Barátom a múzeum

PÁLYÁZÓK - HELYTÖRTÉNETI MÚZEUM, KUNSZENTMÁRTON

A Múzeumpedagógiai Nívódíj idei pályázóit bemutató sorozatunkban a kunszentmártoni múzeum és általános iskola közös programját ismertetjük.

Magyar Múzeumok Online 2014-09-24 20:30
Cikk küldése e-mail:

Ismeretszerzés új módszerekkel

A kunszentmártoni múzeum több éve munkakapcsolatban áll a helyi általános iskola és a középiskola tanáraival és diákjaival, valamint a városi óvodával. Valóban szoros, heti-kétheti rendszerességű együttműködés alakult ki az óvodával és az általános iskola egyik pedagógusával. Ebben kulcsszerepe volt a Szabadtéri Néprajzi Múzeum képzési központja (MOKK) által szervezett képzéseknek, amelyen az intézmény múzeumpedagógusa és a tanítónő is részt vett. Az itt nyert tudásból is merítették az ötletet, hogy egy újszerű múzeumpedagógiai foglalkozás-sorozatot valósítsanak meg. Az előkészítést segítette, hogy a múzeum egy uniós pályázat keretében kihelyezett tanórákon a helytörténet feldolgozásában nyújtott segítséget dokumentumokkal, tárgyakkal, kiadványokkal, foglalkozásokkal és tárlatvezetésekkel. Így született meg a Barátom a múzeum nevű csoport, amelynek célja a múltban gyökerező hagyományok felfedeztetése, átörökítése, elfelejtett szokások, ünnepek, mesterségek megőrzése.

 

Kunszentmárton gazdag múlttal rendelkező település, sok olyan értéke van, amelyet fontos, hogy megismerjenek a gyerekek, hisz ahhoz, hogy önmaguk értékeivel tisztában legyenek, ismerniük kell a múltjukat, elődeik életét. A pedagógusok a tanítási órák, illetve a délutáni elfoglaltságok ismeretszerzési lehetőségeit próbálták szélesíteni új módszerekkel, eszközökkel, a kompetenciák figyelembe vételével. Fontosnak tartották, hogy a gyerekek a múzeum falai között ismerjék meg a múlt rejtelmeit. Legfontosabb céljuk a hagyományok ápolása, tradíciók átörökítése az évkör ünnepein keresztül volt.

 

A program új keretet kapott, immár állandó, kétheti rendszerességgel, másfél órás időtartamban, tervszerűen, előre kidolgozott éves tanmenettel. 25 fő, két alsó tagozatos (második, harmadik) évfolyam több osztályának tanulói vehettek részt ezeken a délutáni elfoglaltságokon. Új elem volt a megvalósításnál a szülők bekapcsolódása is munkánkba, akik példát mutattak önzetlen segítőkészségükkel, bizonyítva a csoport közösségteremtő, közösségformáló szerepét.

 

 

 

A foglalkozások tervezésénél figyelembe vették a célcsoport korát, ennek megfelelően dolgozták ki a bevezető elméleti részt, emellett nagy hangsúlyt fektettek a manuális tevékenységekre. Mivel a gyerekek koruknál fogva még nem értik meg közvetlenül az ünnepek, szokások belső tartalmát, ezért a múzeumpedagógus-pedagógus felelőssége ezeket a tartalmakat érzékekkel felfogható, átélhető formába önteni számára. Az összejövetelek abban is különböztek a tanóráktól, hogy kötetlenebbek, lazábbak voltak. A gyerekek beszélgethettek, nevethettek, mozoghattak, ötleteket, segítséget adhattak egymásnak.

 

 

Tapasztalatok, eredmények

A közösen összeállított tanmenet alapján kitűzött célok megvalósítása mellett igazi partneri kapcsolat alakult ki a múzeum és az általános iskola pedagógusai, diákjai között. A múzeum különböző rendezvényeire szüleiket is elhozták a gyerekek. Lelkesedésük a szülők figyelmét is felkeltette.

 

Az elsődleges ismeretszerzés mellett nagyon sok pozitív hatás érte a Baráti kör tagjait. Ragaszkodásukat a foglalkozásokhoz illetve a közösséghez mutatja, hogy betegen is képesek voltak azokon a pénteki napokon iskolába jönni, hogy eljuthassanak a múzeumba. Kötődnek a múzeumpedagógushoz, bátran fordulnak hozzá az intézményen kívül is. Az elmúlt tanév során nem volt olyan diák, aki ki akart lépni a kör tagjai közül.

 

Nagy mértékben elősegítette a Barátom a múzeum kör tevékenysége (a közösségformálás mellett) a tolerancia kialakulását, egymás munkájának megbecsülését, a múlt és a nagyszülők iránti tisztelet erősítését. A kör népszerűsége kiváltotta a szülők önzetlen segítő támogatását, mellyel példát mutattak a gyerekeknek is. A közösségformáló tevékenységek során a gyerekek is közelebb kerültek egymáshoz, a nagyobbak szívesen segítettek kisebb társaiknak, megdicsérték egymás munkáját, ezáltal barátságok szövődtek.A készségfejlesztés sokféle formáján keresztül a mára lassan háttérbe szoruló fogalmak, érzések is felszínre törtek, így például a szeretet érzése, kötődés a saját maga által készített tárgyakhoz, tiszteletadás egymás iránt.

 

A gyerekek – még ugyan nem tudják, miért – szeretik a múzeumbaráti körüket, a múzeumot.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...