Kötelező olvasmány - másképp
NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT
Szeptember 26-án, az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón adják át az idei Múzeumpedagógiai Nívódíjakat. Ráhangolódásképpen bemutatjuk a pályázókat - elsőnek a Dobó István Vármúzeum olvasótáborát.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-21 06:52 |
A program célja, hogy az Egri csillagok című regény elolvasására buzdítsa a gyerekeket, miközben újszerű, interaktív, közös játékokkal idézi meg az író és a regény különleges világát.
A tábor keretében hat szombati nap során a gyerekek közösségben, múzeumi környezetben sajátíthatják el azokat az ismereteket, amelyekkel az Egri csillagok című regényt, Gárdonyi Géza üzenetét jobban megérthetik. A programok közös játékra invitálják a gyerekeket, megismertetik a regény születésének körülményeit, a XVI. század történelmét, miközben az olvasás élményét, örömét osztják meg egymással. A találkozók közötti héten a gyermekeknek otthon kell elolvasni a regény egy-egy részét, illetve házi feladatot is kapnak, amely segít értelmezni az olvasottakat. Minden gyermek egy maga által kigondolt szereplő bőrébe bújhat, és egy új regényhősként élheti, kísérheti végig Magyarország XVI. századi történelmét, Gergő és Vica életét. A tábort egy színházi előadás zárja, mely során a résztvevők megidézik a regény legfontosabb történéseit.
Az olvasótábor helyszíne az Egri Vár, a Dobó István Vármúzeum Dobó-bástyájának rendezvényterme, a Gárdonyi Géza Emlékház, a Várműhely és a Balassi-terem.
A sorozat előkészítése során a múzeum munkatársai múzeumpedagógiai szakmai napot tartottak magyar szakos tanárok számára. A találkozó keretében szó esett a regény feldolgozásának lehetőségeiről, az olvasónapló tartalmáról, a feladatok típusairól. Ugyancsak nyílt napon várták a szülőket, ahol a gyerekek olvasási szokásairól, kedvenc olvasmányairól beszélgettek.
A jelentkező gyerekek elsősorban szüleik és tanáraik biztatására jelentkeztek, de az a tény, hogy nincs lemorzsolódás, bizonyítja, hogy szívesen vesznek részt a táborban. Örömmel kapcsolódnak be minden játékba, hamar feloldódnak a múzeumi környezetben, szívesen végzik el a házi feladatokat is. A legsikeresebbek a vitézi virtust fejlesztő programok (stratégiai játék, íjászat, vívólépések, cselvetés, zoknicsata stb.), de örömmel kézműveskednek is. Izgalmasnak tartják, hogy saját maguk számára új szerepkört találhatnak ki, és így közvetlenül válhatnak a regény történéseinek részévé. A legnehezebb feladat a közös olvasásra buzdítás volt, illetve a mások előtt való hangos felolvasás okozott többeknél nehézséget az első egy-két alkalommal. Később a közös játék során csapattá kovácsolódtak a gyerekek, és ez sem okozott nehézséget. A tábor végére mindenki elolvasta az Egri csillagok című regényt, befejezte az olvasónaplót, a csapat tagjává vált és megszerette a múzeumot.