Mi vár a felnőttekre az Aquincumi Múzeumban?
Válogatás a Magyar Múzeumok archívumából
Az elmúlt néhány évtizedben világszerte megnőtt a múzeumok oktatásban betöltött szerepe. Ezzel egyidejűleg az élethosszig tartó tanulásra a munka területén és a magánéletben is egyre erősebb igény támadt.
Lengyelné Kurucz Katalin |
2009-05-14 21:28 |
A múzeumok szerepe egyszerre nevelő, oktató és ismeretterjesztő. Itt a környezet és a kreativitás együtt hat a tanulás ösztönzésére.
A múzeum az informális tanulás terei közé tartozik. Ennek előnye, hogy figyelembe veszi az egyén ritmusát, kíváncsiságát, ezért a programok kialakításakor az egyéni tanulási törekvés elősegítésére, ösztönzésére kell törekedni.
Az Aquincumi Múzeum látogatói statisztikáinak adatai szerint az összes látogatók felét a felnőtt közönség teszi ki. Ezt a célközönséget célozza meg az intézmény az alább ismertetett programjaival.
Szervezett programok
- A felsőoktatásban részt vevők (egyetemek, főiskolák művelődésszervező, múzeumpedagógus, andragógus hallgatóinak) múzeumi gyakorlata.
- Pedagógusok tájékoztatója/továbbképzése (valamely egyetemmel vagy oktatási alapítvánnyal közös szervezésben, vagy a múzeum saját szervezésében, évente az őszi iskolakezdéskor).
- Idegenvezetők továbbképzése (az Idegenvezetők Szövetségével, az idegenvezetőket összefogó szervezetekkel meghirdetve).
- Szakmai fórumok (a múzeum tevékenységéhez vagy gyűjtőköréhez szorosan kapcsolódó szakmai események külső partner szervezésében). Pl. ICOMOS-közgyűlés, mely nemcsak a helyszínt biztosította, hanem a múzeum új épületének megismerését és az egyik legizgalmasabb ásatási helyszín bejárását is.
(A legutóbbi rendezvény a "Rejtélyek és kételyek az aquincumi orgona kutatásában" című vitadélután.)
- Szakmai napok (a múzeum tevékenységéhez vagy gyűjtőköréhez szorosan kapcsolódó események a múzeum szervezésében). Ide tartozik például a FABRICA MUSIVARIA mozaikműhely Aquincumban. A mozaikműhely foglalkozásain az elsősorban vak vagy szellemi fogyatékkal élő látogatók a mozaikkészítés mesterségét sajátíthatták el.
- Honismereti séták és előadások során a kerület római emlékeivel ismerkedhetnek a látogatók.
- A kiállítások hasznosítása, ennek érdekes fejezete volt a Venus és Hygeia című kiállításhoz kapcsolódó parfümőr-bemutató, Zólyomi Zsolt Magyarország egyetlen parfümőrének közreműködésével.
A múzeum közművelődési rendezvényeihez kapcsolódó programok
A programok túlnyomó többsége a múzeumokban a "szervezetlen" képzés körébe tartozik. Ide sorolhatunk minden olyan tevékenységet, amelyet a látogató vezetés nélkül végez a múzeumban. (Az önállóan irányított tanulás ezek szerint működik.) A múzeumi oktatás nagy előnye az iskolai oktatással szemben, hogy oldott légkörben zajlik, melyben a múzeum nyújtotta interaktivitás, az aktivizáló tevékenységformák hatékonyságnövelő tényezők. Ebbe a körbe tartozó programjaink a szabadidő eltöltésének formáit kínálják a szabadon választható tanulás lehetőségével.
- Nyitott napok programjai (KÖN, Múzeumok éjszakája)
- Római ünnepek és hagyományok felélesztése: Floralia, Nimfa-ünnep, Dionyszia, Borszínház
Ünnep a nimfákkal
Az Aquincumi Múzeum az európai antik kulturális örökség népszerűsítését tűzte ki céljául. Az egyik legújabb hagyományőrző rendezvény a természet szépségeit megtestesítő római isteneknek, a nimfáknak szentelt Nimfa-ünnep (Fontanalia), melyet a mai Római Strand területén álló szent ligetben évezredekkel ezelőtt is megtartottak. A múzeumi programok, a szent helyhez méltón, a római egészség és szépségápolás rejtelmeibe vonták be az érdeklődőket. Régészek segítségével ismerkedhettek meg a helyszínnel, az aquincumi vízvezeték forrásfoglalásának területével, a vizek felhasználási módjával az ókori kultúrákban. A "Merülés a medencében" program során a régészeti kutatások egy speciális formájáról, a vízi régészetről kaphattak képet a látogatók. A római maradványok fölé épített védőépületben nemcsak az ókori gyógyászat és szépségápolás receptjeivel ismerkedhettek meg, hanem kipróbálhatták a gyógymasszázst is.
A gyermekközönséget olyan foglalkozások várták, amelyek tárgykészítéssel kapcsolódtak e kultúrkör tematikájához (pánsíp, orvosi szelence készítése, nimfaábrázolások készítése domborítással, oltárkőfaragás, forrásfoglalás-makett építése). A természetes környezetben felbukkanó színészek nimfákat, szatírokat és szilénoszokat jelenítettek meg. Felidéződtek a nimfák és a természet tiszteletére írott költemények, irodalmi részletek, nimfamesék.
A Nimfa-ünnep ezzel bekerült a múzeumnak a látogatók által kedvelt és egyedi programját képviselő rendezvényei közé.
A sikeres program ellenére a felnőttoktatási lehetőségek kihasználtsága még mindig alacsony szintű más múzeumi tevékenységekhez (kiállításrendezés, gyűjtőmunka) képest. A változás a múzeumok saját erőforrásainak megújítását igényli. Fontos cél, hogy a felnőttoktatási szervezetek alakítsanak ki egyre szorosabb együttműködést a múzeumok biztosította tanulási tapasztalatszerzéssel.
Elhangzott a Múzeumok és Látogatók Alapítvány által szervezett "Felnőttképzés, felnőttoktatás a múzeumokban - Egyenlő esélyt mindenkinek!" című konferencián 2008. október 29-én, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.