Megnyitók a nyár közepén
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Bármennyire csábító a labdarúgó világbajnokság, a kiállítóterek most is kínálnak alternatív programot.
MTI - MMO |
2014-07-11 10:15 |
[csend] - Egy Holokauszt-kiállítás a Ludwig Múzeumban
A hazai és nemzetközi kortárs művészek munkái közül egyaránt válogató kiállítás túl kíván lépni a Holokausztot egyszeri történelmi eseményként a múltba helyező, történelmesítő szemléleten, így az alkotások egy csoportja arra is felhívja a figyelmet, hogy a népirtáshoz vezető akkori tendenciák közül melyek befolyásolják ma is mindennapjainkat.
A Holokauszt ábrázolásának kezdete gyakorlatilag a II. világháború idejére nyúlik vissza. A korabeli ábrázolások egy része a túlélőktől származik, akik közül többen már a koncentrációs táborban hoztak létre különféle alkotásokat, melyek valószínűleg a túlélést is segítették számukra. Az ábrázolások másik csoportját azok az újságírók, katonák készítették, akik eljutottak a táborokba, illetve felszabadították a foglyokat és az ott megismert körülményeket már eleve a dokumentálás, azaz egyfajta történelmi perspektíva felállításának szándékával rögzítették. A \"történelmesítés\" részben a trauma feldolgozását szolgálja, amennyiben különféle eszközökkel a múlt részévé \"delegálja\" a traumatikus eseményeket, ezáltal az időbeli távolságot egyben pszichológiai távolsággá is változtatva.
Camilo Yáñez: Estadio nacional 11.09.09, 2010
képkocka a videóból / video still: © Camilo Yáñez
Timár Katalin, a kiállítás kurátora szerint az 1970-es, 80-as években zajló, a Holokauszt történelmi ábrázolhatóságáról szóló történészi vitához hasonlóan folyamatosan kérdések övezik a képzőművészeti ábrázolás lehetőségeit is. Ebből a szempontból talán a legfontosabb elméleti keretet az Ernst van Alphen által bevezetett \"Holokauszt-hatás\" fogalma jelent. A Holokausztot a Holokauszt-hatás révén bemutató alkotások az események megtörténtének strukturális okait és körülményeit jelenítik meg (például az emberek individualitásuktól való megfosztását, az ipari alapú emberirtást, az ezek hátteréül szolgáló ideológiák működését stb.), másrészt ezek a reprezentációk a befogadó számára nem jelölnek ki egy fix pozíciót, vagy amennyiben ezt mégis megteszik, ez nem kizárólag az áldozattal való azonosulásé lehet.
A nézőnek persze kényelmetlen az elkövetővel való azonosulás lehetősége, de épp ez teszi számára lehetővé, hogy a Holokausztot ne kizárólag egy elmúlt, a mához semmilyen módon nem kötődő történelmi eseményként lássa, hanem épp a jelennel kapcsolatos politikai és ideológiai kérdéseket tudjon magának feltenni. 2014 nyarán jól látszik, hogy a háború végével korántsem szűntek meg azok az ideológiák működni, melyek épp a háborúhoz, a nácizmushoz és a Holokauszthoz vezettek. Manapság - különösen a tömeges migráció és a globalizáció okán - nem is kizárólag a zsidók a célpontjai ezeknek az előítéleteknek, illetve előítéletes viselkedéseknek, hanem más etnikumok, kisebbségi csoportok.
Avantgárd filmes kiállítás az MNG-ben
Az MNG Dada és szürrealizmus - Magritte, Duchamp, Man Ray, Miró, Dalí című tárlata szerdától a nemzetközi avantgárd emblematikus alakjainak munkáiból mutat be Magyarországon soha nem látott bőségű válogatást, míg az Átrendezett valóság című kiállítás a dada és a szürrealizmus magyarországi hatásait vizsgálja - olvashatjuk az MTI ajánlójában.
A két képzőművészeti kiállításhoz kapcsolódik harmadikként a galéria C épületének harmadik emeletén az Életre kelt (film)kísérletek című tárlat, amely Man Ray, Fernand Léger, Viking Eggeling, Luis Bunuel és Salvador Dalí szürrealista és dadaista mozgóképei mellett a magyar filmművészetnek ezt a különös fejezetét is áttekinti.
A huszonkét filmet felvonultató tárlaton három premiert is tartanak: Gerő György 1924-ben publikálta Béla című filmjének forgatókönyvét, magából a filmből azonban csak néhány - az MNG-ben is látható - kocka maradt fenn. Ezek alapján rekonstruálta az alkotást az amerikai Bruce Checefsky, akinek munkáját a kiállítás látogatói is megtekinthetik.
A magyar Bauhausnak is nevezett iskolát, a Műhelyt megalapító Bortnyik Sándor nevéhez fűződik az első konkrét szerzőhöz köthető magyar animációs film, a Mr. Pipe rettenetes éjszakája. A később Angliában világhírűvé vált Halász János közreműködésével készített szürreális montázs mellett a látogatók Bortnyik rajzaival, animációival, képregényeivel és egy társasjáték-tervével is találkozhatnak.
Gyarmathy Tihamér 1953-as Kísérleti filmje a kiállítás harmadik premierje:a növényi és állati preparátumok fotogramjaiból összeállított alkotás a tárlat szervezése közben került elő.
Az összesen 150 percnyi filmet bemutató kiállításon olyan emblematikus alkotások, mint Luis Bunuel Andalúziai kutyája vagy Fernand Léger Mechanikus balettje mellett számos fotóval, rajzzal, mozgástanulmánnyal, korabeli nitrófilmtekercsekkel és egyéb dokumentumokkal is találkozhat a közönség október 5-ig.
Felavatták Pannonhalmán az Apátsági Major Látogatóközpontot
Felavatták Pannonhalmán az Apátsági Major Látogatóközpontot; a korábban üresen álló és omladozó gazdasági épületben regionális kiállítótér, múzeum, közösségi tér és kávéház kapott helyet.
A csütörtöki eseményen Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a történelmi egyházak közösségszervező tevékenységét méltatva elmondta: a kormány a következő hétéves uniós ciklusban a lehetséges 3-ról 0,9 százalékra kívánja csökkenteni a hétezer milliárd forintnyi támogatásból a projektbonyolítási költséget, a fennmaradó összeget pedig erre a területre kívánja fordítani.
Elmondta azt is: még a nyáron kormányhatározatban rögzítik, milyen módon támogatják a 2016-os Szent Márton-év Szombathelyen és Pannonhalmán megrendezendő eseményeit. A most átadott, több mint 1,5 milliárd forintból megvalósult beruházásról a miniszter emlékeztetett arra: a tavaly év végén zárult finanszírozási ciklusban a kormányok pártállásra való tekintet nélkül támogatták a pannonhalmi főapátság fejlesztését, így a pannonhalmi bencés közösség beruházásokra 2007 és 2013 között összesen mintegy 5 milliárd forintot nyert el uniós és magyar kormányzati forrásból.
A pannonhalmi fejlesztések, építkezések sora ma is példaként állítható az ország elé, hiszen "jól mutatja, hogy az egyetemes egyháznak a lélek támogatása és segítése mellett igen fontos küldetése, nemcsak a 20., de a 21. században is a közösség építése. Amit Pannonhalmán az elmúlt 25 esztendőben megtapasztalhattunk, az a közösség újraépítéséről, megerősítéséről, a 20. század végének és a 21. század elejének kérdéseire adott válaszokról szól" - jelentette ki Lázár János.
Hozzátette: ahogy az előző, így a most induló ciklusban is az a kormányzat célja, hogy megkülönböztetett figyelemmel támogassa a történelmi egyházak "országépítő, közösségépítő vállalásait, feladatait".
A megújult létesítményt megáldva Várszegi Asztrik püspök, főapát arról beszélt: az ad nekik erőt, hogy rendre újjáépítsék a romba dőlt falakat, hogy "a mi alapállásunk, hogy szeretjük ezt a helyet".
Kara Ákos (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője az eseményen arról beszélt: a létesítmény a múltat és a jövőt esztétikusan összekötő közösségi tér és gazdasági központ
Felavatták Pannonhalmán az Apátsági Major Látogatóközpontot; a korábban üresen álló és omladozó gazdasági épületben regionális kiállítótér, múzeum, közösségi tér és kávéház kapott helyet.
Fotó: MTI
A három kiállítótér közül az elsőben a középkori latin kereszténység képi kultúrájába tekinthetnek be az érdeklődők a Kép és kereszténység - Vizuális médiumok a középkorban című tárlat segítségével.
A második tárlat a Pannonhalmi Főapátság műgyűjteményének rejtett kincsei közé kalauzolja a látogatót, a nagyközönség által eddig szinte soha nem látott festmények, ötvösművek, textíliák, házi oltárok bemutatása révén. A több mint száz tételből álló gyűjtemény egyik legértékesebb darabja az 1482-ből származó, aranyozott ezüstből készült, sodronyzománccal díszített, a 19. század második felében átalakított Mátyás-kehely.
Harmadik állandó kiállításuk Pannónia szőlőskertje címmel Pannonhalma monostori szőlő- és borkultúráját mutatja be a major hatszáz méter hosszú pincerendszerében, tárgyi eszközökkel, fotókkal, írásos dokumentumok reprodukcióival, interaktív eszközökkel szemléltetik a gyártás folyamatát, külön teret szentelve a szerzetesi borfogyasztás, a borkóstolás, a kádármesterség témájának.