Matériák és technikák vonzásában
Textil- és divatmúzeumok Budapesten és a nagyvilágban
A magyar divat- és textiltervezés hagyományai messzire nyúlnak vissza. Budapest az 1930-as évek tájékán a Kelet Párizsa titulussal igazi nagy formátumú tervezőknek adott otthont.
Heilmann Anna |
2010-12-14 13:39 |
Zsindelyné Tüdős Klára, a negyvenes évektől Rothschild Klára, Ökrös Zsuzsa, Szilvitzky Margit vagy a tradicionális kékfestő technikával alkotó Bódy Irén olyan magyar tervezők voltak, akik gazdag formavilágukról és művészi hagyatékukról egyaránt ismertté váltak világszerte. Munkáikból olyan, a mai nemzetközi divatszférában is számon tartott, már ismertebb textiltervezők vagy nemrég végzett iparművészek és divatkreátorok merítenek ihletet, mint Zoób Kati, Németh Anikó, Tóth Bori, a Je Suis Belle vagy a USE.
Ha divatmúzeumról beszélünk, nem csupán a ruhatervezés történeti értékeinek gyűjtésére kell gondolnunk. A gyártás, az ipari előállítás, az alapanyagok és technikák kérdése, valamint az aktuális korszak ruhakultúrája és anyaghasználata is a receptúra része. A következő összeállításban olyan magyar és nemzetközi intézmények kollekcióiról lesz szó, amelyek ruházkodásunk historikus és legaktuálisabb irányzatait mutatják be.
Textil és Textilruházati Ipartörténeti Múzeum, Budapest
www.textilmuzeum.hu
Nem is kaphatott volna stílszerűbb elhelyezést az ország egyetlen textilipar-történeti múzeuma, mint a 18. század utolsó évtizedeiben (1784), a Goldberger (Goltberg) Ferenc által alapított óbudai Goldberger Kartonnyomó Gyár épületei. A polgári lakóházakban az alapításkor a földszinten kékfestő manufaktúra működött, az emeleten pedig a család lakott. Az 1972-es múzeumalapítást megelőzően, 1968-ban a Technika Házában rendezett szakmatörténeti tárlat anyagait már a leendő múzeum számára gyűjtötték be. Többéves költözködés után az 1992-ben megalakult Textil- és Textilruházati Ipartörténeti és Múzeumi Alapítvány megvásárolta a BUDAPRINT Pamutnyomó-ipari Vállalattól a valamikori gyárépületek közé ékelődött Goldberger-műemlékházakat. A rekonstrukciót követően 1999-ben, az eredeti tervek alapján Óbudán nyílhatott meg a Textilmúzeum.
A több mint kétszáz éve épült házakban működő múzeum a textil és textilruházati ipar rekvizitumaiból álló gyűjtemény fejlesztése érdekében kortárs textilművészetet reprezentáló alkotásokat is vásárol, illetve befogad, valamint évek óta a Néprajzi Múzeum által létrehozott MaDok (jelenkor kutatás és dokumentálás) programban együttműködő partnerként sikeres gyarapítási munkát végez. A szerteágazó textilszakma bemutatása az állandó technikatörténeti kiállítások mellett évente 4-5 időszaki tárlattal egészül ki. Vajk Éva, a múzeum igazgatója mindehhez kísérőprogramokat, előadásokat, felnőtt- és gyermek múzeumpedagógiai rendezvényeket is kínál. A központi rendezvények, mint például a Múzeumok Éjszakája nyáron és ősszel, a Kulturális Örökség Napok alkalmából a működő selyemszövő gépóriás, divatbemutatók, kézműves foglalkozások, színielőadások és koncertek miatt telt házzal büszkélkedhet a múzeum. Együttműködésben a Kiss Áron Magyar Játék Társasággal nyolc éve a múzeum ad helyet a kiállítással, tanfolyamokkal egybekötött társasági rendezvényeknek.
Az Európai Unió soros magyar elnöksége alkalmából a jövő év kiemelkedő eseménye lesz ősszel a Dobrányi Ildikó Alapítvány által létrehozott, Európa szövete című, magyar művészek munkáiból rendezendő kiállítás.
La Musée Galliera, Párizs
www.galliera.paris.fr
A Galliera-palota, vagy más néven Párizs város Divatmúzeuma 1977-ben nyitotta meg kapuit a francia főváros egyik legelőkelőbb kerületében. Az attraktív kőhomlokzatot tartó fémstruktúra Gustave Eiffel elképzelését tükrözi. A Leon Ginain építész tervei alapján építtetett neoreneszánsz palota eredetileg Marie Brignole-Sale, Galliera hercegnője 1894-ig folyamatosan bővülő magángyűjteményének adott otthont, története meglehetősen kalandos. 1907-ben Maurice Leloir történész létrehozta a Kosztümtörténeti Egyesületet, és nagyjából kétezer darabot számláló ruha- és ékszergyűjteményét 1920-ban azzal a kikötéssel ruházta át a párizsi önkormányzatra, hogy a gazdag kollekcióból alapítson divatmúzeumot. Kiállítóteret 1956-ig a Hotel Carnavalet, majd 1977-ig a Museé d'Art Moderne biztosított, mígnem a múzeum átkerült végleges helyére, a Galliera-palotába. 1997-ben korszerűsítési munkálatok kezdődtek, ezután kapta meg az intézmény a jelenleg is használatos Musée Galliera, Musée de la Mode de la Ville de Paris elnevezést. A múzeum anyaga a 18. századtól a jelenkorig a világ legfontosabb kosztümtörténeti ritkaságait foglalja magába, divatikonok kreációit, időszaki kiállításokon bemutatva a stílusteremtés mérföldköveit és a mai világmárkák jogelődjeinek kialakulását és virágzását. Az anyag sérülékenysége és törékenysége miatt nincs lehetőség az állandó kiállítás folyamatos megtekintésére, az időszaki tárlatok azonban maximálisan kárpótolhatnak: a közel százezer darabot számláló gyűjteményéből installált tárlatokon olyan ruharitkaságok kerülnek rivaldafénybe, mint például a nagy sikerű Krinolin-kiállítás nagyestélyei vagy Marlene Dietrich legendás gardróbjának darabjai.
Fashion and Textil Museum, London
www.ftmlondon.org
A londoni Divat- és Textilmúzeum a kortárs textilkultúra és ékszerkészítés lüktető központja. A város legfelkapottabb kerületében található épületet Ricardo Legorreta mexikói építész tervezte. Jelenleg a Newham College-dzsal együtt működő "divatház" nemcsak gyűjti az ikonikus és divatirányzatokat kreáló ruhadarabokat, de a fiatal tervezők számára is lehetőséget teremt. A Zandra Rhodes, híres/hírhedt brit designer alapította intézmény politikája mindig a sokkolás és a pazar elegancia libikókáján egyensúlyoz, így szervezi előadásait, workshopjait, kreatív foglalkoztatásait és divatshow-jait.
Fashion Museum, Bath
www.museumofcostume.co.uk
A Somerset megyei Divatmúzeum létrejötte Doris Langley Moore divattörténész és kurátor nevéhez köthető, aki 1963-ban Bath városának adományozta harmincezer darabot is meghaladó ruhagyűjteményét. Az ekkor még Kosztümmúzeumnak nevezett intézmény 2007-ben újabb "keresztelőn" esett át, s így született meg a mai Divatmúzeum. Legkorábbi darabjai az 1600-as évekre datálhatók, de itt található az a ruhatörténeti ritkaság is, amely Anna Maria Garthwaite-nek, kora első s egyben női designerének tervei alapján készült 1742-ben. A múzeum legnagyobb kollekcióját a 18. századi selyemruhák teszik ki. Az intézmény 1963 óta minden évben kihirdeti az Év Ruhája díj nyerteseit; az elismerést elsőként Mary Quant, a miniszoknya megálmodója kapta.
A gyűjtemény magját olyan legendás haute couture tervezők munkái adják, mint Bill Gibb, Biba, Cerruti, Missoni, Ralph Lauren, Karl Lagerfeld, Coco Chanel, Christian Dior, Hussein Chalayan, Alexander McQueen vagy Donatella Versace.
A múzeumi kollekció közel kétezer fényképet is tartalmaz, amelyek az 1950-es évektől 1970-ig mutatják be a design és a divat alakulását. A fotográfiákat Ernestine Carter, a Sunday Times divatszerkesztője állította össze.
Metropolitan - The Costume Institute, New York
www.metmuseum.org
Az intézet "Museum of Costume Art" elnevezéssel 1937-től kezdett működni az Irene Lewisohn által alapított Neighborhood Playhouse irányítása alatt. Tíz év múlva a Metropolitan-nel megegyezve átszerveződött, s így 1959-ben "The Costume Institute" -ként már a mai profillal mutatkozott be.
A múzeum több mint harmincezer kosztümnek és ruhakiegészítőnek ad otthont, átívelve öt kontinenst és több évtizedet.
A legendás divatdiktátor Diana Vreeland olyan nagysikerű kiállítások rendezésében működött közre, mint az 1973-as "The World of Balenciaga" (Balenciaga világa), az 1974-es "Hollywood Design" vagy az 1976-os "The Glory of Russian Costume" ( Az orosz kosztüm virágzása).
2009-ben a Brooklyn Múzeum által adományozott ruhakollekció révén a 19. század utolsó évtizedeitől kezdve a 20. század közepéig tartó periódus textilnyomatainak és formavilágának alakulását.
A múzeumban olyan speciális programok is megrendezésre kerülnek, mint például a 'Fashion in Art' (Divat a művészetben) körút, ami alatt kosztümtörténeti tényekre és érdekességekre derül fény, mialatt az intézet raktáraiban kalandozhat az érdeklődő. Az állandó kiállítás nem látogatható folyamatosan, csak bejelentkezéssel tekinthető meg.
Kuriózumnak tekinthető, hogy a múzeum kiállítóhelyei ötezer négyzetméteren helyezkednek el, sőt harmincezer kötetével a múzeum szakkönyvtára a világ legfontosabb kutatási platformjainak egyike, ahol archív divatplakátokat, grafikákat és terveket is őriznek.
Ha MET, akkor az éves Jótékonysági Gála mellett sem szabad elmenni, amely minden év májusában a nagy tavaszi kiállítás megnyitóját ünnepli. 1995 óta Anna Wintour (a Vogue főszerkesztőjének) védnöksége alatt álló rendezvény már a film-, a zene- és a divatipar legmarkánsabb és leglátványosabb jótékonysági eseményévé nőtte ki magát.
imho