©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Körúton a múzeumok, avagy utazás az ismeretlenbe?


Miben hasonlít a színház és a múzeum? Megoldhatók-e a váratlan múzeumpedagógiai szituációk a drámapedagógia eszközeivel? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket jártak körbe a Múzeum Körút műhelysorozat 15. állomásának résztvevői.

Szerző: Bálint Ágnes | Forrás: | 2012-12-04 09:03:00

 

A Múzeumi Oktatási és Képzési Központ múzeumpedagógiai programsorozatában, Joó Emese koordinátor szervezésében megvalósuló Múzeum Körút című szakmai műhelysorozat 15. találkozójának a Magyar Mezőgazdasági Múzeum adott otthont 2012 november 9-én. A Drámapedagógiával a drámai helyzetek megoldásáért című állomás központi témája a drámapedagógia kibontakozásának lehetősége volt a múzeumok különleges és speciális világában.

 

Dr. Estók János, a múzeum főigazgató-helyettesének köszöntője és Radics Boglárka, a Közművelődési Főosztály vezetőjének kedvcsináló előadása után a résztvevő múzeumpedagógusok, pedagógusok, múzeumi szakemberek, főiskolai hallgatók négy csoportot alkotva vették be az agrárium „fellegvárát”, a városligeti Vajdahunyadvárat. A különlegesen gyakorlatias műhelymunkán az egyes csoportoknak egy-egy váratlan, érdekes vagy épp problémás helyzetet kellett rögtönözve megoldaniuk a drámapedagógia eszközeivel.

 

Négy feldolgozásra váró helyzet – és „drámai” megoldásuk

1. Cseremúzeum, múzeumcsere: Egy lelkes, ám kissé figyelmetlen csoport hallott egy zuglói, ligeti múzeumról, ahol közlekedési eszközöket lehet megcsodálni. Hogy, hogy nem, szerencsésen eljutottak egy zuglói, ligeti múzeumba. Várnak egy vezetőt, aki végigkalauzolja őket, és megmutatja nekik a múzeum büszkeségeit, a közlekedési eszközöket… – a csoport Kerékgyártó Judit óvoda- és múzeumpedagógus vezetésével egy rögtönzött, óvodásoknak szóló múzeumi mese ötletét vázolta fel.

 

2. Összeáll a kép?! A múzeumpedagógus drámája: Hogyan lesz egy kiállítás sok-sok tárgyából egy foglalkozás keretein belül kerek egész? Hogyan keressük/találjuk meg a mögöttük rejlő emberi sorsokat és történeteket? – a csoport Divós Borbála múzeumpedagógus vezetésével középiskolások számára keresett valódi, elfogadható válaszokat a feltett kérdésekre.

 

3. „Nemez van a fejünk fölött.” – A drámai helyzetfelismerések és megoldásaik bennünk rejtőznek: Modern kori félelmeinket felszínre hozva vajon meg tudjuk-e érteni, át tudjuk-e érezni honfoglaló őseink szimbolikus félelmeit? Az eleven múzeumi környezet mennyiben járul hozzá önismeretünk és ezzel a személyiségünk fejlődéséhez? – a csoport Wellisch Maya drámapedagógus közreműködésével egyfajta beavató színházzá varázsolta a kiállításlátogatást.

 

4. bulVÁRtörténeti séta: Mit tegyünk, ha a vezetett középiskolás csoportunk érdeklődését sem a várhoz kapcsolódó sejtelmes vámpír-történet, sem a titokzatos középkor „ijesztő-vonzó” szimbolikái, sem pedig izgalmas rejtélyek története nem köti le? A drámapedagógia lehet-e módszer a probléma megoldására? – a csoport Radics Boglárka közreműködésével arra vállalkozott, hogy felmérje azokat a fiatalok számára érdekes kapcsolódásokat, amelyekkel egy vártörténeti séta akár a 007-es ügynök terepévé is válhat.

 

A kiscsoportos műhelymunkát követően a résztvevők sorban bemutatták egymásnak ötleteiket, javaslataikat, többek között egy komplett, óvodásoknak szóló foglalkozást és a jurtában zajló drámás foglalkozás izgalmas részletei is. A bemutatókat követő beszélgetés és vita során mindenkiben körvonalazódott a párhuzam, amely szerint a múzeumban zajló drámajáték a színház világához hasonlatos, azonban a díszletet és a kellékeket itt a kiállítások és a gyűjtemények műtárgyai szolgáltatják. A beszélgetés során a résztvevők több megközelítési lehetőséget, módszertani problémát is körüljártak, érintették a közgyűjtemények kommunikációs stratégiájának jelentőségét, a múzeum- és drámapedagógia létjogosultságát, a múzeumi tudás széles palettájának tanmenetbe való integrálhatóságát és ennek gyakorlati megoldásait. Abban valamennyien egyetértettek, hogy a megközelítések lehetnek különbözőek – hiszen mindenkit mással, másképpen lehet megszólítani – azonban a drámapedagógia egyértelműen hatékony és jól alkalmazható eszköz a gyermekek, fiatalok megszólítására és aktivizálására múzeumi közegben.

Kapcsolódó cikkek:
Múzeumi koordináta-rendszer
Mire jó egy képzés?
Nívódíj: milyen projektek nyertek?

Cimkék:
drámapedagógia, múzeumpedagógia

    Muzeumok.hu Rss betöltése...