Múzeumi anzix a nagyvilágból
	ÉPÜLETEK
	Az elmúlt év utolsó napjaiban négy nagyszerű építész négy kortárs képzőművészeti múzeumát nyitották meg. Kitüntetett pillanat, ami talán a budapesti múzeumi negyed tervezésével kapcsolatban sem minden tanulság nélkül való.
	
	
		
			
				| Gaschler-Gyeviki Nóra | 
				2013-04-14 09:04 | 
			
		
	 
	
	
		
		Parrish Art Museum
 Nyílegyenesen, sallangok nélkül, tiszta logikával mutat utat az új  Parrish Art Museum Water Mill falu (Long Island) határában. Miközben a  Herzog & de Meuron iroda által tervezett épület ezt a határozott  irányt képviseli mind tájolásában, mind a helyi hagyományokhoz  visszanyúló, egyszerű építészeti és kertészeti kialakításban,  észrevétlenül az intézmény hosszú távú múzeumkoncepciójának szimbolikus  keretévé válik. A gyűjtemény története a 19. századig nyúlik vissza.  Alapítója Samuel Longstreth Parrish, aki sikeres ügyvédként kezdett  itáliai reneszánsz műtárgyak gyűjtésébe, majd gyorsan gyarapodó  kollekciója számára 1897-ben szülővárosában, Southamptonban építtetett  múzeumot. Az első kiállítótér tágas, egyszerű, fából épített csarnok  volt, melyet 1905-ben egy koncertteremmel, kilenc évvel később pedig az  utcára merőleges szárnnyal egészítettek ki. Míg Parrish halála, és a  harmincas évek gazdasági válsága lassította a múzeum körüli  fejlesztéseket, azok új lendületet kaptak az ötvenes években. Ekkor  került Mrs Robert Malcolm Littlejohn a múzeumi tanács élére, aki  energikus, elkötelezett elnökként küzdött a létesítmény felélesztéséért.
  |   |   | 
Parrish Art Museum, Fotó: Matthu Placek, Herzog & de Meuron
A változások egyik fontos lépéseként a ki-állítóhely szerepet vállalt az  oktatásban, másrészt – koncepcionális megújulásként – a letűnt korok  reneszánsz műveinek gyűjtése mellett a kortárs amerikai, különösen a  Long Island-i East Enden élő művészek alkotásainak bemutatása került a  fókuszba. Ez alapozta meg az amerikai festők műveinek mára egyedülálló  kollekcióját. A nyolcvanas évek közepére vált egyértelművé, hogy a  gyűjtemény kinőtte eredeti otthonát. 2005-ben a múzeum Water Millben  (New York állam) telket vásárolt, és a nemzetközileg elismert Herzog  & de Meuron párost kérte fel egy teljesen új, korszerű, megfelelő  méretű épület tervezésére.
 
 Az építészeti koncepció kialakításában éppúgy nagy szerepet játszott a  táj egyszerű, természetes szépsége, mint gazdag művészi hagyatéka. A  Reed Hilderbrand Associates által tervezett kert is a hely tiszteletét  kívánja kifejezni a helyi pázsitfélékből és vadvirágokból álló rét  kialakításával. Az új múzeum megformálásakor az építészek az East End-i  műtermek arányaiból, egyszerű metszetéből, a tetőablakok jellegzetes  elhelyezéséből indultak ki, s a ház pozicionálása is az északi  bevilágítók kiosztásának egyenes következménye. Ebből a kelet-nyugati  tájolásból, és az épületnek a telken belüli esetleges, átlós  kapcsolódásából eredően a múzeum perspektivikus látványa folyamatos,  drámai módon változik, ami tovább hangsúlyozza különleges, mégis  egyszerű arányait.
  | 
  | 
Parrish Art Museum, Fotó: Matthu Placek, Herzog & de Meuron
Az alaprajz az ideális funkcionális elrendezés közvetlen alkalmazásából  adódik. Két végletekig leegyszerűsített, hosszú, egymásba metsző szárny  között húzódik a gerincként megjelenő központi közlekedő sáv, a  szárnyakat a nagy túlnyújtással formált tető alatt tornácok szegélyezik.  Egy tíz kiállítóteremből álló helyiségcsoport határozza meg a múzeum  magját, a termek mérete és arányai könnyen az igényekhez alakíthatók a  válaszfalaknak az adott szerkezeti modulhálón belül történő  átrendezésével. Egy csaknem 100 m2-es bejárati terasz fogadja a múzeumba  érkezőket, innen az előcsarnok galériáján át nyílik kilátás a mögötte  elterülő tájra. A recepció tere mellett helyezkedik el a múzeumbolt és a  kávézó. Ettől nyugatra az öltözők, tanterem, multifunkciós csarnok,  illetve egy 557 m2-es terasz található. Az adminisztrációs irodák,  tárgyalók és az alkalmazottak előtere a galériáktól keletre, mögöttük a  műtárgyraktár, illetve egyéb kiszolgáló funkciók helyiségei kaptak  helyet.
 
 Pillérek, gerendák és tartók rendezett sora határozza meg az épület  gerincét, tömegét. Az anyaghasználat közvetlenül a helyi építési  módszerekhez nyúlik vissza, könnyen elérhető anyagokat alkalmaz. A  helyszíni öntött betonfalak karakteresen jelölik ki az épület formáját,  ám nagyszabású megjelenésüket lágyítja a hosszirányban, folyamatos  vonalként elhelyezett pad, ami emellett lehetőséget ad a látogatóknak,  hogy üldögélés közben a környező tájban gyönyörködjenek. Az egyszerű  épület dinamikusan változó látványát a beton falakba illesztett nagy  üvegfelületek, illetve az általuk nyújtott be-, ki- és átlátások  fokozzák.
 
 Építészet:     Herzog & de Meuron
 Építész tervezők: Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Ascan Mergenthaler 
 Kertépítészet:     Reed Hilderbrand Landscape Architecture, Watertown, MA, USA
 Kivitelezés:     2010. július - 2012. november
 Épület alapterülete: 3 195 m2, csaknem duplája az eredeti múzeumnak 
 Telekterület:     55 800 m2
 Épület hossza/szélessége/magassága: 187,45 m; 29 m; 9,75 m
 
 Louvre-Lens
 
 Elhagyatott bánya, növekvő munkanélküliség, haldokló iparváros  Franciaországban. Kinek jutna eszébe ide helyezni az egyik leghíresebb  múzeum, a párizsi Louvre társgalériáját? S melyik városi vezetés látná  meg az utolsó reménysugarat éppen egy kulturális létesítmény  felépítésében, anyagi támogatásában és fenntartásában? Pedig ez történt  Lens esetében, amikor a település 2004-ben jelentkezett a Louvre által  új helyszín keresésére kiírt pályázatra. A végső döntés, amely egy  rozsdaövezet, a felhagyott szénfejtés mellett szólt, jól illusztrálja az  anyaintézménynek az ipari múlt gazdagságának megőrzésére irányuló  törekvéseit, egyben a város erőfeszítését is, mely a kulturális turizmus  segítségével próbál kilábalni az évtizedek óta tartó recesszióból.
Louvre-Lens, Fotó: Hisau Suzuki, Iwan Baan
A 2006-os nemzetközi pályázaton aratott győzelem után a terveket a SANAA  iroda Pritzker-díjas építészei, Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa  készítették el a New York-i Imrey Culbert műteremmel, Catherine Mosbach  tájépítésszel, és a kiállítás installációját megálmodó Studio Adrien  Gardère-rel együttműködésben. A Louvre-Lens telkét egy 20 hektáros,  műveletlen földön, az egykori szénbánya területén alakították ki, amely a  19. században a város felvirágzásához, 1960-as bezárása óta pedig a  hanyatláshoz járult hozzá. Az ezredfordulóra a területet újra  visszahódította a természet, ám ma a múzeum megnyitásától évi  ötszázezres látogatószámot, a revitalizációtól a posztindusztriális  város feléledését várják.
 
 A SANAA japán építészei nem akartak valami robusztusan uralkodó  erődféleséget létrehozni, ehelyett olyan alacsony, könnyed szerkezet  mellett döntöttek, amely anélkül simul a tájba, hogy azt elnyomná  jelenlétével. A kompozíció öt, fémből és üvegből épített tömegből áll  össze, az enyhén ívelt oldalú nagy négyzet, és a négy téglalap alakú  terem sarkain találkozik. A tömegformálás távoli utalás a Louvre-palota  laposan elterülő szárnyaira, de a tervezők a folyón lágyan  összekapcsolódó hajók képét is fel akarták idézni.
 
  | 
  | 
Louvre-Lens, Fotó: Hisau Suzuki, Iwan Baan
A 28 000 m2-nyi területet magába foglaló komplexum mintegy 360 m-en  terül el a transzparens üveghomlokzattal készült központi előtértől az  épület távoli másik végéig. A bejárattól keletre található termek – az  Üvegpavilon és a Grande Galerie – elsősorban a Louvre gyűjteményeinek  adnak otthont. A fogadótértől nyugatra helyezkedik el az időszaki  kiállítások terme, és a La Scène, egy tágas, korszerű előadó, melynek  programjai közvetlenül kapcsolódnak a kiállítások tematikájához. A  múzeumhoz tartozik még egy hatalmas, láthatatlan, kétszintes tér, mélyen  a felszín alá rejtve. Ezt a közönséget kiszolgáló funkciók, illetve a  múzeum raktározási és logisztikai feladatai töltik meg. Két független  épületben kapott helyet az adminisztráció és az étterem, így teremtve  kapcsolatot a múzeum, a park és a város között.
 
 A szálcsiszolt alumínium homlokzatokon visszatükröződik a park  látványa, folytonosságot biztosítva a múzeum épülete és a környező táj  között, összemosva a természet és az emberi alkotás határait. A tető  helyenként üvegfedést kapott, tökéletesen használva ki a természetes  fényt a kiállítóterek, alkotások megvilágítására, ugyanakkor  kipillantást engedve az ég felé. A természetes fény szabályozását a  tetőn elhelyezett rejtett szerkezet, és a mennyezetet alkotó belső  árnyékolók segítségével oldották meg. A mennyezet felülete – mintegy a  boltozatok idézeteként – a különböző fényviszonyok érzékeny  visszatükrözésével reagál az évszakok, napszakok és kiállítások  változásaira. A csiszolt alumínium és üveghomlokzatok légies  könnyedsége, az elmosódott tükröződések a Louvre-Lens ars poeticájának  szimbólumaként értelmezhetők: rávilágítanak, hogyan kérdőjelezzük meg az  érzékszerveink által tapasztaltakat, és miként tekintsük friss szemmel a  művészetre.
 
 Építészet:     SANAA (Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa)
 Galéria terve:     Imrey Culbert (Célia Imrey, Tim Culbert)
 Kiállítási installációk: Studio Adrien Gardère
 Tájépítészet:     Mosbach Paysagistes (Catherine Mosbach)
 Beruházási költség: 150 millió Euro
 
Astrup Fearnley Museet
 
Astrup Fearnley Museet, Fotó: Nic Lehoux
 Miközben londoni toronyházának átadását ünnepli a világ, tavaly  szeptemberben megnyitották Renzo Piano új múzeumépületét a norvég  főváros, Oslo rehabilitálás alatt álló egykori ipari és raktárzónájában.  A kitárt szárnyú madárra, szárnyashajótestekre egyaránt emlékeztető  épületpár a 225 hektáros Fjord City negyedben, az úgynevezett  Tjuvholmen-szigeten áll. „A fehér dobozok megölik a művészetet.” –  találta a mester mondani a megnyitón. „Egy művészetnek szentelt épület  nem lehet visszahúzódó vagy semleges.” – tette hozzá. Kritikáját  természetesen illik némi távolságtartással kezelni. Hiszen a belső terek  itt is tiszta, fénnyel töltött, fehér semleges keretként várják a  kiállított tárgyakat.
Astrup Fearnley Museet, Fotó: Nic Lehoux
Egy januári Élet és Irodalom hasábjain nagyszerű összefoglalást ad Oslo  múzeumfejlesztési dilemmáiról Ébli Gábor művészettörténész. Noha Ébli  némi kritikával említi a névadó hajómágnások által 1939-ben létrehozott  művészeti alapítvány például Jeff Koonsra, vagyis sztárokra fokuszáló  beszerzési stratégiáját, ugyanakkor az épülettel kapcsolatban elismerően  jegyzi meg, hogy Piano épülete nagyszerűen bánik a parti sáv természeti  adottságaival, s hasonló landmark ikonként funkcionálhat, mint a  Snøhetta iroda 2007-es Oslói Operaháza.
Építészet:     Renzo Piano Building Workshop
 Bekerülési költség: 90 millió euró
 Hasznos alapterület: 7000 m2
 
 
 
 Eli and Edythe Broad Art Museum
 
 Az Eli and Edythe Broad Art Museum építéstörténete egyáltalán nem  nevezhető zökkenőmentesnek – mint azt már lassan megszokhatjuk az első  Pritzker-díjas építésznő, Zaha Hadid munkáinál (az eredetileg  betervezett költségek jelentős ugrása okozott gondot a Londoni Olimpia  úszócsarnoka, a glasgow-i közlekedési múzeum, vagy az Architecture  Foundation épülete esetén is). A Michigan State University campusának  területén az egyetem mára gazdag műgyűjtővé vált két egykori diákja, Eli  és Edythe Broad kívánt kiállítóhelyet építeni, hálájuk egyfajta  jeleként. A 2007-ben kiírt pályázat utolsó körében Hadid koncepciója  többek között olyan nagynevű vetélytársakat győzött le, mint a Coop  Himmelb(l)au vagy a Morphosis. Akkor még úgy volt, hogy a kivitelezés  2008-ban kezdődik és 2010-ben ér véget, ám a pénzügyi feszültségeken túl  további nehézséget okozott vállalkozót találni a bonyolult szerkezet  kivitelezéséhez. A buktatók és csúszások után a múzeumot 2012-ben adták  át a nagyközönségnek.
  | 
  | 
A Michigan State University területének északi peremén elhelyezett  épület kialakítására nagy hatással volt a telket határoló és átszelő  közlekedési útvonalak sokasága. A Grand River Avenue északi oldalán  zajló pezsgő utcai élet, és a déli oldalán húzódó egyetemi terület  történelmi magja között utak és vizuális kapcsolódások egész hálózata  alakult ki, amelyek egy része a meglévő gyalogösvények rendszerébe  illeszkedik, míg mások a város és a campus közötti utat rövidítik le.
 
 A tervezők ezekből a közlekedési vonalakból és vizuális kapcsolatokból  generáltak kétdimenziós síkokat, majd a síkok harmadik dimenziós térré  történő hajtogatása adta meg a múzeum formai kompozícióját. Az  enteriőrben így kialakított belső táj az embereket közelebb hozza  egymáshoz, összefésüli a különböző útvonalakat, melyeket követve a  látogatók keresztül- vagy körüljárják a helyszínt. Az eltérő geometriák  összekapcsolása által kialakított térsorok a csatlakozások, szomszédos  termek érintkezésének számtalan változatát kínálják, rengeteg különböző  interpretációt téve lehetővé az egyes kiállítások megtervezésekor.
 
 A helyszín tájképének, topográfiájának és közlekedési irányainak  részletes vizsgálata, illetve kutatása nyújt segítséget abban, hogy  feltérképezzük és megértsük a lényeges kapcsolódási vonalakat. Ezen  erővonalak felhasználásával a múzeum építészeti kialakítása nyers, kissé  teátrális, mégis hiteles módon illeszkedik a körülötte elterülő  egyetemi negyed kontextusába, rendkívül erős kapcsolatot ápolva  környezetével.
 
  | 
  | 
A – szó szerint „szédületes” látványt nyújtó – Broad Art Museum éles,  határozott irányokat kijelölő tömegként jelenik meg, a homlokzat  harmonikaszerű berakásai a környező táj topográfiai és közlekedési  jellemzőire rímelnek. A külső burkolat ezeket a különböző irányokat és  tájolásokat tükrözi – így ad az épületnek egy folytonosan változó  meg-jelenést, amely hívogat, felkelti az érdeklődést, ám teljesen sosem  tárja fel a belső tartalmat. Ez a ravasz nyitottság hangsúlyozza a  múzeum kulturális súlypontként betöltött szerepét a közösség életében.
 
 
 Építészet: Zaha Hadid Architects (Zaha Hadid, Patrik Schumacher)
 Környezettervezés: Max Fordham (London, UK), Peter Basso (Michigan, USA)
 Terület:     46 000 m2
 Átadás: 2012 
 Telekterület:     65 000 m2
Forrás:Octogon