MúzeumCafé 44.

Megjelent a MúzeumCafé 44. száma!

2014-12-10 07:57
Cikk küldése e-mail:

A múzeum mint terápiás tér; milyennek kellene lennie egy 21. századi mezőgazdasági múzeumnak?; múzeumalapítási tervek Veresegyházon; kortárs képzőművészet a hazai közgyűjteményekben; a New York-i September 11 Museum; Erdélyi Művészeti Központ Sepsiszentgyörgyön; magyar főigazgató-helyettes a pozsonyi Nemzeti Múzeumban – mindez és még sok más érdekes olvasnivaló a múzeumok világából. És egy „karácsonyi” ajándék-melléklet a múzeumi teremőrökről Andy Freeberg fotóival és Barnás Ferenc szövegével.

 

A lapot bevezető színes rovatok – hazai és nemzetközi múzeumi hírek, kiállítás-, weboldal- és könyvajánlók – után a Múzeumguide-ban ezúttal egy a szerzője által is különleges gondolatkísérletnek szánt eszmefuttatás olvasható arról, hogy vajon mennyiben tekinthetők a múzeumok kiállításai egyfajta terápiás térnek, hogyan viselkednek ezekben a terekben a „vitrin-szemléletű”, és hogyan a „problémamegoldás-szemléletű” múzeumlátogatók, illetve hogy hogyan tudja a múzeum úgy „használni” a maga tereit, hogy azzal segítse a látogatók önmeghatározását. A Disputában arra keresik a választ a megkérdezett szakemberek, hogy vajon milyennek kellene lennie a 21. században egy korszerű mezőgazdasági múzeumnak? A Műhelyben elsőként a hazai kiállítások installációinak tervezéséről és kivitelezéséről esik szó; megismerhetik az olvasók a Nemzeti Múzeum új honfoglalás-kori régészeti kiállítását; a marosvásárhelyi várban folyó feltárások eredményeiről az ottani régész-múzeumigazgató számol be; kiderül, milyen múzeumalapítási terveket szőnek Veresegyházon; és végül az is, hogy a mai múzeumi teremőröknek mennyivel sokrétűbb már a feladatköre, mint hogy csak a kiállított tárgyakra vigyázzanak. Ehhez a cikkhez pedig – az első világháborús fotók nyári füzete után immár másodszor – külön egy nyolcoldalas, kivehető melléklet is csatlakozik a lapban: Andy Freeberg amerikai fotóművész orosz művészeti múzeumok teremőreiről készített sorozatának képei mellé a szerkesztőség felkérésére Barnás Ferenc író – aki maga is évek óta különböző budapesti kiállítóhelyeken dolgozik – vetette papírra gondolatait ennek a fontos múzeumi feladatnak az ellátóiról. A Posztamensben ezúttal a hazai múzeumok kortársművészeti gyűjteményezése kerül reflektorfénybe. A Múzeumnegyed első állomása ezúttal a sokéves munka után nemrégiben megnyílt New York-i September 11 Memorial and Museum; onnan a megújult martonvásári Óvodamúzeumba vezet a látogatók útja, hogy végül – már kicsit a karácsony hangulatába belépve – a székesfehérvári Hetedhét Játékmúzeum csodálatos babaházai között érjen véget. A Múzeumőr rovatban elsőként Keserü Katalin művészettörténész beszél kutatásról, oktatásról, kiállításokról; Vécsi Nagy Zoltán igazgató, az erdélyi Kemény család leszármazottja mutatja be a Sepsiszentgyörgyön nyáron megnyitott új Erdélyi Művészeti Központot; megismerhetik az olvasók a felvidéki Barczi Gyulát, aki mostantól a pozsonyi Nemzeti Múzeum főigazgató-helyettese és a betléri Andrássy-kastély múzeumának vezetője; és végül az idén Móra Ferenc-díjjal kitüntetett Konrad Sutarski nyugalmazott igazgató meséli el saját életének és a Magyarországi Lengyelség Múzeumának és Levéltárának a történetét. A lapot szokás szerint minden egyes írásának angol nyelvű összefoglalója zárja.

A többszörös hazai és nemzetközi dizájn-díjas MúzeumCafé megvásárolható a Relay és az Inmedio nagyobb hírlapüzleteiben, az Alexandra könyvesbolt-hálózatban és a jelentősebb fővárosi és szentendrei múzeumok shopjaiban.

kategóriák