Palackposta a múltból

BÚVÁRRÉGÉSZET

Nagyszabású kiállítás nyílt a Koreai Nemzeti Múzeumban a Sinan hajóroncs megtalálásának negyvenedik évfordulóján. Eddig soha nem látott mennyiség látható a 652 évig a tengerfenekén fekvő, több mint 24.000 darabot számláló leletegyüttesből.

Gebauer Hanga Klára 2016-08-17 09:00
Cikk küldése e-mail:

1975 augusztusában néhány kerámia váza került egy dél-koreai halász hálójába az ország nyugati részén, Sinan falu partjainál. Megmutatta a tárgyakat tanár öccsének, aki jelentette az esetet a helyi hatóságoknak. A búvárok több mint 20 méter mélyen egy 14. századi, elsüllyedt hajóroncsra bukkantak, amely méreteiben és rakományának mennyiségében olyan jelentősnek bizonyult, hogy kilenc évet vett igénybe (1976-1984), míg a Nemzeti Kulturális Javak Hivatalának vezetésével a lelet teljes feltárása megtörtént. A munka lépéseiről, amelyek mérföldkőként szolgáltak a koreai víz alatti régészet megteremtésében és fejlődésében, rendszeresen adott hírt a világsajtó. Az elmúlt 40 évben több kiadvány és kiállítás foglalkozott a Sinannál elsüllyedt hajó és rakománya történetével, bemutatásával, a kurátorok azonban a negyvenedik évforduló alkalmából egy minden eddigitől eltérő módon kívánták bemutatni a feltárt kincseket. Sikerrel jártak.

A korszak

A három egységből álló tárlat szokványos módon indul. Ekkor meg nem sejti a látogató, mi vár majd rá a kiállítás további részében. Az első szakasz abba a korba, társadalmi és kulturális közegbe való belehelyezkedésre szolgál, amelyből az elsüllyedt hajótest és rakománya származik. A Kínából Japánba tartó kereskedelmi hajón szállított tárgyak a japán felsőbb társadalmi rétegek Kínából átvett, meghatározó kedvtelesei köré rendeződnek: teaszertartás, füstölők és egyéb illatanyagok használata és élvezete, valamint vázában álló virágkompozíciók készítése (tatebana). E három tevékenységhez szükséges, egész Kelet-Ázsiában elterjedt használati eszközöket kínai ízlés jellemezte, innen látták el exporttermékekkel a környező országokat. Jellemző tárgyak kiemelésével, az adott tárgytípus történetének és jellemzőinek bemutatásával helyezik a rendezők kontextusba a leleteket, párhuzamokat és előképeket hozva a korszakból. Miközben a hangsúly a tárgyak készítési és felhasználási helyén, a hajó kiindulási és célállomásán van, újra és újra említésre kerülnek a 14. századi koreai megfelelések, ugyanezen tárgyak ottani használata és az ország kultúrájára gyakorolt hatásuk.

Majd az 1300-as évek kelet-ázsiai kereskedelmi hajózásának történetébe enged bepillantást a kiállítás, amikor részletesebben tárgyalja a megtalált roncs történetét, műszaki adatait. A hajó a forgalmas vízi csomópont, Quingyuan (main neven: Ningbo) kikötőjéből indult el 1323-ban, célállomása Hakata kikötője volt. A kutatások azt bizonyítják, hogy a rakomány április 22. és június 3. között került a hajóra, majd egy-két hónapnyi utazás után Jeju szigeténél viharba kerülhetett, letért útjáról és Sinan partjainál elsüllyedt. A több, mint 200 tonnás jármű, amely a rendelkezésre álló adatok alapján feltételezhető, hogy Fujian tartományban, Quanzhou városában készült, hozzávetőleg 34 méter hosszú, 11 méter széles és 3,7 méter magasságú volt. Méreteivel ez volt Kelet-Ázsia egyik legnagyobb kereskedelmi hajója a 14. században. A szerencsétlenség bekövetkeztekor hozzávetőleg 60 ember tartózkodhatott a fedélzetén.

A kiállítási koncepció

Idáig a látogató szokott módon berendezett vitrinek között sétál, olvas, tanul, megért és személyes kapcsolatba kerül a számára kiválasztott kiállítási tárgyakkal. Amikor minden szükséges információt megkapott, a kurátorok egy üres folyosón vezetik végig, amelynek egyik falát teljes egészében, több méter hosszan, padlótól a plafonig egy videoinstalláció tölti be. Itt virtuálisan a látogató is vízre száll, együtt hullámzik a falra vetített korabeli, rajzolt hajósokkal, a hangulathoz illő, nem túl harsány hanghatások kíséretében.

Így érkezik meg a „kincstárba”, ahol a kiállítás módja és a kiállított tárgyak mennyisége lehetőséget ad a látogató szamara, hogy hasonló élményben lehessen része, mint a búvarrégészeknek, valamint a leletmentést a hajókon és parton végző szakembereknek, amikor egy-egy újabb láda került a felszínre, és százával, ezrével, tízezrével sorakoztak előttük gyönyörű rendben a 14. században gondosan becsomagolt, érintetlen és ép kerámiák és egyéb használati tárgyak. A kiállítás készítői ugyanis nem kevesebbre vállalkoztak, mint hogy szinte mindent megmutatnak a leletegyüttesből. Szó szerint szinte mindent, ami az elsüllyedt hajó rakományát képezte. Az elmúlt negyven évben természetesen már látható volt a leletegyüttes különböző kiállításokon, a legszebbeket, legkülönlegesebbeket – hozzávetőleg ezret, ami már önmagában sem kevés –, de a rendezők most úgy döntöttek, hogy a negyvenedik évforduló alkalmából meghússzorozzák ezt a számot, és 20.200 tárgyat osztanak meg a látogatókkal. Ezzel létrehozták a Koreai Nemzeti Múzeum történetének legnagyobb időszaki kiállítást. A kiállított tárgyak darabszámát tekintve valóban a legnagyobb, méretében azonban befogadható, átlátható, élvezhető.

A kurátorok által kincstárnak keresztelt terem a leletegyüttes rakomány voltára reflektál. „Tapinthatóvá teszi”, mi mindent szállított, mekkora mennyiségben és hogyan került mindez becsomagolásra a 14. században. A hajó a kor legnépszerűbb kínai termékeit, étkezéshez használt edényeket, rituális és dísztárgyakat szállított, több, mint 20.000 kínai kerámia, fém és lakk használati eszközt, 1000 rönk rózsa- és szantálfa bútoralapanyagot későbbi megmunkálásra, fa, kő és üvegtárgyakat, fűszereket és gyógynövényeket, valamint több mint 28 tonnányi, 8.000.000 darabnál is több pénzérmet, amelyből ugyancsak óriási mennyiség látható a kiállításon. Tömege szemléltetéséhez a rendezők egy digitális mérleget helyeztek el az installációban. Az 1300-as évek kelet-ázsiai kereskedelmének kiterjedt voltát mutatja, hogy a pénzérmék között a kínaiak mellett vietnamiak is fellelhetőek, valamint a több mint 350 faragott és feliratozott szantálfa táblán romai és arab számok egyaránt szerepelnek, illetve a kínai és japán írásjelek mellett latin betűs feliratok is felbukkannak, amelyek dél-nyugat ázsiai illetve mediterrán kapcsolatokra utalnak.

A szerencsétlenül járt hajó legalább süllyedésében volt szerencsés, az agyagos talaj ugyanis puha felületet biztosított, amibe a hajótest viszonylag sérülésmentesen beágyazódhatott, a rakomány óriási tömege pedig kiegyensúlyozta a hajót, így a szállított áru szinte teljesen epén maradhatott meg az utókor számára.

Külön tárlóban találjuk azokat a hajón talált tárgyakat, amelyek nem a rakomány részét kepéztek, hanem a hajó legénységének használati tárgyai voltak. Edények, fegyverek, játékok, rituális eszközök, személyes tárgyak, ruhadarabok. Míg a rakomány tárgyai a kelet-ázsiai elit életmódjába enged betekintést, addig a személyzet tárgyai egy mikrotársadalom, a kereskedelmi hajósok hajón töltött mindennapjaiba kalauzolja el a látogatót.

A tárlat lezárásaképpen a feltárásról és a leletekről szóló eddigi publikációk, kiállítások bemutatása vezeti vissza a látogatót az 1300-as évekből a mába. Csattanóként pedig, mint egy ránkmaradt palackpostát állítják ki búcsútárgyként a kurátorok azt a porcelán tálkát, amelyen egy, a 14. században közismert és népszerű, egy udvarhölgy által komponált vers első két sora olvasható: „Miért szalad tovább a patak vize oly sietősen, / Míg az én napjaim tétlen egyhangúságban telnek a palota mélyén?”[1] A tál párja, amely a vers második két sorát tartalmazza, nem került elő – annak szimbólumaként, hogy még van tér a további kutatásra. Ha nem is fizikailag a víz alatt, hanem a felszínen, a korábbi korok megismerésében.

A kiállítás bevezető szövegének első mondata így kezdődik: „a Koreai Nemzeti Múzeum büszkén mutatja be…” Valóban van okuk a büszkeségre. Informatív, jól felépített, harmonikus kiállítás, amely reményeik szerint újabb lendületet ad a Sinan leletek és a korszak kultúrájának feltárásához.


[1] A cikk szerzőjének nyers fordítása.

Elsüllyedt városok a British Museumban

MÁJUSRA KÉSZÜLÜNK

„Elsüllyedt városok: Egyiptom elveszett világai” címmel nyílik kiállítás május 29-én a British Museumban, amely az előzetes várakozások szerint az év kiállítása is lehet 2016-ban. Tehát érdemes már most...

2016. január 01. Pallag Zoltán

Múzeum a víz alatt

HORVÁTORSZÁG

Tengeralatti régészeti múzeum nyílt az észak-adriai Mali Losinj szigeten, a Cikat-öbölben, ahol a víz alatti régészet tárgyait láthatja az érdeklődő 4 métertől 12 méterig terjedő...

2013. augusztus 08. MTI

Titanic minden mennyiségben

Múzeum, kiállítás, könyv, bélyeg, sortűz, adatbank

100 évvel az óceánjáró tragédiája után múzeumavatással, kiállítással, bélyegkiadással, dokumentumok nyilvánosságra hozatalával emlékezik az utókor a Titanicra.

2012. április 04. Octogon - Magyar Múzeumok Online -MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...