©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

MÖF 2014


2014-ben a Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezési jogát ismét a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ nyerte el. Mire számíthatunk?

Szerző: Nagy Magdolna | Forrás: | 2014-05-22 08:00:04

A 2013-ban bevezetett újításokat mind a nagyközönség, mind a múzeumok pozitívan fogadták, ezért az idei fesztiválnál sem arculatban, sem a tartalmát érintően nem tervezünk jelentősebb változtatásokat. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a visszajelzéseket figyelmen kívül hagyjuk, ellenkezőleg! Számos olyan újítást vezetünk be, amely a múzeumokkal folytatott kommunikációt még gördülékenyebbé teszi, és arra is vannak elképzeléseink, miként lehet a rendezvényt a látogatók számára vonzóbbá tenni.

Változások közkívánatra!

Bár a múzeumok üdvözölték, hogy 2013-ban rövidebb ideig tartott a fesztivál, ezáltal jobban tudták erőforrásaikat koncentrálni, az azonban, hogy a Márton-napi programok kikerültek a fesztivál időintervallumából, a kommunikáció szempontjából megnehezítette a munkájukat. Az „Itthon vagy! – Magyarország szeretlek” nulladik napos hétvége is hozzájárult ahhoz, hogy a múzeumok a Márton-napi rendezvények nélkül tudták ezt a magas látogatószámot hozni. A múzeumok visszajelzéseit figyelembe véve 2014-ben a fesztivál időtartamát úgy állapítottuk meg, hogy a Márton-napi rendezvények ismét a fesztivál részesei lehessenek (idén 2014. szeptember 29. és november 09. között rendezzük meg).

A múzeumoktól érkezett jelzések szerint évek óta gondot jelent, hogy vannak olyan programjaik, amelyeket nehezen tudnak tematikákhoz sorolni, ezért ezek kommunikációja nagyon nehéz számukra (vagy beleerőltetik egy témakörbe, ami félrevezeti a potenciális látogatót, vagy nem kötik témakörhöz – ezáltal nehezebben tudják kommunikálni). Ezek legtöbbje kiállításmegnyitó, vagy olyan rendezvény volt, amely a település hagyományaihoz kapcsolódik, és évek óta az őszi fesztivál időszakára esik. 2014-ben visszahozunk egy olyan laza kategóriát, a „Múzeumi őszbúcsúztató”-t, amelyhez témakörhöz nehezen illeszthető programjaikat rendelhetik a múzeumok.

2013-ban nagy sikere volt azoknak a rendezvényeknek, amelyek a múzeum falai közül kilépve az utcát, teret is programhelyszínként használták. Ez egybecseng a Trendinspiration 2013-as trendeket vizsgáló kutatásával, miszerint az utca mint közösségi tér egyre fontosabb szerepet kap. A szabadidős tevékenységek dömpingjében egyre nehezebb a fogyasztók érdeklődését a múzeum iránt felkelteni. Hiába a legfantasztikusabb múzeumi program, ha a híre nem jut el a látogatóhoz, mert nincs elég pénz intenzív kommunikációs kampányra. Az utcán azonban mindenkit meg lehet szólítani; a járókelő akaratlanul is találkozik a kitelepült múzeummal, és ha elég izgalmas a látvány, szakít időt az ismerkedésre. A pedagógusokkal hasonló a helyzet: sokan azért nem ismerik azokat a lehetőségeket, amelyeket a múzeumok kínálnak számukra, mert nem jut el hozzájuk a tanítást színesebbé és élménytelivé tehető múzeumpedagógiai foglalkozások híre. Őket leghatékonyabban úgy érhetjük el, ha közvetlenül és személyesen keressük fel az iskolában.

2014 egyik újdonságának, az „Utazó múzeum – Múzeumi élmény falakon kívül” programnak a célja, hogy a múzeum ott mutatkozzon meg a célközönsége előtt, ahol az gyakorta megfordul. Ez jelenthet például utcán, szabadidőközpontokban vagy iskolákban megrendezett kiállítást, óvodákba, iskolákba szervezett játékos múzeumpedagógiai programokat, közösségeket megmozgató szabadtéri alkotást, kulturális felfedező kirándulást, vagy éppen „flash mobot” a város főterén – a lehetőségek határtalanok.

A 2013-ban kialakított rendszert, miszerint a programokat a www.oszifesztival.hu honlapra a múzeumok maguk töltik fel és frissítik, kedvezően fogadták a múzeumok. Idén továbblépünk a digitalizálás útján: a múzeumok nemcsak a nagyközönségnek szóló programjaikat tölthetik fel saját kóddal, de a köztünk (MOKK) és a rendezvényben részt vevő múzeumok közötti kommunikációt is elektronikus útra tereljük. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a pályázatnak mind a benyújtása, mind az elszámolása elektronikus úton történik – ezzel nemcsak a papírfelhasználást, de a postázandó dokumentumok mennyiségét is csökkentjük.

 

Tovább éltetjük, ami sikeres volt

A 2013-ban bevezetett és a Múzeumok Őszi Fesztiválja arculati elemeit hordozó, a honlapról letölthető plakát és szórólapminták jelentősen megkönnyítették a múzeumok munkáját, ezért idén is készítünk egységes sablonokat. A múzeumok 2/3-a használta őket, s ennek köszönhetően jelentősen hozzájárultak a fesztivál egységes kommunikációjához.

A legnépszerűbb témaköröket megtartottuk a fesztivál idei kínálatában. A pedagógusokra továbbra is kiemelt figyelem irányul a Tanárok éjszakájával. A fiatalokat megszólító „16+ Múzeumi találkozások – Diákok buli előtt” programhoz a tavalyi siker hatására reméljük, hogy sok múzeum kedvet kapott. A „Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk és fedezd fel! – Kulturális tereink másként” programmal újból kapcsolódunk az építészet hónapjához, és a „Tárgydoktorok” rendelői is kinyitnak. Ismét csatlakozunk a Nagy Rajzolás nemzetközi kampányhoz. 2014-ben a „Draw the World”, azaz „Rajzold meg a világot!” mottó jegyében a közvetlen környezetben rejlő lehetőségeket felfedező és a jövőbeli fenntarthatóság gondolatát feldolgozó rajzolós programokat díjazza a londoni zsűri. A múzeumoknak érdemes a programjukkal pályázni, hiszen már két magyar nyertese is van a „Big Draw”-nak! A Kecskeméti Kulturális Központot 2009-ben, a Tiszazugi Földrajzi Múzeumot 2013-ban díjazták a szervezők.

 

Hamarosan megjelenik a Múzeumok Őszi Fesztiválja 2014 felhívása.

Kapcsolódó cikkek:
Sikerek és tanulságok a Múzeumok Őszi Fesztiválján
Mérlegen a 2013-as Múzeumok Őszi Fesztiválja
Sikerek és tanulságok a Múzeumok Őszi Fesztiválján

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...