©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

A fizika nagyszerű, mert egyszerű


A Paksi Atomerőmű múzeuma is pályázott idén a Múzeumpedagógiai nívódíjra.

Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2014-09-28 09:00:12

A kezdeményezés címében szereplő mondat Teller Edétől, az Albert Einstein-díjban és a legmagasabb Egyesült Államok-beli polgári kitüntetésben, az Elnöki Szabadság-érdemrendben részesült fizikaprofesszortól származik, aki sokat tett a paksi atomerőmű létrejöttéért.

 

 

Ez az egyik oka a rendezvény létrehozásának. A másik – és ezért céloztuk meg első körben a Duna bal partján élőket –, hogy az atomerőműtől légvonalban néhány kilométerre fekvő településeken lakók, közelségük ellenére, igen kevés információval rendelkeznek a részvénytársaság működéséről. Célunk ezen változtatni, az alföldi oldallal meglévő kapcsolatainkat szorosabbá tenni. Pozitív üzeneteink eljuttatása a Társadalmi Ellenőrző, Információs és Területfejlesztési Társulás Bács-Kiskun megyében élő családjaihoz több csatornán keresztül történik, ám a legfontosabb kommunikációs összekötő kapocs éppen a gyermek, az ő bevonásukkal lehet csökkenteni az atomerőműve(ke)t körbelengő mítoszt.

 

Felismerve tehát a kezdeményezésben rejlő lehetőséget, olyan program összeállításába kezdtek 2013 őszén, ami elnyerheti a résztvevők tetszését. Sajnos a fizikai kísérletekre az iskolákban az 1-1,5 tanóra/hét keretein belül alig-alig van idő, a hozzá szükséges eszközök beszerzésére pedig költséges. Azt kellett tehát kidolgozni, miként tudnak segíteni a fizikatanároknak, miként lehet színesebbé tenni a sokszor csak a száraz elméletre fókuszáló tanítást. A kísérleteket 2013. október 11-én, a Múzeumok Őszi Fesztiváljának központi nyitónapján mutatta be először a paksi Energetikai Szakközépiskola fizikatanára. A Nemzeti Alaptantervre épülő tematika elnyerte a résztvevő fizikatanár kollégák tetszését. Számukra az Atomenergetikai Múzeum munkatársai lehetőséget biztosítottak véleményük szóbeli – a helyszínen kötetlen beszélgetés formájában –, illetve írásbeli megfogalmazására. Apróbb módosításokkal nyerte el végül végleges formáját a tesztsorozat, melynek alkalmankénti hossza 55-60 perces lett.

 

Az iskolák visszajelzéseiből kiderült, hogy hasonló lehetőségük még sehol nem volt, örömmel jöttek tehát hozzánk rendhagyó fizikaórára. Egyúttal jelezték, szeretnék, ha folytatódna a bemutató a következő tanévben is.

 

A múzeum munkatársainak célja az volt, hogy a hetedikes diákoknak új élményt nyújtsunk a fizika, és egyben az atomerőmű kapcsán is. A fizikaoktatás jellemzően a 7. évfolyamban indul, akkor még új a tantárgy, és ezt az újdonság-élményt igyekeznek látványos bemutatókkal pozitív megerősítéssel gazdagítani. A visszajelzések szerint az iskolákban még napokon át témát adott a Pakson látott egy-egy kísérlet, várták már a diákok a fizikaórát, hogy megkérdezhessék tanárukat a látottakról.

 

[[-- insertion|title:none|video:197 --]]

 

 

 

 

A szemléltető eszközök közé tartozott a folyékony nitrogént tartalmazó edényzet. Az ezzel folytatott kísérletek aratták talán a legnagyobb sikert. A teszteket bemutató tanár bevonta hallgatóságát is, akik csodálkozva nézték a „varázslatot”. Kellő alaposságú magyarázatot fűzött a pedagógus mindegyik kísérletéhez, így a diákok a miértekre is választ kaptak. A jó hangulatú eseményeken az „Aha, már értem!” élménye volt a meghatározó, látható volt, hogy a „kütyük” világában élő tinédzsereket teljesen lekötötte az előttük játszódó sok-sok fizikai „mutatvány”.

Kapcsolódó cikkek:
Bélyegen a nagyvilág
NAGY KUNSZT
Német nemzetiségi kultúra Veszprém megyében

Cimkék:
fizika, kísérlet

    Muzeumok.hu Rss betöltése...