Baglyas Erika kiállítása - ICA-D

ALIBI

Csütörtökön nyílik Baglyas Erika képzőművész kiállítása ALIBI címen a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, ahol az eredeti-másolat, a negatív–pozitív és a hiány–alkotás feszültségeké lesz a főszerep. AJÁNLÓ

Magyar Múzeumok Online 2016-04-12 08:49
Cikk küldése e-mail:

Baglyas Erika nyersanyagként használja biográfiájának elemeit. A helyek és a tárgyak különösen alkalmasak arra, hogy életének saját idejét megszólaltassák, s tagadva annak vonalszerűségét, a a múlt időt a jelenbe vonzzák. Dunaújváros Baglyas Erika gyerekkorának egyik állandó helyszíne volt, Dunaföldvárról gyakran jártak ide. A személyes történelem és a helyhez hozzátapadó, történeti jelentések („Sztálinváros”, Kádár-korszak stb.) szétválaszthatatlanul összefonódnak, a művész meggyőződésévé válik, hogy a politikai-társadalmi rendszerek generációkon átnyúlva alakíthatnak át sorsokat.

A kiállítás annak a dinamikának a kibontására törekszik, amelyet olyan ellentétpárok határoznak meg, mint: eredeti-másolat, negatív–pozitív, hiány–alkotás. Ezek feszültsége megóvja a műveket az egysíkú olvasatoktól és inkább elgondolkozásra, rákérdezésre késztetnek.
Így például felmerülhet a kérdés, hogy milyen céljuk lehet azoknak a negatív formáknak, amelyeket a művész az édesapa hagyatékából összeszedett maradék rézcsövek beolvasztásával készített, a családfő ikonikus tárgyairól, többek között egy szabóollóról. Hiszen az öntőforma segítségével „reprodukált” olló már nem vágna!
A jelentés átalakulásához és az eredeti funkció kioltásához vezethet az indigó könyv is, amelynek lapjai között egy zárt világ jön létre, amelyben az eredeti és a másolat megkülönböztethetetlen, az előzmény és a következmény is összeolvad, és végső soron a könyv megirhatatlanná és olvashatatlanná válik.
Az indigó rajzok látszólag a kiállítás legmívesebb alkotásai, azonban maga a rajz (a vonal) csupán másolat (az indigó nyoma); így ez is hiányt, mégpedig az eredeti hiányát jelöli meg. Baglyas Erika művészeti valósága a jelenvalóvá sűrűsödő hiányból építkezik.
A kiállításon több mint ezer indigólap várja, hogy a nézők lába nyomot hagyjon rajtuk – így a napról napra alakuló interaktív installáció további művek alapanyagát, kiindulópontját is képezheti.
A kiállítás a kolozsvári Z Angles Gallery – vel együttműködésben jött létre.
Megnyitó: 2016. április 14. csütörtök, 18 óra
A kiállítást megnyitja: Székely Sebestyén György művészettörténész, a kiállítás kurátora, a Z Angles Gallery vezetője
A kiállítás megtekinthető 2016. május 13-ig, vasárnapok kivételével naponta 10-től 18 óráig

Baglyas Erika nyersanyagként használja biográfiájának elemeit. A helyek és a tárgyak különösen alkalmasak arra, hogy életének saját idejét megszólaltassák, s tagadva annak vonalszerűségét, a a múlt időt a jelenbe vonzzák. Dunaújváros Baglyas Erika gyerekkorának egyik állandó helyszíne volt, Dunaföldvárról gyakran jártak ide. A személyes történelem és a helyhez hozzátapadó, történeti jelentések („Sztálinváros”, Kádár-korszak stb.) szétválaszthatatlanul összefonódnak, a művész meggyőződésévé válik, hogy a politikai-társadalmi rendszerek generációkon átnyúlva alakíthatnak át sorsokat.

A kiállítás annak a dinamikának a kibontására törekszik, amelyet olyan ellentétpárok határoznak meg, mint: eredeti-másolat, negatív–pozitív, hiány–alkotás. Ezek feszültsége megóvja a műveket az egysíkú olvasatoktól és inkább elgondolkozásra, rákérdezésre késztetnek.

Így például felmerülhet a kérdés, hogy milyen céljuk lehet azoknak a negatív formáknak, amelyeket a művész az édesapa hagyatékából összeszedett maradék rézcsövek beolvasztásával készített, a családfő ikonikus tárgyairól, többek között egy szabóollóról. Hiszen az öntőforma segítségével „reprodukált” olló már nem vágna!

A jelentés átalakulásához és az eredeti funkció kioltásához vezethet az indigó könyv is, amelynek lapjai között egy zárt világ jön létre, amelyben az eredeti és a másolat megkülönböztethetetlen, az előzmény és a következmény is összeolvad, és végső soron a könyv megírhatatlanná és olvashatatlanná válik.

Az indigó rajzok látszólag a kiállítás legmívesebb alkotásai, azonban maga a rajz (a vonal) csupán másolat (az indigó nyoma); így ez is hiányt, mégpedig az eredeti hiányát jelöli meg. Baglyas Erika művészeti valósága a jelenvalóvá sűrűsödő hiányból építkezik.

A kiállításon több mint ezer indigólap várja, hogy a nézők lába nyomot hagyjon rajtuk – így a napról napra alakuló interaktív installáció további művek alapanyagát, kiindulópontját is képezheti.

A kiállítás a kolozsvári Z Angles Gallery-vel együttműködésben jött létre.

Megnyitó: 2016. április 14. csütörtök, 18 óra

A kiállítást megnyitja: Székely Sebestyén György művészettörténész, a kiállítás kurátora, a Z Angles Gallery vezetője

A kiállítás megtekinthető 2016. május 13-ig, vasárnapok kivételével naponta 10-től 18 óráig

Végleg bezárják az Essl Múzeumot

BÉCS

Anyagi források híján júliustól végleg bezárják az ausztriai Essl Múzeumot, Európa egyik legjelentősebb kortárs műgyűjteményét.

2016. április 04. MTI - MMO

Az egyéntől a közösségig

MÚZEUMI OLVASMÁNY

A múzeumi munkában az együttműködésen és részvételen alapuló technikák kisebb vagy nagyobb mértékben a mindennapi működés részei. Ehhez kapcsolódóan a szakirodalom klasszikusainak újraolvasása mindig...

2016. március 03. Gadó Flóra

Fényjátéktér

KIÁLLÍTÁS

Újra látható az abszurd festészet hazai nagymestere: Regős István kiállítása Szentendrén.

2016. március 03. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...