|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
70 éve dőlt romba a Közlekedési Múzeum
70 éve bombázták le a Közlekedési Múzeumot. A látogatók csak 22 évvel később látogathatták újra a kiállításokat, most pedig új tárlat emlékeztet a szomorú eseményekre.
Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2014-09-17 16:09:21
A Városligetet 70 éve, 1944. július 2-án délelőtt érte az első komoly légicsapás a 2. világháborúban. Pest már ízelítőt kapott április 3-án a szövetséges légierő pusztító erejéből, akkor a ferencvárosi és a józsefvárosi pályaudvar mellett több polgári célpont is találatot kapott, de a Liget egyelőre élte tovább megszokott életét. 1944 őszére Budapest lakossága kényszerűen megtanult együtt élni a zavarórepülésekkel és a bombázásokkal. Szeptemberben egymás után 10 alkalommal érte súlyos légitámadás a fővárost, szeptember 14-én kapott találatot az Iparcsarnok, az állatkerti pálmaház, majd a Közlekedési Múzeum - olvashatjuk az ujjealigetben.blog.hu oldalon.
A Közlekedési Múzeum bombázása
A második világháború során a Közlekedési Múzeum a Budapestet ért bombatámadások kezdetekor, 1942-ben zárta be kapuit.
1944. április 6-án a városligeti Iparcsarnokban állomásozó katonai alakulat parancsnokát kérték, hogy katonai őrséggel felügyeljenek a múzeumra, amíg saját őrséget nem állítanak.
A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. 1946-ban kijavították a tetőt, hogy a kiállítási tárgyak további rongálódását megakadályozzák. 1959-ben a Közlekedéstudományi Egyesület és a Közlekedési Múzeum a félig romos épületben megrendezte "A Közlekedési Múzeumért" című kiállítást, ami után, ha lassan is, de beindult az építkezés. A változatlanul 3000 m2 alapterületen újjáépített múzeum megnyitására végül több mint húsz évvel a háború befejezése után, 1966. április 2-án került sor.
A szomorú évforduló alkalmából 2014. szeptember 19-én 11 órakor Légiveszély, Közlekedési Múzeum! címen kiállítás nyílik a Közlekedési Múzeumban. A kiállításon fotókon mutatják be a múzeum háború előtti kiállítását, a háború okozta pusztítást, valamint az újjáépítést és az 1966-os újranyitást.
A tárlaton nemcsak e különleges dokumentumok, fotók elevenítik fel a pusztítást, hanem olyan tárgyak, amelyek máig magukon viselik a helyrehozhatatlan károk nyomait, így látható lesz több sérült vasúti kocsi modell, a kiállított és teljesen elpusztult repülőgépekből megmaradt alkatrészek.
Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Kapcsolódó cikkek:
A hegy beváltatlan ígérete
Bunker Horthy Miklós kormányzónak
Drezda nincsen, Fanni örök
Cimkék:
Közlekedési Múzeum,második világháború