©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Ruhatervezés egy szobrász szemével és egy tudós logikájával


Amikor a szigorú precíziót követelő reáltudományok teremtenek tüllbe és taftba csomagolt estélyi-csodákat.

Szerző: Heilmann Anna | Forrás: | 2014-07-14 11:00:57

Beyond Fashion, avagy túl a divat tükörhegyén

A New York-i MET idén májusban átadott új Anna Wintour Kosztüm Központ Lizzie és Jonathan Tisch Galériájának kiállítási terében és a múzeum első emeletén a 20. század egyik legtehetségesebb ruhatervezőjének munkásságával, a design és a tudományok által felfrissített új szabászati elvével találkozhatnak az érdeklődők. A tárlat a mester 75 legjelentősebb modelljét prezentálja, melyek az 1920 és az 1978 közötti alkotói virágkor gyümölcsei.

Fotó: Charles James by Michael Vaccaro,1952

Leglátványosabbak az 1940-es és 1950-es évek báli ruhái, melyek olyan neveket viselnek, mint a Hattyú, a Pillangó vagy a Fa – tökéletesen megjelenítve a lágy hullámok és a kecses vonalvezetés harmóniáját. A ruhák mellett vázlatrajzok, a tervezési fázist bemutató szkeccsek és életének utolsó munkáinak ritka egyvelege enged betekintést egy végletesen szenvedélyes és kiismerhetetlen tervező oeuvrébe. A Harold Koda és Jan Glier Reeder kurátorok munkáját dicsérő kiállítás atmoszféráját egy New York-i stúdió, a Diller Scofidio + Renfro tervezői álmodták meg.

 

Charles James:Ball Gowns,Cecil Beaton,1948 Charles James: Black Evening Dress,1948

 

Sajátos vadság, rendkívüli érzékenység

A brit származású Charles James (1906–1978) pályafutását édesanyja szülővárosában, Chicago-ban egy kalapkészítő mester mellett kezdte, mígnem maga is a szakma legjobbjává vált. London és Párizs után az amerikai kontinens friss lendületet biztosított a fiatal tehetségnek. Az 1940-es években ruhatervezőként is elismerté vált fiatal couturier munkásságát Christian Dior egyenesen költészetként aposztrofálta. Gazdagon redőzött, puffos és mesterien hajtogatott textilszobrai a női nagyság és megközelíthetetlenség metafórái voltak. Klientúrájába a korszak leghíresebb pénzemberei, előadóművészei, és tervezői tartoztak, többek között Mona von Bismarck, Gypsy Rose Lee, Coco Chanel és Elsa Schiaparelli. 50 éves munkássága alatt mindössze ezer darab, egyszériás ruhamodellt tervezett, melyek mindegyikéhez megszállottként kötődött, nem egyszer kérte vissza megrendelőitől a már eladott kreációt.

 

Nancy James in Swan Gown,Cecil Beaton,1955 Charles James: Clover Leaf Ball Gown,1953

 

Az estélyi ruhák egyszeregyje

A híresebb divattervezőktől eltérően Charles James nem félt bevonni tervezői metódusába az elvont tudományok és rendszerek eredményeit. A matematikai és a szobrászati elképzelések egyaránt vezérelemei voltak ruháinak elképzelésében és megvalósításában. Forradalmi és újító szabászmódszeréhez a kortárs divattervezés is előszeretettel visszanyúl: elég csak, ha Carolina Herrera, Zac Posen vagy Monique Lhuillier utranőies sziluettjeire és részletgazdag megoldásaira gondolunk. Bár neve nem feltétlenül csenghet olyan ismerősen, mint mondjuk Chanel vagy Dior, a strukturált ruhatervezés első úttörőjeként a divat világa mégis a leginnovatívabb iparművészként ünnepli. A tárlaton megcsodálható modellek látszólagos könnyedségének illúzióját a legújabb technológia feledteti, ugyanis minden mintához tartozik egy animáció, mely rétegről-rétegre bontja le az adott kiállítási darab textillapjait.

A tárlat augusztus 10-ig tart nyitva.

Kapcsolódó cikkek:
Cipők, mindenekelőtt
Brigitte Bardot, Marcel Duchamp és a zsugorított amazóniai emberfej
A varázsló álma

Cimkék:
gyűjtemény, kortárs művészet, ruhatervezés, divat

    Muzeumok.hu Rss betöltése...