Egy csésze irodalom a Feszty-szalonban

NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT

Az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark pályázatából a 2014-ben nyílt állandó kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozást ismerhetjük meg.

Magyar Múzeumok Online 2016-09-23 07:22
Cikk küldése e-mail:

Az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark nagy hangsúlyt helyez a különböző múzeumpedagógiai és –andragógiai programok, foglalkozások kifejlesztésére és gyakorlati megvalósítására. A Nemzeti Alaptantervvel összehangolt, tartalmilag is megújult, a különböző műveltségterületek ismeretanyagához igazított foglalkozások, kedvezményes programcsomagok állnak rendelkezésre az általános és középiskolai osztályok, egyetemisták és bármilyen korosztályt képviselő kiránduló csoportok számára. Fontosnak tartjuk, hogy az átadott tudás ne csak nyers információt, hanem valódi élményt adjon a látogatóknak – legyen gyermek vagy felnőtt – és jó emlékeket ébresszen visszatérő vendégeinkben.

Az Egy csésze irodalom a Feszty-szalonban elnevezésű múzeumpedagógiai foglalkozás a 2014-ben készült „Ilyet nem látott a Kárpát…” című állandó kiállítás anyagához kapcsolódik. A kiállítás betekintést enged a Feszty-körkép történetének kulisszái mögé; az előkészületektől a festmény pusztulásán át az újjáéledésig. Találkozhatunk a Feszty-család kingyesi birtokán megfordult híres művészekkel, a korabeli sajtóanyagok pedig a körkép születésének folyamatáról tájékoztatnak bennünket.

 

 

E tudásanyagból kiindulva a múzeumpedagógiai foglalkozás kitalálóinak az volt a célja, hogy modern technikai és módszertani eszközök segítségével, népszerű játékok adaptálásával tegyék átélhetővé a századforduló Magyarországának művészi világát, miliőjét, arra is figyelve, hogy többféle kreatív lehetőség közül választhassanak az érdeklődők. További cél volt még, hogy a kiállítás megtekintésekor a résztvevőket ért impulzusok saját alkotásként szülessenek újjá a foglalkozás végére, vers, plakát vagy újságcikk formájában.

A foglalkozás csoportmunkára épít. A témákat – memóriajáték, irodalmi, illetve képzőművészeti kreativitás – úgy állítottuk össze, hogy mindenki megtalálja az érdeklődéséhez közel álló tevékenységi formát. A 45 perces foglalkozás során a kiállítás bemutatását és a feladatok ismertetését követően 15-20 perc áll rendelkezésre a csapatmunka elvégzésére. Az első feladatban egy, a Feszty-körkép munkálatairól szóló szöveget kell az első játékosnak felolvasni, majd a második, a harmadik, illetve a negyedik résztvevőnek a hallottak alapján kell visszaidéznie a történetet. Annak érdekében, hogy csak az éppen soron következő hallja a feladat szövegét, a sorukra várakozó játékosok fejhallgató és tablet segítségével a századforduló hétköznapjaiba nyerhetnek betekintést, ami további lehetőség az ismeretek bővítésére. Mindeközben a múzeumpedagógus egy előre kitalált szempontrendszer szerint értékeli az elhangzottakat. A második feladatban, a kiállításban a kingyesi Feszty-kúria eredetiben megtekinthető mennyezeti gerendáin olvasható bordalok és vidám versikék mintájára kell rövid, pár soros műveket alkotni, melyhez segítségül rímgyűjteményt is mellékelünk. A harmadik feladat a kiállítás azon részéhez kapcsolódik, ahol a korabeli újságcikkek, fotók, illetve kivetítőn látható dokumentumfilm tájékoztatja a látogatót a Feszty-körkép születésének körülményeiről., annak későbbi sorsáról. E tudásanyaggal töltekezve kell a foglalkozás résztvevőinek a műfaji követelményeknek megfelelően újságcikket írniuk, plakátot tervezniük. A foglalkozáshoz számtalan eszköz áll rendelkezésre: a már említett rímgyűjteményen kívül használhatnak tabletet, melyen korabeli felvételek segítenek a feladatok megoldásában; nagyméretű kivetítőn riportokat nézhetnek meg, illetve több olyan kreatív eszközt is igénybe vehetnek – ragasztó, olló, színes tollak, kréták, fénymásolt rajzok, fényképek – amelyek szükségesek a plakátok és egyéb produktumok elkészítéséhez. Az egyes csapatok a beszámolót követően, a szerzett pontszámok alapján az Itallapról „rendelhetnek” egy finom kávét, teát, ezzel a játékos zárással elevenítve fel a kor kávéházi hangulatát, amelyhez a hátteret a kiállítás szolgáltatja.

 

 

A múzeumpedagógiai kezdeményezés célcsoportja a 12.18 éves korosztály, akik már rendelkeznek előzetes tudással a századforduló történelmére, művészi és irodalmi világára vonatkozóan, s eddigi ismereteiket gazdagítani tudják oly módon, hogy egy átélhető, a kor hangulatát felelevenítő foglalkozáson vesznek részt, mely nagy hangsúlyt helyez a kooperatív munkára, az élményalapú és cselekedtető tanulási módszerekre, stratégiákra. E tanítási-tanulási módszerek nagymértékben fejlesztik a csoportok kohézióját, azon belül az egyének szociális és együttműködési képességeit.

A foglalkozás célja a „kézzel fogható” élmény és a konkrét ismeretek átadásán túl – a történelem, magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra tantárgyak több témakörét érintve – gyökereink, hagyományaink, kulturális örökségünk kincseinek közvetítése, gyermekekben való interiorizálása, hiszen ezen értékek megismerése, belsővé tétele identitástudatunk, egészséges személyiségünk formálódásának fundamentumát képezik.

Kötelező olvasmány - másképp

NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT

Szeptember 26-án, az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón adják át az idei Múzeumpedagógiai Nívódíjakat. Ráhangolódásképpen bemutatjuk a pályázókat - elsőnek a Dobó István Vármúzeum...

2016. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online

HátTérKép

NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT

A szolnoki Damjanich János Múzeum az I. világháború jegyében készített utazó kiállítással, a hozzá kapcsolódó programokkal és kiadvánnyal pályázott idén a múzeumpedagógiai nívódíjra.

2016. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online

Műhelytitkaink - Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria

NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT

A 2016. évi múzeumpedagógiai nívódíjra beérkezett pályázatok közül bemutatkozik a Hamza Gyűjtemény programsorozata.

2016. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...