©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Ludwig Goes Pop - A pop art mesterművei Budapesten


Az amerikai és európai pop art vezéralakjai mellett- Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Andy Warhol és Mimmo Rotella - az irányzat kelet- és közép-európai hatását is bemutatja a csütörtökön nyílt kiállítás.

Szerző: MTI - MMO | Forrás: | 2015-10-09 09:34:35

Az év kiállításaként felvezetett tárlat a nemzetközi Ludwig-gyűjtemény anyagára épülve több mint 200 művet vonultat fel, amelyek biztosítási összértéke az 1 milliárd eurót is meghaladja.
Noha most az amerikai pop art képviselői a legismertebbek, az irányzatra előbb figyeltek fel Európában, mint az Egyesült Államokban. Az amerikai szakma jelentős részben Peter és Irene Ludwig műgyűjtői tevékenységének köszönhetően kezdte elismerni a pop artot, addigra azonban a német házaspár már számtalan főművet megszerzett gyűjteményébe, a Ludwig Múzeum így egyedülálló gazdagságú anyaggal tudja bemutatni a pop art különböző irányzatait.

Roy Lichtenstein: Vörös csűr II., 1969. Museum Ludwig, Köln. Fotó © Rheinisches Bildarchiv


Ludwig Goes Pop címmel tavaly Kölnben, 2015 februárjában pedig Bécsben rendezett kiállítást a Ludwig Stiftung, a budapesti tárlat azonban nem ezek másolata, hiszen jelentős anyaggal vizsgálja a pop art kelet- és közép-európai hatását is.
A pop art az utóbbi időszakban az 1945 utáni művészettörténet egyfajta mostohagyerekének volt tekinthető, nem egyértelmű ugyanis kapcsolata a fogyasztói társadalommal: sokszor nehezen eldönthető, hogy a pop art alkotói kritizálják vagy dicsőítik a konzumizmus kultúráját. Az utóbbi években azonban a világ nagy múzeumaiban sorban nyílnak a pop art kiállítások, úgy tűnik tehát, hogy az irányzat reneszánszát éli.
A pop art érdekessége abban rejlik, hogy a közönségtől távolságot tartó absztrakció után egy olyan figuratív ábrázolást hozott be az akkori kortárs művészetbe, amely hétköznapi referenciái révén ismerős és látszólag könnyen értelmezhető volt a nézők számára. Az irányzat nem formai újításokkal kísérletezett, hanem a már ismert formakészlettel ábrázolta a fogyasztói társadalom mindennapjait. A hatvanas évektől például a tömegmédia egyre inkább szexualizálta és tárgyiasította a nőt, ezért a pop art néha még inkább eltúlozva alkalmazta ugyanezt az eszközkészletet.


Ennek egyik leglátványosabb példája a kiállításon Joe Tilson Ízlelés című, hatalmas női ajkat ábrázoló munkája, mellyel szemben a lengyel konceptuális művészet "nagyasszonya", Natalia LL Fogyasztói művészet elnevezésű sorozata kapott helyet.. A provokatív módon banánt ízlelgető fiatal lány fotói egyszerre utalnak a testiségre és a szocialista hiánygazdaságban nehezen hozzáférhető gyümölcsön keresztül a kulináris vágyakra is.
Nyugati és keleti művek párbeszéde valósul meg A szerelem terme című - Stano Filko ágyinstallációjáról elnevezett - egységben is: Mimmo Rotella Godard Kifulladásig című filmjének egyik jelenetét festette meg, míg a képtől pár lépésnyire függ Keserü Ilona egyik legtisztább pop art munkája, a Pár című festmény, Ringo Starr és Julie Christie elképzelt ágyjelenetével.
A háztartás világát idézik meg érzékletesen Claes Oldenburg Női fehérneműs pult és Tűzhely című installációi, míg Leonid Sejka egy szelet kenyeret emelt műalkotássá, Konkoly Gyula pedig - némi folklorisztikus kitekintéssel - egy miskakancsót festett meg.

Roy Lichtenstein: Vörös csűr II., 1969. Museum Ludwig, Köln. Fotó © Rheinisches Bildarchiv


Nem kerülte el a pop art alkotóinak figyelmét az sem, hogy a bulvármédia érdeklődésének homlokterében állnak a balesetek, erre reflektál Andy Warhol Halál és katasztrófák sorozata. A 129 halálos áldozat című festményen egy bulvárlap monumentálisra nagyított címlapja látható, míg a Narancssárga autóbaleset hasonló témát ábrázol némileg absztraktabb módon.
A kiállítás legmonumentálisabb darabjai Claes Oldenburgtól származnak: az Egérmúzeum című installáció 385 darab, a Ray Gun Wing című munka 258 tárgyat tartalmaz, a wunderkammereket idéző, bejárható installációk formáját pedig a harmadik emeletről figyelhetik meg a látogatók. Kurátorok: Timár Katalin, Bradák Soma és Popovics Viktória.


A 2016. január 3-ig nyitva tartó kiállításhoz a Lumú számos kísérőprogramot is szervez, amelyekről a múzeum honlapján tájékozódhatnak az érdeklődők.

Kapcsolódó cikkek:
Az elmúlt 60 év sajtófotói
Képbe zárt írások
Semmelweis ikon

Cimkék:
múzeum, gyűjtemény,látogató

    Muzeumok.hu Rss betöltése...