©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Történeti és kortárs


Középkori németalföldi, valamint kortárs hazai és nemzetközi kárpitokat mutat be a Keresztény Múzeum szombaton nyíló kiállítása.

Szerző: Vereckei András | Forrás: | 2014-05-09 08:55:58

Az Iparművészeti Múzeum mellett a Keresztény Múzeum őriz Magyarországon nagyobb mennyiségben késő középkori és újkori falikárpitokat. Szoros kötődésünket a hazánkban is komoly hagyományokkal rendelkező műfajhoz az elmúlt évtizedben több kárpit témájú rendezvényünk bizonyítja. Ebbe a sorba illeszkedik a Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című kiállítás, amely az Iparművészeti Múzeummal és a 2007-ben elhunyt kárpitművészről és művészetszervezőről elnevezett Dobrányi Ildikó Alapítvánnyal együttműködve az európai tradíciójú szövött kárpit múltját és jelenét, az összefüggéseket is megvilágítva mutatja be.

 

 

A műfaj egyik legjelentősebb – németalföldi – hagyományát a kiállítás első, Bibliai és mitológiai témájú németalföldi kárpitok a Keresztény Múzeum és az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében című szekciójában a Keresztény Múzeum brüsszeli, oudenaarde-i és tournai-i 15-17. századi kárpitjai, valamint az Iparművészeti Múzeum Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című, 18. századi brüsszeli kárpitja reprezentálják. Ez utóbbihoz kapcsolódik az Európa szövete című kortárs műegyüttes, amely a kárpitművészet a tervező, a kartonrajzoló és a szövő együttműködésére támaszkodó kollektív hagyományával szemben a műfaj újabb, individuális, autonóm válfaját képviseli és vezet át a kiállítás második, Autonóm kárpitművészet Magyarországon című szekciójába, amely elsősorban a Ferenczy Noémi nevével fémjelzett autonóm tradíciót mutatja be. Ferenczy Noémi ugyanis nemcsak művészként, hanem iskolateremtő tanárként is kiemelkedő alakja a művészet történetének. 1951-ben ő alapította saját alkotómódszerének szellemében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jogelőd intézményében, az Iparművészeti Főiskolán a kárpit tanszakot, ahol tanítványaként védte meg diplomáját 1955-ben Solti Gizella, annak a nagy generációnak a tagja, amelyik a 20. század hetvenes éveiben a magyar textilművészet aranykorát teremtette meg. Ferenczy Noémi és Solti Gizella kárpitjai, valamint a magyar autonóm kárpitművészet történetében fordulópontot jelentő ±Gobelin hívószavú VI. Szombathelyi Biennálé válogatott anyaga mellett a második szekció az ezredforduló nemzetközi színterein díjazott magyar műveket vonultat fel.

 

Az ezredfordulón azonban nemcsak autonóm, hanem a műfaj kollektív hagyományát felelevenítő közös kárpitok is készültek Magyarországon. Ezek közül a Szent István és műve és az Európa fényei címűt láthatjuk a Keresztény Múzeum Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című kiállításán.

 

A tárlat május 10.és augusztus 24. között tekinthető meg az esztergomi Keresztény Múzeumban.

Kapcsolódó cikkek:
A képektől a vázlatokig
Egy barokk falikárpit kortárs szövődményei
A jó kormányos

Cimkék:
Ferenczy Noémi, iparművészet

    Muzeumok.hu Rss betöltése...