A művészettől az életig
	Magyarok a Bauhausban 
	A nemzetközi hatósugarú németországi művészeti főiskola, a Bauhaus kutatása csak a hatvanas években indult el, hiszen a második világháború előtt a nácik kommunistának, utána az Elbától keletre túlságosan polgárinak bélyegezték.
	
	
		
			
				| Fekete Vali | 2010-10-11 16:08 | 
		
	 
	
	
		
		 A közel fél évszázada megindult  kutatások nyomán természetesen köztudott volt a művészeti irányhoz  tartozó magyar alkotók neve és munkássága, de csak most először,  Pécsett, a Kulturális Főváros rendezvényeként láthatjuk együtt a magyar  származású bauhausosok munkásságát.
A közel fél évszázada megindult  kutatások nyomán természetesen köztudott volt a művészeti irányhoz  tartozó magyar alkotók neve és munkássága, de csak most először,  Pécsett, a Kulturális Főváros rendezvényeként láthatjuk együtt a magyar  származású bauhausosok munkásságát. 
 
 A művészettől az életig -  Moholy-Nagy László meg nem született könyvének címét vette kölcsön az a  pécsi Janus Pannonius Múzeum és a berlini Bauhaus-Archiv  együttműködésével létrejött kiállítás, amely a magyarok Bauhaushoz  kapcsolódó működését tárja fel. A Kulturális Főváros végre olyan értéket  tűzött zászlajára, amely nemcsak nemzetközi érdeklődésre tarthat  számot, hanem Pécs kulturális hagyományainak is méltó bizonyítéka,  hiszen nemcsak a művészek közül éltek többen a városban, hanem a  kiállított anyag egy része is a pécsi Modern Képtár egyedülálló  gyűjteményéből került ki.
 Pécs és az avantgárd
  Pécs, ez a zaklatott történelmű dél-magyarországi város, különös  jelentőségre tett szert a modern magyar művészet történetében. A 20.  század elején, szinte egy időben, számos kiemelkedő avantgárd festő és  építész tűnt fel a város művészeti életében. A művészi tehetségek  kiemelkedő gazdagsága a színes társadalmi környezetben és a hányatott  történelmi sorsban gyökeredzett. 1918 és 1921 között Baranya megye nem  tartozott Magyarországhoz; a párizsi béketárgyalások befejezéséig  ideiglenesen a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság csapatai állomásoztak itt.  Ebben a közegben bontakozott ki a Pécsi Művészkör tevékenysége, amely a  magyar avantgárd aktivista-expresszionista irányához tartozott, és  amelynek munkásságát a kiállítás kurátorai a magyar Bauhaus pécsi  előzményeinek tekintik.
Pécs, ez a zaklatott történelmű dél-magyarországi város, különös  jelentőségre tett szert a modern magyar művészet történetében. A 20.  század elején, szinte egy időben, számos kiemelkedő avantgárd festő és  építész tűnt fel a város művészeti életében. A művészi tehetségek  kiemelkedő gazdagsága a színes társadalmi környezetben és a hányatott  történelmi sorsban gyökeredzett. 1918 és 1921 között Baranya megye nem  tartozott Magyarországhoz; a párizsi béketárgyalások befejezéséig  ideiglenesen a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság csapatai állomásoztak itt.  Ebben a közegben bontakozott ki a Pécsi Művészkör tevékenysége, amely a  magyar avantgárd aktivista-expresszionista irányához tartozott, és  amelynek munkásságát a kiállítás kurátorai a magyar Bauhaus pécsi  előzményeinek tekintik. 
 Innen, a képzőművészeti előzmények feltárásával, valamint Kassák és az  aktivizmus Bauhausra gyakorolt hatásának bemutatásával kezdődik a  kiállítás, és vezet el az élet legkülönbözőbb területein megnyilvánuló  modern kezdeményezések felmutatásához, benne a magyar bauhausosok és  kültagok tevékenységéhez (Bortnyik Sándor, Moholy-Nagy László, Molnár  Farkas, Pap Gyula, Stefán Henrik, Weininger Andor).
 A művek bemutatása a Bauhaus "katedrálistól a lakógépig", azaz az  expresszionizmustól a funkcionalizmusig ívelő történetét követi,  másrészt pedig az egyes Bauhaus-műhelyek tevékenységére koncentrál. 
 A kiállítás kurátorai, Baykai Éva, Annamarie Jaeggit és Várkonyi György,  a rendezés során kiválóan használták - az el nem készült Nagy  Kiállítótér hiányában - a rendelkezésre álló Modern Képtár korántsem  kedvező adottságait. Külön épületben, négy teremben kapott helyet az  előzményeket felvonultató fejezet, míg az iskola különféle műfajok és  műhelyek szerinti bemutatása a képtár főépületében két szinten látható.
 Főszerepben az építészet
 A tematikus rendezésben kitüntetett szerepe van az építészetnek -  tekintettel a pécsiek (Breuer, Forbát és Molnár) meghatározó  közreműködésére Walter Gropius építészirodájának terveire -, továbbá a  színháznak, díszlet- és jelmezterveknek, a Bauhaus egész arculatát  meghatározó bútortervezésnek (Breuer Marcell), tipográfiának,  könyvtervezésnek és nem utolsósorban a Bauhaus színpadi produkcióinak.  (Különös tekintettel a Bauhaus jazz-band vezetőjének, Weininger Andornak  működésére). 
 A magyarok sokoldalú munkásságából is kiemelkednek újszerű fotó és  filmkísérleteik, amelyek közül a legszembetűnőbbek Moholy-Nagy László  fotogrammjai és fotóplasztikái, továbbá Forbát Alfréd, Pap Gyula és a  mozgalom emancipáló törekvéseinek megfelelően a korban fontos szerepet  játszó, mára azonban sajnos szinte elfeledett fotográfusnők munkái  (Fodor Etel, Blüh Irén, Kárász Judit). Ezeknek "méltó párja" Kismányoki  Károly a kiállításon vetített Pécsi Bauhaus filmje. 
 Makettvilág
  A tervek mellett makettek szemléltetik a Bauhaus építészeti elveit, így  többek között látható a kezdeti, aktivista lendületből táplálkozó,  radikális építészeti megoldásokra törekvő Molnár Farkas tervezte Vörös  Ház vagy Weininger Andor más színháztervei mellett a Gömbszínház  makettje is. A jól szerkesztett maketteket Pelényi Margit és Szabó  Miklós építette.
A tervek mellett makettek szemléltetik a Bauhaus építészeti elveit, így  többek között látható a kezdeti, aktivista lendületből táplálkozó,  radikális építészeti megoldásokra törekvő Molnár Farkas tervezte Vörös  Ház vagy Weininger Andor más színháztervei mellett a Gömbszínház  makettje is. A jól szerkesztett maketteket Pelényi Margit és Szabó  Miklós építette.
 Feltételezem, a tér szűke, mely a Modern Képtár  műemlék jellegű épületének belső tereit jellemzi, ezek méretét is  befolyásolhatta. Mennyire testközeli lett volna egyik-másik alkotás ha  "bejárható" léptékben is kivitelezhető, ha például a Molnár Farkas által  kedvelt, eltolható falak valóban eltolhatók! Egy ilyen modell  interieurjében kiállított bútorok pedig egyfajta "életvilágként"  mutathatták volna be a Bauhaus által megvalósítani kívánt filozófiát.
 Az élet átstrukturálása
 Ez a filozófia a kiállításon sokkal kisebb szerepet kapott, noha azt  hiszem, e nélkül nem kaphatunk valóban egységes képet arról, ahogy az  iskola magát az életet kívánta átstrukturálni. Ahogy ezek az elvi  alapvetések kikerülhetetlenek például Le Corbusier és a vele munkálkodó  belsőépítészek és designerek munkáinak megértésében. Mondjuk,  megtekinthetjük Moholy-Nagy László, Molnár Farkas és a később háttérbe  szorított Kállai Ernő elméleti munkásságának írásos dokumentumait,  amelyek a Bauhaus új művészet- és életfelfogásának formálására és  megismertetésére törekedtek, ezek azonban inkább tárgyi bizonyítékul,  mint elméleti támpontul szolgálnak. Igaz, a múzeum ez alkalomra  megjelentetett egy több mint négyszáz oldalas tanulmánykötet a kiállítás  katalógusaként, amely impozáns kivitelben (Czakó Zsolt munkája), a  kiállítás vizuális szerkezeti elemeivel egységben húsz tanulmányon  keresztül szemlélteti a Bauhaus-iskola munkásságát és utóéletét.  Hiányzik azonban egy, a nemzetközi múzeumokban megszokott, kisebb,  könnyebben kezelhető, a kiállítást végigkísérő, többnyelvű kiadvány, ami  a kiállítás-látogatónak kalauzul szolgálhatna. 
 Összességében a pécsi Káptalan utcában egy jól felépített, a  Bauhaus-mozgalom magyar vonatkozásait kiválóan szemléltető, a tárgyi  emlékeket felvonultatva elsősorban a szakmai közönséget megszólító  kiállítás született, amely talán már intenciójában, talán az adott  lehetőségek miatt, nem követi azt a nemzetközi gyakorlatot, hogy a  bemutatást interaktív elemekkel gazdagítva, az adott tematikát, ez  esetben "a Bauhaust mint életérzést" a nagyözönséghez közelebb vigye. A  művészet bemutatása (beleértve az építőművészeti és iparművészeti  vonatkozásokat) megvalósult, "az élettel" azonban a kiállítás némileg  adósunk marad.
(Fotó: Balogh Robert www.balogh-robert.hu) 
 A művészettől az életig. Magyarok a Bauhausban című kiállítás a pécsi Modern Képtárban 2010. augusztus 15. és október 24. között tekinthető meg.
 Bővebb információ: itt