©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Kis bécsi kaleidoszkóp


Bécs nemcsak a minden kétséget kizáró báj, pazar elegancia és gazdag építészeti emlékek birtokosa: mindezen túl egy egész múzeumi negyed gondos őrzője. A miniállam állandó kulturális zsizsgést biztosít a bécsieknek és a turistáknak egyaránt.

Szerző: Heilmann Anna | Forrás: | 2010-09-13 13:34:43

A 20. századi művészet monstre bazaltkolosszusa

MUMOK - azaz a Modern Művészetek Múzeumának 21. századi arculatát az Ortner és Ortner tervezőpáros egy monolit bazalttömbe álmodta bele, melyet 2001. szeptember 15-én a Museums Quartierben meg is nyitottak. A fekete lávakőzet borítású kubus nyolcemeltnyi tömör katarzis: a 4800 négyzetméternyi kiállítótér nemcsak a legdinamikusabb kortárs művészeknek ad lehetőséget a bemutatkozásra, de a 20. század alkotói előtt is tiszteleg gyűjteményének közel 7000 műtárgyával. A MUMOK "őskollekcióját" Werner Hofmann alapozta meg, az akkor még a Svájci Kertben található 20. század Múzeuma vezetése alatt, melyet 1962-ben alapítottak. Később újrakeresztelték Modern Művészetek Múzeumává, s 1979-ben nyitottak meg a publikumnak a Liechtenstein-palota védnöksége alatt. A ma is használatos Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien elnevezést 1991-ben kapta meg.

Brigitte Kowanz - egy nemzetközileg is elismert osztrák művészcsoport tagja - a fénnyel mint közvetítő csatornával s mint motívummal 1980 óta kísérletezik. Üvegpanelek és fényritmusok fogják közre foszforeszkáló kódjait, színes csőhálózatba rejtett üzeneteit, a tükörborítású kiállítótér imbolygó, lüktető reális és átlényegített fényuniverzumában mi is lényegi szerepet kapunk. Kilépve a falak szorításából, két nagyobb, köztéren fellelhető munkájának egyike közvetlenül a MUMOK homlokzatán, a másik pedig az UNIQA tornyon figyelhető, illetve olvasható le.

 

Ahol a kilenc Múzsa személyesen őrzi a harmóniát

Az Albertina Bécs belvárosának uralkodó múzeuma, amely az Opera és a Városi park alkotta háromszög átlójában helyezkedik el. A világ legfontosabb, egymilliós darabszámú grafikai gyűjteményének tulajdonosa: a múlt századok fontosabb nyomatai mellett helyet ad a modern fotográfiáknak és építészeti rajzoknak is. Emellett állandó kollekciójában nemcsak az impresszionizmus értékesebb darabjait, de a 20. század legelismertebb festőgéniuszainak alkotásait is megtalálhatjuk. Az igényességet most is maximálisan prezentáló időszaki kiállításai bemutatják az 1927-es születésű Alex Katz pop-art ihletettségű total-plan portréit, s az 1900-as évek úttörő fotográfusa, Heinrich Kühn átfogó és gazdag életművét. Ez az első alkalom, hogy meghívták Ausztriába az ötvenéves New York-i festőt, Walton Fordot. Háromméteres vásznai nemcsak a káprázatos színgazdagságukkal tűnnek ki, de a művész erőteljes társadalomkritikai fricskájával is: a Bestiarium című festménycsoport éppúgy építkezik történelmi hagyományokból, mint a több száz évvel ezelőtt felfedezett állatok természettudományos bemutatásából. Filozófiájában a "felsőbbrendű" ember, aki magát mint a humán életmód és kultúra egyedüli teremtőjét ünnepli, azonosul azzal a különleges állatvilággal, amelyet mi pusztítunk fokozatosan. Művészete provokatív utalás a kultúra és a barbarizmus azonosítására: ki az egzotikusabb, s ki a gyarmatosító voltaképpen?

Kapcsolódó cikkek:

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...