Múzeumnyitogató
NÍVÓDÍJ PÁLYÁZAT
A Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum múzeumpedagógiai sorozata
óvodásoknak és általános iskolásoknak - 2016-ban nívódíjra jelölve.
Magyar Múzeumok Online |
2016-09-23 11:42 |
2013-ban Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata vette át a közigazgatási területén lévő muzeális intézmények fenntartói feladatait. A változás együtt járt azzal, hogy egy intézménybe integrálta a Savaria Múzeumot, a Vasi Múzeumi Látványtárat, a Szombathelyi Képtárat, az Iseum Savariensét, a Smidt Múzeumot, a Járdányi Paulovics István Romkertet és a Vasi Skanzent. Az intézmény új vezetésének többek között azt a feladatot kellett megoldania, hogy a szombathelyiek és a potenciális látogatók felé egyrészt az egységet, másrészt a gyűjtemények gazdagságát, a kiállítóhelyek profiljának sokszínűségét mutassa be.
A múzeumpedagógia területén ezt a feladatot úgy oldottuk meg, hogy egy múzeumpedagógiai sorozatot hoztunk létre a tagintézmények egyedi kínálata mellett, amelyben a tagintézmények a sorozat „állomásaiként” szerepelnek. Fontosnak tartottuk azt is, hogy egy tanév során a sorozaton részt vevő gyermek minden tagintézményünkkel és minden gyűjteményünkkel találkozzon. 2013/14-es tanévben még nem egy tematikára fűztük a sorozatot, hiszen ezt az évet próbának tekintettük. A sikeres kezdeményezés után döntöttünk úgy, hogy már ne csak a „forma” (sorozat), de a tartalom is kösse össze a gyermek számára – kortól függően direkt vagy indirekt módon – a muzeális intézményeket. 2014/15-ös tanévben az Erdő, 2015/16-os tanévben az ÚT közvetlen és közvetett jelentéstartalma vált a sorozat tematikus rendezőelvévé. A visszajelzések, látogatások a koncepció életképességét, sikerét mutatják.
A program újszerűsége egyrészt a sorozat mint forma, másrészt az egy tematikára épülő, a tagintézmények gyűjteményeit figyelembe vevő és az egyes korcsoportoknak megfelelő foglalkozások koncepcionális és gyakorlati kidolgozása. Az egyes tagintézmények gyűjteményi specifikumuknak, tudományterületeiknek megfelelően, egymástól merőben különböző sajátosságokkal és erősségekkel rendelkezvén készítik el közös pedagógiai programjukat.
Minden esztendőben külön pedagógiai programajánlat készül az:
- óvodásoknak és 1-2. osztályosoknak
- a 3-4. osztályosoknak
- az 5-8. évfolyamon tanuló, felső tagozatos diákoknak.
A középiskolák számára ún. projektnapok keretében 3–4 tagintézményünk bevonásával múzeumi témanapokat kínálunk.
A sorozat szervezési újszerűsége a szombathelyi oktatási, nevelési intézményekkel kialakított koordinációs hálózat, amelyen keresztül eljuttatjuk az információkat. Ezen keresztül történik egy-egy intézmény csoportjainak időpont egyeztetése is. Újdonság továbbá az online múzeumpedagógiai naptár, amelyet a sorozatot koordináló múzeumpedagógus naprakészen vezet, illetve a tagintézményekhez beérkező egyedi foglalkozások igényét az adott tagintézmény múzeumpedagógusai rögzítik. Ezzel az egyszerű rendszerrel kerülhető el a torlódás, érhető el a viszonylag egyenletes terhelés, illetve a nagyszámú igény kielégítése.
A hat muzeális társintézmény szoros együttműködésében megvalósuló programja a tudományterületek közti átjárhatóság szellemében, a komplexitás jelentőségére és az egymástól tanulás élményére hívja fel mind a résztvevők, mind a programban közreműködők figyelmét.
Sorozatunk célja a programban résztvevő gyermekeket pozitív múzeumi élményekhez életkoruknak megfelelő ismeretekhez juttatása, viselkedési normák elsajátítása oly módon, hogy mindeközben a múzeumi környezet számukra a felfedezéses tanulás, a gyermeki játék és az alkotás közegévé váljon.
A tematikák kidolgozásán túl célunk, hogy az óvodás gyermekek már rutinosan „használják” a múzeumot kisiskolásként, valamint felső tagozatosként alakuljon ki az a képesség, amely a múzeum által kínált tudást integrálja lassan önállóan az iskolai tananyaggal. Hosszú távon szeretnénk elérni, hogy a sorozatunkon folyamatosan résztvevő gyermekek középiskolai tanulmányaikhoz önállóan használják a múzeum lehetőségeit, illetve felnőttként bárhol éljenek, vagy járjanak a világon, a múzeum, mint tudásbázis, élményszerző helyként legyen életük része.
A gyermekek számára a játék nagyon fontos kifejezési mód. Gyakran a játék során fogalmazzák meg érzéseiket és gondolataikat. A legtöbb ismeretet a világról szintén a játéktevékenység során sajátítják el. A játékos helyzetben szerzett ismeretanyag jobban megmarad az emlékezetükben.
A hagyományos ismeretátadás kereteit túllépve a program a gyermeki kreativitásra és aktivitásra támaszkodva biztosítja a közös játék és az alkotás örömét is. Az óvodás és az általános iskolás korosztály esetében is a hangsúly önmagára a múzeumi légkörrel, a múzeumi környezettel való találkozásra helyeződik – egyfajta benyomásszerzés és alapvető információk átadása céljából. A foglalkozások tervezésekor kiemelkedő szereppel bír a dinamika; a mese, a játék, az irányított beszélgetés, a cselekvő részvétel megfelelő váltogatása – nem lépve túl a résztvevők koncentrált figyelmének küszöbét és kognitív képességeit, ugyanakkor teret adva az alkotás és a mozgás iránti igényüknek.
A 2015/16. tanévben az ÚT című sorozatban 418 múzeumpedagógiai foglalkozáson 8.921 látogató vett részt. Intézményünk a múzeumpedagógiai sorozaton kívül tagintézményenként 5-10 egyedi múzeumpedagógiai programot is kínál, középiskolásoknak projektnapokat állít össze. Az elmúlt három tanév statisztikai eredménye azt mutatja, hogy évről évre nő a sorozatot választók száma és ezzel nem egyenes arányban, de érzékelhetően csökken az egyedi foglalkozást igénylők száma.