Ahol a tánc és a kinetikus szobrok összeérnek

MOZGÁS

Lenyűgöző táncperformance részesei lehettek november 8-án a Műcsarnokban azok az érdeklődők, akik részt vettek Nicolas Schöffer retrospektív kiállításának tárlatvezetésén.

Bocsi Eszter 2015-12-08 14:44
Cikk küldése e-mail:

A közel egyórás programon Rockenbauer Zoltán kalauzolt minket, laikus nézőket a magyar születésű francia képzőművész tér-, idő- és fénydinamikus konstrukciói között. A tárlatvezetést követően a kurátor a Schöffer-művekhez született táncperformance-ra invitált bennünket. A feketére festett falon Schöffer arcképénél Spala Korinna táncművész hívogató mozdulatai előre vetítették a majd általa prezentált mozgásanyagot.

 

Az előadás folyamatában egy  kivilágított terembe érünk, ahol az előadó a kiállított szobrokkal teljes összhangban mozgott. Az egyik mechanikus, óraszerkezetre emlékeztető szobornál Korinna felvette a szobor által megadott ritmust, s a szerkezet óramutatószerű részénél eljátszott egy repetitív, folyton ismétlődő mozgássort. A kiállítás geometrikus alakzatai megelevenedtek a mozgó női testen. A kortárstánc és jóga elemeinek összeérő, briliáns füzérét láthattuk. A táncosnő egy tonettszékhez érkezik. Fölötte, a falakon három kép függ Schöffer alkotásairól Bejárt táncosaival. Gondolhatnánk: itt, a széken most megpihen, statikus pózba helyezkedik Spala Korinna is, akár a fotók szereplői. Ám a táncos testéből kicsavart mozdulatok következtek. Az egyik láb a táncosnő nyakában, majd ebből a mozdulatból máris nyújtva a váll mögé csavarodik. Aztán tovább, egy másik szoborhoz: játékosan megérinti, incselkedik vele, két karjával geometrikus alakzatokban – hol gömbölyű kartartásban, hol keresztet formálva – körbetáncolja a művet.

 

 

 

A következő kiállítótérben a falakon szigorú alakzatokból megformált kép-szobrok. Korinna sorra szemügyre veszi őket, mint egy látogató. Mindegyikhez van egy-egy illő – hol meglepődést, hol kedvességet sugárzó – játékos mimikája. Az egyik szobor melletti posztamensen a táncosnő tenyereire támaszkodva, jobb lábát könyökével kitartva, a levegőben lebegő harántspárga-helyzetet vesz fel. Izmai megfeszülnek. Az elkapott pillanat képe gyönyörű, mint a szobrok. Továbbfűzve mozdulatait, száznyolcvan fokos állóspárgában láthatjuk, a legnagyobb könnyedséggel, ami a szobrok – egymásra illesztett körök, keresztek, vonalak – szellős, fesztelen szerkezetét is közvetíti.

A performanszon a táncosnő és szobrok teljes összhangját láthattuk. Köszönet az élményért.

(s)

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...