©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

A test angyala


Nagy Kriszta képzőművész Liget Galériában megrendezett kiállítása két sorozatot mutat be, az egyik a 2013 óta készült Naplórajzok, a másik pedig az utóbbi évben készült Testreírás sorozat nagyméretű printjei.

Szerző: Hermann Veronika | Forrás: | 2015-06-19 15:05:54

Nagy Kriszta x-T: Úgy szeretnék veled beszélni, mint férfi a férfivel; Liget Galéria; kurátor: Oltai Kata; A kiállítást Hermann Veronika nyitotta meg.

A testről szóló kritikai diskurzus egyik csapdája, hogy mielőtt még megnevezi, máris nemmel látja el, vagyis nemmel ruházza fel a testet, a beszéd ösztönösen és sokszor öntudatlan tárgyát. Anne Balsamo amerikai kultúrakutató kifejezését kölcsönvéve, megtörténik a nemmel bíró test előállítása, Judith Butler filozófus szerint pedig ez a performatív, vagyis cselekvő és előállító gesztus már nemhogy a születéskor, de az anyaméhben elkezdődik. Nagy Kriszta képein testet, méghozzá férfias ikonokkal ellátott női testet látunk, szövegeiben pedig egy test nélküli, de nemmel bíró alany beszél és kérdez, üzeneteket hoz létre, üzenetekre válaszol. Ez a párbeszéd akkor is konstruált tehát, ha közben tudjuk, hogy mindez nem fikció, valódi üzenetek és valódi testek válnak a kiállítás és a látogatói-befogadói tekintet tárgyává.

A szépirodalomban, de a képzőművészetben sem új jelenség az elbeszélő-művész nemváltása, avagy más társadalmi nemű alakmás alkalmazása. Általában azonban férfi válik nővé, és nem fordítva. Nagy Kriszta képein szerencsére most az alakváltás másik formáját is láthatjuk, gyakran ironikus, vagy éppen az alakzatokat lebontva, halálosan komoly formában. A képekben és szövegekben megjelenő művészeti és szexuális metaforák sajátos keveréke mind az alkotásra, a létrehozásra vagy akár a rombolásra reflektálnak, hiszen – ne legyenek illúzióink – nem cél nélkül, hanem tudatosan lerombolni valamit gyakran sokkal nagyobb erőt és kreativitást igényel, mint felépíteni.

A képeken nemcsak a test elsődleges, anatómiai jellegzetességeinek kiemelése vagy éppen kiforgatása dominál, hanem erősen rájátszanak arra az ikonográfiai, ideológiai és kultúrtörténeti axiómára is, amely szerint a nyugati társadalmak a női szerepeket – Szűz Mária és Mária Magdolna nyomán – jellemzően a szent és a kurva dichotóm ábrázolásmódjában gondolják el. A profán és a szakrális kettősségére rájátszó képeket a naplóbejegyzések, illetve a képekre írt szöveges tartalmak is erősítik, mindez viszont kép és szöveg kettősségét szünteti meg, legalábbis ebben az értelmezési keretben és diszkurzív térben. A kellékek, a maszkok, az álarcok, a csizmák és a szövegek között már maga a test is természetesen mesterségessé válik, ugyanannyira, mint a létrehozott valóságelemek. Amazonok, kurvák és szentek lesznek a szereplők és a nézők is, belekeveredve a társadalmi előítéletek és fordulatok bonyolult rendszerébe. A képeket nézve és a szövegeket olvasva pedig világos a szabadulás reménye is. A test lesz a lépték, amelyben gondolkodni kell, most legalábbis mindenképpen. A szövegek is csak a test angyalának és anyagának kivetülései.

Kapcsolódó cikkek:
Női kezekben - A meztelen férfi
Bőrödön viseled
A Test mágiája

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...