©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Utazás az álmok birodalmába


Egy különleges kiállítás várja a július 18-ig Firenzébe látogatókat. A Palazzo Strozziban Giorgio De Chirico, Max Ernst, Magritte és Batlhus nevével fémjelzett "Egy pillantás a láthatatlanba" a metafizikus festészet iránt érdeklődőknek igazi csemege.

Szerző: Szirmai Anna | Forrás: | 2010-03-16 21:44:03

A metafizikus festészet atyjának életművét és a szürrealizmus nagyjaira tett hatását bemutató kiállítás újszerű installálása megkönnyíti az összetett, a laikus látogató számára talán nehezen érthető alkotások befogadását. Az átgondolt kurátori koncepció részeként a különböző szekciókat a megszokott ismertetőszövegek mellett egyes helyeken gyerekeknek és családoknak (de tulajdonképpen mindenkinek) szóló interaktív feladatok, magyarázatok is színesítik. Az értelmezést segítő kísérőszövegeket Giorgio De Chirico nemzetközi hírű kutatója és monográfusa, Paolo Baldacci írta.

 

 

 

 

 

 

 

Az olasz és külföldi magán- és közgyűjteményekből származó, összesen 100 mesterművet felvonultató tárlat legfőbb célkitűzése, hogy bemutassa De Chirico szemléletmódjának összetettségét és a hatására kialakuló új művészeti törekvéseket követő alkotókat. A szürrealizmus, a mágikus realizmus, a neoromantikus és a metafizikus festészet stílusához egyaránt kötődő De Chririco munkáiból a futurizmus is merített.

Arctalan bábok, végeláthatatlan terek

De Chirico: La nostalgia dell'infinito

 

 

Ahogyan a művésztől származó, a kiállítás alcíméül szolgáló idézetből is látszik (Egy pillantás a láthatatlanba) Giorgio De Chirico (1888-1978) alkotásaiban a természet és a látható világ megragadása és ábrázolása helyett inkább a "nem látható megmutatását" tűzte ki céljául. Ennek jegyében születtek szuggesztív, felkavaróan idegenszerű művei, melyek hatásárára bontakozott ki Európa-szerte a szürrealista festészet. Ez a stílus azonban jóval túlmutat az alkotó egyéni lelkivilágának lefestésén. A művész sokrétű munkásságára nagy hatást tett többek között a freudi pszichoanalízis és álomfejtés, amellyel a valóság mögöttes tartalmának felderítésére és ábrázolására tett kísérletet. Az álmok világába tett kirándulások inspirálták a De Chirico-festményeket is, melyeket Guillaume Apollinaire nevezett először metafizikusnak. Végeláthatatlan terekben arctalan bábokat antik büsztök társaságában ábrázoló, víziószerű alkotások jellemzik ezt a korszakot. Az otthontalanság, a végtelen magány és a távolodást (az elszakadást az emberi értékektől) is szimbolizáló vonat a háttérben: ezek a jegyek mind az idegenség hangulatát erősítik. A reneszánsz boltíveket idéző építészeti architektúrák között élénk színekkel megfestett, mitológiai témájú képein is érezhető egyfajta eltávolodás a valóságtól. Élő alakok helyett erős kontúrokkal megrajzolt próbababákat, arctalan figurákat, antik szobrok gipszmásolatait helyezi a kompozíció központjába. A napsütötte olasz tereken is szinte érezzük a halál szelének süvítését. Visszatérő témái közé tartozik az enigma, a rejtély, ami számára egy gondolat, egy megfoghatatlan hangulat vizuális megtestesítése, valamint az antik szobrok és mitológiai alakok, mint Ariadné története.

A szürrealizmus mesterei között

A tárlat nyolc szekcióból áll, mindegyikben Giorgio De Chirico egy-egy alkotói korszakát és olyan művészek munkáit ismerhetjük meg, akikre képei hatottak. Találkozhatunk a párizsi szürrealizmus nagy alakjainak, Max Ernstnek, René Magritte-nak vagy Balthusnak a képeivel, de több olasz művész, köztük Carlo Carrá vagy Giorgio Morandi is De Chirico követőinek számít. Az álomvíziók megörökítése mellett a látható világ mögötti rétegek szokatlan, absztrakt bemutatása is fontos része a művek ikonográfiájának. Megdöbbentő felfedezni ezen a tárlaton, milyen elképesztő hatást gyakorolt De Chirico európai kortársaira. Kevésbé ismert művészek, mint Niklaus Stoecklin, Arturo Nathan, Pierre Roy vagy Alberto Savinio néven alkotó testvére, Andrea De Chirico munkáiban is érzékelhető a metafizikus hangulat.

Interaktivitás a pszichológia segítségével

De Chirico: Il Trovatore

 

 

Az utolsó teremben interaktív módon ismerkedhetünk meg a műalkotások befogadásának pszichológiájával. Padlóra vetített fényfoltokra állva fedezhetjük fel például, hogy általában milyen távolságra nézelődnek egymástól a látogatók a kiállításokon. Megtudhatjuk azt is, mi mindenre használható a pszichológia a mindennapi életben. Az egyes képek sugallta hangulatok és az ábrázolt lelkiállapotok leírását olvasva jobban értelmezhetővé válnak a művek. A tárlat egészéről elmondható, hogy magyarázó, további gondolkozásra ösztönző, játékra invitáló panelek segítségével gyerekek és családok számára is élményt nyújtó formában mutatja be ezt az összetett álomvilágot. A művészet segítségével talán saját álmainkat is jobban megismerhetjük és megérthetjük. Kifelé menet még egy kedves játékra invitálnak a szervezők. Giorgio De Chiricótól inspirálva a saját álmainkat írhatjuk fel egy képeslapra, melyet az átlátszó függöny zsebébe rejtve itt hagyhatunk a jövőnek. Talán mások álmai is hasonlók? Erre is választ kaphatunk a többi lapot olvasgatva.

Akár most kipróbálhatod: virtuális séta

Mindenkinek érdemes tehát ellátogatni Firenzébe, számos szépsége mellett ezt a kiállítást is megtekinteni. A múzeum többféle kedvezményt biztosít a látogatóknak, sőt ma már a fapados repülőjáratoknak köszönhetően a távolság sem lehet akadály!
Azoknak sem kell elkeseredniük, akik a közeljövőben nem tudnak Toscanába utazni: a kiállítás megálmodói olyan honlapot terveztek a tárlat mellé, amelynek segítségével azon túl, hogy háttérismeretekre tehetsz szert, virtuálisan is végigsétálhatsz a kiállítótermeken. A kurzor segítségével körbefordulhatsz, és használható felbontásban ráfókuszálhatsz a kiállított alkotásokra. Kattints ide és próbáld ki!

De Chirico: Autoritratto


Szeretnél többet tudni De Chirico művészetéről és életéről? Olvasd el a Wikipedia és a Balkon írását.

wikipedia.hu
balkon.hu

Kapcsolódó cikkek:

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...