A Nyíri Pajkos Kincstára

MÚZEUMPEDAGÓGIA

Új kompetenciafejlesztő tanórán kívüli iskolai programok valósultak meg Nyíregyházán.

Román Zoltánné 2014-08-18 09:08
Cikk küldése e-mail:

A nyíregyházi Jósa András Múzeum tizenkét közoktatási intézménnyel együttműködve valósított meg több korosztály számára múzeumpedagógiai foglalkozásokat. A foglalkozások témája az intézmény gyűjteményi körének és kiállításainak egységeire épült, s ezen belül is a megye helytörténeti, művészet- és irodalomtörténeti témáit dolgozta fel, korszerű oktatási módszerekkel, új, eddig nem alkalmazott foglalkoztatási formák keretében.

2012. november 9-én indítottuk el „A Nyíri Pajkos Kincstára” című projektet, amely 29 482 042 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült az Új Széchenyi Terv keretében, európai uniós forrásból (TÁMOP-3.2.13-12/1-2012-0180). Segítségével óvodások, általános és középiskolások tanórán kívüli, szabadidős alkalmakon vettek részt, megismerve a megye kulturális értékeit.

A projekt első része 2013 decemberében zárult. A témanapok során széles körben bekapcsolódtunk az oktatásba, élményszerű, kompetenciafejlesztő múzeumi foglalkozásokat dolgoztunk ki, és valósítottunk meg az együttműködő közoktatási intézmények igényei szerint. A projekt megvalósításhoz két óvodát, nyolc általános iskolát, két középiskolát hívtunk partnernek. A kidolgozott tematikák esetében ügyeltünk arra, hogy igazodjanak az új NAT alapelveihez, támogassák az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos kompetenciák fejlesztését, s beilleszthetőek legyenek az együttműködő partnereink pedagógiai programjaiba.

Az óvodások számára hagyományos jeles napokkal a téli és tavaszi ünnepkör szokásaival, hagyományaival kapcsolatos, kétalkalmas közös és csoportos játékos verseny a Galiba, a kíváncsi liba címet kapta.

 Általános iskola alsó tagozatának ajánlottuk, a Messze van a nyíregyházi kaszárnya háromalkalmas témanapokat. A program 1848-1944-ig a nyíregyházi huszárok katonaságát, életüket, történetüket mutatta be, miközben megismerkedtünk a huszárok ruházatával, fegyverzetével. A témanapok során elsajátított ismeretek segítségével 2014 első félévben játékos Helytörténeti vetélkedőn vettek részt a gyerekek.

Az Irodalmi barangoló témanapokon felső tagozatos és középiskolás diákok megismerkedtek a megye híres alkotói közül Bessenyei György, Kölcsey Ferenc, Czóbel Minka, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond és Váci Mihály életével, munkásságával. Folytatásként a felső tagozatosok számára szerveztük az Irodalmi vetélkedőt.

A dimenziók között kínált izgalmas bolyongást az Ecsetelő témanap-sorozat, amelynek legfontosabb célja, hogy a felső tagozatos gyermekek saját életviláguknak megfelelően találkozzanak a gyűjteményünk legfontosabb műalkotásaival, művészettörténeti korszakaival, vizuális problémáival. A Képzőművészeti vetélkedő sorozata a témanapok ismeretanyagára épült.

Az uniós támogatás nem csupán a programokhoz szükséges alapanyagok beszerzését és a módszertani anyagok, szemléltető eszközök elkészítését biztosította. Segíti a gyermekek és diákok múzeumba jutását és ottani tartózkodását. A megvalósítás után legalább további 5 éves időszakig fenntartjuk az együttműködést a partnerintézményekkel.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...