Magyar fatáblák a Los Angeles-i Getty Múzeumban
A Szépművészeti Múzeum két neves fatáblát, Boltraffio Mária gyermekével és Altdorfer Golgota című alkotását adta át a Getty Múzeumnak konzerválás és restaurálás céljából. Az újjászülető fatáblát a múzeum munkatársai is elkísérték.
Nagy Béla |
2010-03-01 20:39 |
A Getty Múzeum meghívására munkatársammal, Nemcsics Imre restaurátorral mi is részt vehettünk Los Angelesben a fatábla konzerválásának tíznapos munkálataiban. A munkát George Bisacca, a Metropolitan restaurátora vezette, akivel nyelvi hiányosságaim ellenére is jól tudtunk együtt dolgozni, ahogy ő mondta: a szakmai megoldások nem nyelvfüggők.
Közös munka
Kevés szóból, utalásból is megértettük egymást. Bonyolultabb helyzetekben Imre fordított. A műhely, a gépek, a szerszámok, az eszközök minden adott volt. Gyorsan eltávolítottuk a táblák hibás, rossz parketta- (rögzítő) rendszerét. A régi, helytelen illesztéseket, foltokat, repedéseket kijavítottuk. Rajtunk kívül Sue Ann Chui, a Getty restaurátora követte még George instrukcióit.
Ami meglepett
A régi törések újraragasztásakor nem egészítették ki a fahiányokat a tábla anyagával azonos, minél idősebb fapótlásokkal, ami szerintem helyes és szakszerű lett volna. George-ék egy speciális epoxi ragasztóval - amely egyben hézagkitöltő anyag is - oldották meg a problémát. Nagyon gyors, de szakmailag megkérdőjelezhető megoldás. Az epoxi évtizedekkel későbbi elváltozásai nem ismertek, ez a rizikó a fapótlások esetében nem áll fenn. Magyarul csodálkoztam, de hangsúlyomból - Imre jelezte - érezték, nekem nem tetszik ez a megoldás, de ebből nem keletkezett vita. Először voltam olyan emberek között, akik a fatábla-konzerválásban módszereikkel, rutinjukkal, tudásukkal segíteni tudják a Szépművészeti Múzeumban végzett tevékenységemet.
A restaurált Boltraffio a Tiziano-kiállításon is szerepelt, Altdorfer Golgotája a német anyagban látható.