörő szerepet vállalt a pop up múzeumok népszerűsítésében, ugyanis elindították POP UP MUSEUM című weboldalukat, melyen mindenki számára könnyen követhető tanácsokat adnak a pop up formátum létrehozásához. A kiinduló gondolat az, hogy bárki létre tud hozni egy pop up múzeumot, csak ki kell választani egy témát és egy helyszínt, majd pedig meg kell hívni az embereket, hogy hozzanak magukkal egy, a témához illő tárgyat. A tárgyhoz írni kell egy hosszabb-rövidebb leírást, majd pedig ki kell állítani. Az egész esemény csak néhány óráig tart, és az a célja, hogy a történeteken és a tárgyakon keresztül összehozza az embereket.

A téma kiválasztásánál érdemes arra figyelni, hogy milyen közönségnek szánjuk a pop up múzeumot, illetve hogy mennyire könnyen lehet a kiválasztott témához megfelelő tárgyakat összegyűjteni. Számos gyakorlati kérdés merül fel a helyszín és az időpont kiválasztásánál is, például hogy hány ember fér el a kinézett térben, valamint hogy lehet-e egyéb szolgáltatásokat is nyújtani. Az emberek meghívásán van talán a legnagyobb hangsúly, hiszen elég érdekfeszítő felhívást kell intézni ahhoz, hogy az emberek ne csak hogy megjelenjenek, hanem tárgyakat is vigyenek magukkal az eseményre. Ezért fontos, hogy mindenféle kommunikációs felületen (közösségi média, weboldal, hírlevél, stb.) hirdessük a pop up múzeumot.

Ha az előkészületek megtörténtek, akkor jön csak az igazi munka, a kiállítás létrehozása: asztalok, vitrinek, feliratok, mintául szolgáló tárgyak, képkeretek, stb. összegyűjtése és elrendezése. Miután pedig megtörtént az esemény, érdemes kiértékelni, hogy elérte-e a várakozásokat, átment-e az üzenet, összejöttek-e az emberek.

Aki szívesen hozna létre pop up múzeumot, itt találja a jó tanácsokat.

 

A pop up múzeum kisebb múzeumok számára is megfelelő megjelenési forma, kis ráfordítással elérhetőek az emberek, bárhol meg lehet jelenni egy-egy témával és össze lehet hozni az embereket. Hosszútávon hatásos közösségfejlesztő eredménye lehet a pop up múzeumoknak, nem beszélve arról, hogy kellemes élményt lehet szerezni a látogatóknak, amely sokat számít a múzeum megítélése szempontjából.

 

(Szabó Dóra)

személynév