Unikum Szentendrén
	Újdonságok a szabadtéri kiállításokban 
	2010. június 26-tól látogatható a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban az Észak-magyarországi falu tájegység. Több szempontból is az újítás és megújulás jellemzi az épületegyüttest: koncepció, szituációk, interpretációk a porondon.
	
	
		
			
				| Nagyné Batári Zsuzsanna | 2010-07-12 15:15 | 
		
	 
	
	
		
		A koncepció és új vonásai - településszerkezet, építkezés és társadalmi rétegek
 Az eredeti koncepció patak menti, völgyi úti falu képe kiegészült egy  majorsági épületegyüttessel, amelyben közönségfogadásra alkalmas,  látogatóbarát megoldásokkal kialakított magtár és egy cselédház kapott  helyet. Az előbbi alkalmas arra, hogy kiállításoknak, múzeumpedagógiai  programoknak, színházi előadásoknak, koncerteknek adjon helyet, míg a  "négyeskonyhás" cselédház négy lakóegysége négy különböző időpont  bemutatásával teszi izgalmassá a cselédek és leszármazottaik  életmódjának nyomon követését. A majorsági épületegyüttes alatti  rézsűben sorakoznak a szomolyai és noszvaji mintát követő barlanglakások  - más néven pinceházak -, melyek szabadtéri múzeumi bemutatása  egyedülálló vállalkozás. A könnyen megmunkálható tufa hiányában  speciális műszaki megoldással megépült pinceházak a két világháború  közötti időszakot keltik életre, mikor is több ezren éltek hasonló  körülmények között a Bükkalja falvaiban. A lakosok summásmunkából,  kisipari tevékenységekből keresték meg kenyerüket, ezt mutatjuk be mi is  a múzeumi tájegységben. Az épületegyüttest szakrális kisemlékekkel  egészítettük ki: a meglévő, áttelepített debercsényi haranglábon kívül  (a haranglábat azért sikerült áttelepíteni, mert a falu már nem tudta  volna a pusztulásnak indult szakrális emléket rendbe hozni) egy  Kisgömöriből (mai Szlovákia) származó kiskápolna és egy regéci görög  katolikus út menti kereszt másolatát állítottuk fel. Ám nemcsak a  kápolna kapcsán bővült a reprezentált terület: a kisnemesi utódok  életmódját felelevenítő, Nemesradnótról (mai Szlovákia) származó  lakóházzal sikerült átlépni az országhatárokat, és a történeti  Magyarországhoz tartozó Gömör vármegyét is bevonni a kutatásokba,  Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén megye mellett.
 Perkuta
 Perkuta
A koncepció színesíti a bemutatott társadalmi rétegek bővítése is: a  meglévő, szegény- és középparasztokon kívül megjelennek a fent említett  summások, cselédek, kisnemesi utódok, illetve a vándoriparosok is,  hiszen a teknővájó cigány és a drótos tót is emblematikus figurája a  tájnak.
 Természetesen nem hagyható ki a tájegység által bemutatott építészeti  szerkezetek rövid leírása sem: az épületek a faépítkezésen túl  (keresztfejes boronafal, talpas-vázas falszerkezet sövény-, deszka-,  tégla- vagy vályogkitöltéssel), a kő- és téglaépítkezést is  reprezentálják; a lépcsős és felvert zsúptető mellett megtalálható itt a  cserép- és nádfedés is. Tüzelőberendezések szempontjából szintén  jellemző a sokféleség: a belülfűtős, kabolás kemencéken kívül a táblás  kemence, a vindófni, a rakott tűzhely, a vaskályha, a szabad kéményes  konyhában álló kemence és a kívülről fűthető boglyakemence is megjelenik  a lakásbelsőkben.
 Szituációk
 A koncepcióba utólag bekerült épületek, objektumok és társadalmi rétegek  mellett a bemutatott szituációk is gazdagítják a kiállítást. Nagy  hangsúlyt kapott a különböző szokások, élethelyzetek reprezentációja  (azért, hogy az enteriőr tárgyi világán kívül minél több információt  csempészhessünk a helyiségekbe a mindennapok és ünnepnapok  bemutatásával, különböző élethelyzetek kialakításával), különösképpen az  ősztől tavaszig tartó időszak, hiszen a tájegység téli nyitva  tartásából kiindulva az ősztől tavaszig tartó időszak hagyományai váltak  hangsúlyossá. Így a márianosztrai lakóházban disznótor, Karancskeszin  fonó, Perkupán lakodalom, Nemesradnóton karácsonykor rendezett  familiáris gyűlés; Erdőhorvátiban az erdőhorváti kerek perec sütése,  Novajon a lakodalmas nagykalács sütése, Szomolyán a summásmunkába induló  családfő utolsó, pakolással eltelő estéje, a noszvaji pinceházban pedig  a télen végzett hátikosárfonás látható.
 Domaháza
 Domaháza
Külön említést érdemel a domaházi lakó érdekes muzeológiai kísérlete. A  berendezés alapjául egy Molnár Balázs által készített archív fotósorozat  szolgál, az 1960-as évek elejéről. A képek egymás után következő  években rögzítették a szoba-, kamra- és pitvarbelsőt, ennek alapján  indult meg a tárgygyűjtés és az enteriőr rekonstrukciója. A felvételeken  nem látható részletekre a leszármazottakkal készített interjúkban  kérdeztünk rá. Nem volt könnyű megfelelő viaszosvászon terítőt, képeket,  feliratos falvédőt, alumíniumedényeket találni. Az archív képeket a  kiállításban is felhasználtuk: egy képernyőn gombnyomással előhívható a  régi felvétel, és ezzel párhuzamosan a lesötétített enteriőrben  felvillan az adott részletet megvilágító lámpa. A képek sorozata egy  esti lefekvés történetét meséli el, ehhez hanganyag társul.
 Interpretációs eszközök, interaktivitás
 Ez azonban már átvezet az interpretációs eszközök kérdéséhez. A  látogatók számára már nem egyértelműen értelmezhető egy-egy enteriőr és  szituációja, annak tárgyi anyaga, így további interpretációs eszközök  kiállításba építésével segítjük egy adott téma jobb megértését.  Ezenkívül az interpretációs eszközök a teljesebb hangulat  megteremtéséhez is hozzájárulnak, erre példa a karancskeszi fonó vagy a  perkupai lakodalom, ahol a házakba belépve hiteles zenei és hanganyag  hallható. A karancskeszi fonó pitvarában tapintható szösz- és  textilinstallációt helyeztünk el, hogy a látogatók megismerjék a fonás  alapanyagát és a megszőtt textileket is. A fonáshoz használt eszközöket  és a fonás menetét szekrényből kihúzható plexilapokra nyomtatva  ismerheti meg az érdeklődő. A fonó lányok sokaságát hiteles minták  alapján megfűzött, levegőbe akasztott gyöngykalárisok jelképezik. A  tájegységi berendezések kialakításakor fontos tényező volt, hogy a  házakban élő embereket, az emberi jelenlétet is érzékeltessük (a  hangzóanyag erre is szolgál), ezt a perkupai lakodalom esetében a  vendégek falra festett sziluettjével értük el. A márianosztrai  disznótorban az evőeszközök csörgése és a disznóölés hangjai keverednek,  az erdőhorváti perecsütést és a novaji kalácssütést az enteriőrben  elhelyezett képernyőn lehet végigkövetni. A novaji kalácsok műtárgyakra  nem veszélyes műanyagból, eredeti sütemény alapján elkészített másolatai  a kamrában hűlnek. (Újdonság az enteriőrökben alkalmazott műételek sora  is, általuk nemcsak realisztikusabb a berendezés, de egyes tárgyak  funkciója is kiderül: pl. kenyértartó rács.) A novaji lakóházban az  egész kamra interaktív tér, ahol a tárgyak megfoghatók, kipróbálhatók. A  sütés a fő téma, ezért az egyik falon sütőedényekből összeállított  kamarakiállítás tekinthető meg: a típus alapján rendszerezett sütőformák  mellett rövid leírás és recept található. 
 Nemesradnót
 Nemesradnót
Teljes egészében interaktív tér minden korosztály számára a filkeházi  lakóház, amelynek bútorzata hiteles másolatokból áll. A Magyarországon  egyedüliként rekonstruált cserepes kabola mellett a lakóháznak ez a  legfőbb tulajdonsága: így tapintás és érzékelés útján még több  információt szerezhetnek a látogatók a házban élők mindennapjairól. A  lakóház múzeumi hasznosítását a múzeumpedagógus kollégák készítették  elő.
 Kiállítások
 Az enteriőröket termes jellegű kiállítások egészítik ki, melyeknek célja  egy-egy téma mélyebb bemutatása; vizuális információkkal igyekszünk  minél több réteget megszólítani. Ezért rendeztük be a múzeumi mozit,  ahol a látogatók választás útján döntenek arról, melyik néprajzi filmet  nézik meg. A műsorban olyan alkotások szerepelnek, amelyek közelebb  hozzák az észak-magyarországi falvakban élők szokásait, így például a  noszvaji hátikosárfonást, a novaji remélést vagy a domaházi  lepénysütést. A felvételek zöme a múzeum munkatársainak munkája, de más  múzeumok vagy helyi televíziók felvételei is megtalálhatók itt.
 A mozi mellett van a fotótár, amelynek falain a padlótól a plafonig,  településenként rendezett archív felvételeket nézhetnek meg a látogatók  az elmúlt 100 évből. Ezeknek anyaga múzeumok adattárából, fotótárából  származik, illetve a falvakból, ahol laptoppal és szkennerrel  felszerelkezve jártuk a házakat, és térképeztük fel a családi albumokat.  A fotók számozottak, a kiállítótérben elhelyezett számítógépen  kereshetők meg a rájuk vonatkozó adatok. Kiállítás mutatja be a  felvidéki magyarság történetét a nemesradnóti lakóház gabonáskamrájában;  a karancskeszi istállóban pedig az áttört faragású padokat emeltük ki.
 Fotótár, látványterv
 Fotótár, látványterv
 A legnagyobb kiállítás azonban az erdőhorváti, Egres úti épületben  rendezett módszertani kiállítás, melynek célja, hogy bemutassa a  látogatóknak, hogyan bontjuk le és építjük újjá az egyes épületeket a  múzeumban, és később hogyan végezzük el a néprajzi gyűjtést és hogyan  rendezzük be a házakat. A látogatók egy része ugyanis nem feltétlenül  tudja, hogy eredeti épületek között jár, és olyan tárgyakat lát, amelyek  hitelesen képviselik a múltat. Az interaktív kiállításban fel lehet  kukucskálnia padlásra, ki lehet próbálni a leltározást, egy kirakó  segítségével össze lehet rakni a berendezést, és számítógépen lehet  böngészni a háttéranyagok között. A legfontosabb azonban mégis az, hogy a  múzeumban felgyülemlett tudást átadhassuk az érdeklődőknek, ezért  kemenceépítésre, régi építésű lakóházak állapotának javítására, régi  tárgyak állagának megóvására vonatkozó gyakorlati tanácsokat vihet haza  magával a látogató.
 Összességében tehát elmondható, hogy a tájegység új útra lépett, ahol a  mai kor igényeinek megfelelően próbál interaktív módon ismereteket  átadni - olyan információkat, amelyek a mai mindennapi életben is  hasznosak lehetnek.
 A tájegységfelelős néprajzos muzeológus Nagyné Batári Zsuzsanna, a  tájegységfelelős építész Román Árpád. A cselédházat Kiss Kitti rendezte  be, a felvidéki magyarok történetét bemutató kiállítás kurátora Kemecsi  Lajos. A kertészeti terveket helyszíni és adattári kutatások alapján  Jakab Lászlóné készítette.