Űrhódító
A számítógépes játék (R)evolúciója
Május 22-én a "Pac-Man" játék premierjének harmincéves évfordulóját már a "Ms. Pac-Man" játéktermi változatának kipróbálásával ünnepelhették a múzeumlátogatók a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban, az "Űrhódító" című kiállítás termeiben.
el moreno |
2010-06-08 16:40 |
A kiállítás a címét az 1978-ban bemutatott (és a "Pac-Man"-hez hasonlóan) legendás "Space Invaders" játék nyolcvanas évekbeli "Űrhódító" elnevezésű magyar átiratától kölcsönözte - ahogy ezt Képes Gábortól, a kiállítás rendezőjétől megtudtuk. A "Space Invaders" mára ikonikussá váló pixel-űrlényei a kiállítás több pontján is visszaköszönnek: egyfelől a - szó szerint "átütő" és hangulatos - installációban (látványterv: Kemény Gyula), másfelől a videojátékok popkulturális hatását illusztráló kortárs iparművészeti alkotásokon (Gerzsenyi András, Gerzsenyi Mariann és Balogh Viktória munkái). A magyar rokon "Űrhódító"-t pedig magunk is lézerágyúvégre kaphatjuk a Videoton által gyártott TV-Computerek közül kiállított darabon.
Élmény! Nézd meg Patrick Jean PIXELS című videomunkáját.
Majdnem minden kipróbálható
Bár a kiállítás egyik ritkaságát, a Commodore cég PET2001-es modelljét csak üveg alatt csodálhatjuk meg, a régi gépek nagy része kipróbálható (fontos, hogy egy részük csak az előre megadott időpontokban), és így lehetővé válik, hogy vagy újraéljük, vagy rácsodálkozzunk a régi idők nyújtotta játékélményre is. Újra elevenedik például a Joystickkal való küzdelem, a kifürkészhetetlen játékmenet okozta metajátékélmény, és a korlátozott szín- és formavilágból építkező képi világ magával ragadó ereje. És valóban, ahhoz képest, hogy a tárlat viszonylag kis alapterületű, a játékok végigpróbálása után nehéz elhinni, hogy már egy bő órája bent vagyunk, de még hozzá sem fogtunk a kiállítás egyéb elemeinek megtekintéséhez.
Közösségi élet a gép előtt
Pedig nem csak a méltán népszerű "Terminator2: Judgement Day" lövöldözős játékgép, a "Time Machine" flipper és az MTA SZTAKI által fejlesztett ?84-es Primón futó "Vili, a bányász", vagy a ZX Spectrumon játszható "Gulpman" és társaik alkotják a kiállítás anyagát. Láthatunk különböző régi perifériákat, játékokat korabeli hordozókon, egy, a borítójával a "Sierra" kalandjátékok és a számítógépes játékok körül szerveződő közösségek aranykorát megidéző Commodore Világot is. Megtekinthetünk továbbá játéktechnika-történeti kuriózumokat is, mint például a Videoton által készített "Pong"-változat, amely - ahogy a kiállítást megnyitó Vigh Attila (Microsoft Magyarország) is kiemelte - kétszemélyes játékmenetével tökéletesen testesíti meg a videojátékokat a kezdetektől meghatározó közösségi jelleget.
Igazi öröm, hogy a tavaly és idén márciusban csupán egy-egy hétvégés program keretében a Csokonai Művelődési Központban megrendezett Retro Video- és Kvarcjáték-kiállítás után ezúttal egy hat hónapos múzeumi kiállítás tűzte célul a számítógépes játékok kultúrájának, történetének és társadalmi kontextusának bemutatását.
Játékidő
A kiállítás 2010. november 21-ig, hétfő kivételével minden nap megtekinthető, de különösen kedden, csütörtökön vagy szombaton, 10.00 - 13.00 óra között érdemes megnézni, mert ilyenkor ki is lehet próbálni a régi személyi számítógépeken futó játékokat - egy-egy színes Tetris-elem alakú ülőkére huppanva.
A kiállítás az NKA támogatásával valósult meg, a tárgygyűjtés és a kutatás a MaDok-program keretében zajlott.